
Как да се справите с прекалено конкурентен колега
Младите хора влизат в организациите с подходящо образование, може би дори професионален опит или стаж, но не и със социални умения за общуване и създаване на продуктивни взаимотношения в работна среда.
Наличието на човек в екипа с компрометиращ другите стил на общуване може да внесе напрежение и в хора с опит в корпоративния свят. Като например - твърде конкурентен колега.
Вместо да признават успеха на другите, нездраво конкурентните хора се чувстват застрашени от постиженията и признанието на останалите хора. Те са движени от самосъзнанието, че са най-добри и обичат да влизат в роли, които всъщност не са им поверени в рамките на организацията.
Тръпката да се състезавате с конкурентен колега, за да покажете най-доброто от себе си, може да е двигател за развитие. Когато съперничеството отиде твърде далеч, обаче, трябва да знаете как да се справяте с прекалено бойно конкуриращите се.
Международно проучване, проведено от сайта за работа Monster, установява, че поради съперничество на работното място
близо 50% от анкетираните или са напуснали работа
или са обмисляли да напуснат. Те съобщават за намалена производителност при вършенето на служебните задачи, прекомерен стрес, проблеми с ръководството и дори загуба на позиция като пряк резултат от лошото съперничество в офиса.
Как да разпознаете нездраво конкуретния колега
Признаците за конкурентен колега може да включват:
- Действа атакуващо в общите срещи
- Стреми се да изпъкне пред ръководството
- Не действа колегиално в определени ситуации
- Държи се като надзорник, а ролята му не го предполага
- Присвоява си заслуги на други хора
Ето и няколко съвета затова как да се справите с прекалено конкурентни колеги, преди да нещата да са отишли твърде далеч.
Бъдете директни
Ако смятате, че колегата ви извежда конкуренцията до крайности, време е за намеса.
Може би най-важният съвет е да не отлагате действията си, защото обикновено не става по-добре. Важно е да общувате директно с човека, но в личен разговор. Последното нещо, което искате, е публичен, разгорещен спор или допълнително напрежение в екипа, така че е добре да проявите инициатива за разговор лице в лице.
Не ползвайте телефонна или онлайн комуникация - опосредстваното общуване предразполага органичаване на преките послания. Личната комуникация без разсейващи фактори е от значение.
В разговора бъдете директни и се придържайте към фактите. Нерядко при изявите си хората не осъзнават, че поведението им е деструктивно, докато някой друг не го посочи. Бъдете оптимисти, че след разговора колегата ще иска да промени поведението си.
За разговора ще ви трябва известна подготовка. Не хвърляйте обвинения в нищото, те трябва да са подкрепени с примери, като например:
"Забелязах, че предаде онзи отчет, без да включиш моето име в него. Работихме върху него заедно, така че искам да знам защо го направи."
Ако пък човекът е присвоил идея, подходът е същият:
„На срещата използва думата „аз“ за идеи, които екипът ни формулира заедно. Не ми се стори честно.”
Преместете фокуса
Здравословната конкуренция поема по грешен път, когато започнете да се фокусирате върху това да си пречите един на друг, вместо да се фокусирате да дадете най-доброто от себе си.
Част от разбирането как да се справяте с прекалено конкурентни хора е да се научите да ги изключвате от уравнението и да преместите фокуса върху конкуренцията със себе си. След сблъсък опитайте се да поддържате граници. Може да поискате да ви включат в проект, в който да работите с други хора.
Когато става дума за конфликт между колеги, мениджърите не искат да се намесват и ценят хора, които могат да разрешат проблемите сами. Но ако общуването директно с човека не проработи, не бива да се страхувате да адресирате проблема "нагоре".
Поддържайте взаимоотношения, но и граници
Ако колега допринася за негативна работна среда, огледайте се за други хора, с които работите за здрави и професионални взаимоотношения. Култивирането на силни връзки с други хора в работата може дори да вдъхнови прекалено конкурентния човек да действа по-приятелски и по-малко враждебно.
Може да попитате останалите служители дали се чувстват по същия начин като вас по отношение на конкретния човек. Отново бъдете нащрек за границите си и не влизайте в режим на сплетни и говорене зад гърба. Нездраво конкурентните хора почти винаги имат високи стойност на невротизъм. Което означава, че изясняването на взаимоотношения трябва да е ясно, в граници и без посредници, за да доведе до резултати.
Обикновено психолози съветват при подобни ситуации мениджърът да опита да включи въпросния човек в конкретна група, която да му повлияе положително. Здравословната и подкрепяща атмосфера може да направи чудеса - по-продуктивни и по-щастливи хора, които да работят заедно.