
The Wall Street Journal: Facebook е криел притеснителни данни за състоянието на психичното здраве на младите в Instagram
- 13% от тийнейджърите, които използват Instagram във Великобритания, са имали самоубийствени мисли заради използването му. В САЩ процентът е 6.
- Повече от 40% от потребителите на Instagram са под 22-годишни.
- Около 22 млн. тийнейджъри го използват дневно само в САЩ.
- Средно тийнейджърите в САЩ отделят с 50% повече време на Instagram, отколкото на Facebook.
През последните три дни The Wall Street Journal публикува серия изобличителни факти за вътрешните проучвания на социалната мрежа Facebook. Голямото заключение е, че почти всичко, което компанията отрича да знае (вирусно съдържание, начина, по който хората се възприемат в интернет, как политиците получават специално отношение), всъщност е кристално ясно за хората по големите етажи на корпорацията и дори го изучават. Според документите, до които WSJ са получили вътрешен достъп, с проучването са се запознали топ мениджърите на социалната мрежа и главният изпълнителен директор още през 2020 г. Последният дори го е цитирал в презентация, но до ден днешен не са взети мерки за ограничаването на токсичните ефекти върху потребителите.
WSJ озаглавява разследването си “Файловете на Фейсбук”. Медиата получава вътрешен достъп до файловете от човек, който говори с конгреса и регулаторите в САЩ, пред които Марк Зукърбърг неведнъж се е изправял, за да защитава спорните политики и действия на компанията. Сред някои от фактите, излезли на бял свят, са:
- Компанията поставя в “бели списъци” VIP акаунти в програма, наречена XCheck, която позволява на високопоставени фигури да публикуват без модерация или да продължават да публикуват, въпреки че нарушават правилата, за което обикновените потребители се наказват.
- Instagram кара някои тийнейджъри да се чувстват по-зле с телата и визията си. Вътрешно проучване във Facebook за Instagram установява, че около ⅓ от момичета, които по принцип не харесват телата си, се чувстват по-зле, след като прекарат време в Instagram.
- След като Facebook промени алгоритъма си с цел да намали новините и да се фокусира върху “смислените социални взаимодействия”, съдържанието в платформата стана по-негативно и разединително. Марк Зукърбърг е наясно с това и въпреки че изследователи и хора, работещи с данни са му предложили начини за промяна на модела, той не е пожелал да прави промени, въпреки големия спад в ангажираността в социалната мрежа.
Тийнейджърите в Instagram страдат най-много от токсичните ефекти на социалното сравнение онлайн
Зукърбърг и работещите за него са запознати с лошото влияние на Instagram върху психичното здраве на младите. Информацията обаче дълго време не е споделяна публично и не е предавана на учени и законодатели, които са искали достъп до нея. Благодарение на собствените си проучвания, от компанията стигат до извода, че някои от проблемите, до които води използването на Instagram за младите до 22 г. възраст, са специфични само за тази платформа, а не за социалните мрежи по принцип. Това важи в особена степен по отношение на така нареченото "социално сравнение", когато хората оценяват собствената си стойност, сравянвайки се с привлекателността, богатството и успеха на другите.
Източник: 2019 презентация на Instagram ‘Teen Mental Health Deep Dive’
“32% от младите момичета казват, че когато се чувстват зле с формата на телата си, Instagram ги кара да се чувстват по-зле“, споделят изследователите от компанията в слайд от презентация, представена през март 2020 г., публикувана вътрешно за служителите във Facebook, видяна от The Wall Street Journal. „Сравненията в Instagram могат да променят начина, по който младите жени гледат на себе си.“
Източник: 2019 презентация на Instagram ‘Teen Mental Health Deep Dive’
През последните три години Facebook провежда проучвания за това как приложението за споделяне на снимки влияе на милионите млади потребители. Многократно изследователите на компанията установяват, че Instagram е вреден за значителен процент от тях, най-вече за подрастващите момичета. В презентацията, до която американската медиа получава достъп, се вижда слайд, в който се казва: 13% от тийнейджърите, които използват Instagram във Великобритания, са имали самоубийствени мисли, заради използването му. В САЩ този процент е 6.
Карина Нютон, директор “Публични политики” в Instagram, сподели по-рано тази година, отново пред WSJ, че приложението ще предложи на младите до 18 г. възможност за създаване на частен профил, като по този начин ще се опита да се ограничи възможността да бъдат следвани от хора, които не познават или не искат да приемат, а също и ще подбира релевантността на рекламите, които виждат. Все пак още през юли тя каза, че според тяхно проучване 80% от подрастващите биха избрали стандартния профил.
Може ли психичното здраве на младите да бъде опазено… а също и бизнесът
Разширяването на базата от млади потребители е жизненоважно за годишните приходи на компанията с пазарна оценка от над 100 млрд. долара, пишат от WSJ, коментирайки че спадът в ангажираността в приложението е риск, който бизнесът не иска да поема.
“Проучването, с което се запознахме, показва, че използването на социални приложения за свързване с други хора може да има ползи за психичното здраве“, каза изпълнителният директор Марк Зукърбърг на изслушване в Конгреса в САЩ през март 2021 г., когато беше попитан за децата и психичното здраве.
Източник: 2019 презентация на Instagram ‘Teen Mental Health Deep Dive’
През май ръководителят на Instagram Адам Мосери заяви пред репортери, че данните, които е видял, показват, че негативните ефекти на приложението върху благосъстоянието на тийнейджърите “вероятно са доста малки“.
В скорошно интервю обаче Мосери казва, че вярва, че Facebook късно е осъзнал недостатъците на свързването на толкова голям брой хора.
„Полагам много усилия да поемем отговорностите си в по-широк мащаб“, твърди той. И също така споделя, че вътрешното проучване за ефекта на Instagram върху психичното здраве на тийнейджърите не е “мръсна работа” и че всъщност се гордее с него, защото е ценно. Не отрича обаче, че някои от функциите на приложението могат да бъдат вредни за младите, но не могат да бъдат решени лесно. Мосери уверява, че “идват много добри неща” в работата, която в Instagram вършат