
Лилия Димитрова, “Карготек”: Роботите ни помагат да комуникираме
Коментар от HR & Leadership Forum 2020: Leadership in times of crisis
Един от проектите за оптимизиране на процесите беше въвеждането на роботи. Имаме роботи във финансовите услуги, но също и в HR. Те ни помагат да комуникираме с всички служители от тези 19 държави на един единствен английски език, като роботът е този, който превежда разговора… Всички това се води от България и това е стратегията на “Карготек” от 2017 г. насам, която е под мотото “Employee first” - в центъра е служителят. Както казаха и другите колеги, процесите се ускориха и в рамките на месец изпълнихме плана за следващите две години.
Лилия Димитрова е мениджър "Човешки ресурси" в “Карготек България”. Тя е част от лидерския екип на центъра за споделени услуги на Cargotec - Cargotec Business Services. Като член на лидерския екип тя участва в изготвянето на политики за развитие на служителите и организационни въпроси, свързани не само с България, но и с офисите на центъра в САЩ, Сингапур и Полша. Център за бизнес услуги на Карготек в София е част от индустрията. Предоставя интелигентни решения за обработка на товари - техника и оборудване на пристанища и контейнеровози. В България компанията има само административен персонал. От страната се води цялата дигитализация за управление на човешките ресурси - администриране, обучения (дигиталната платформа за обучения на Cargotec е достъпна на глобално ниво и се управлява от България), оптимизирането на процесите.
Според Лилия Димитрова мениджмънтът е еволюирал в следствие на кризата и това си е проличало, когато му се е наложило да демонстрира умения за владеене на различни управленски стилове в моментите, в които са се изисквали бързи и решителни действия и поемане на персонална отговорност за тях. Тази година в "Карготек" е имало промяна сред мениджмънтските позиции и е станало видимо, че новите ръководители са се допитвали до хората “много повече” давайки им повече избор, но в рамките на обхвата на задълженията на служителите.
В “Карготек” имаме глобална програма за обучение на висшия и средния мениджмънт, през която минават всички мениджъри. Те е фокусирана върху шест лидерски стила, а не върху един, защото нашата визия е, че всеки мениджър трябва да може да владее всички от тях и да знае в коя ситуация, кой стил да използва.
Например, кога трябва да бъде coaching мениджър, кога трябва да участва в работата, заедно с екипа и кога трябва да бъде този, който взима решения. Лилия Димитрова допълни, че именно Covid-19 кризата е показала нуждата от силни мениджъри и хора. От една страна, мениджърите е трябвало да покажат гъвкавост и увереност при вземането на решения, съобразявайки се едновременно с политиките на компанията, екипите и по-висшестоящите от тях, от друга служителите също е трябвало да покажат устойчивост и разбиране на проблемите, но без да им се предава отговорност и без да се допуска да вземат решения в непредвидими ситуации. Важно е служителите да бъдат ангажирани и да бъдат смели при вземането на решения до определено ниво, в ситуации като тази криза обаче предизвикателствата не трябва да бъдат оставени в техните ръце, защото нямат поглед над голямата картина.