
Как се промени дрескодът в офиса и ролята му в корпоративната култура
Последните няколко години промениха не само работните модели, но и начина, по който се обличаме в офиса. Стандартите за небрежен бизнес дрескод се развиха и промениха значително след пандемията.
Стилът на работното място става все по-свободен, а бизнесите, които дълго време се придържат към стандартите за формално облекло, започват да отстъпват и да дават повече избор на служителите си.
Много хора се смущават, когато чуят думата „дрескод“, независимо дали става въпрос за събитие, интервю за работа или за офис среда. Никой няма да отрече, че освен да запази индивидуалния си стил, би искал и да се представи добре и изпрати правилното послание за себе си като професионалист.
Една организация изгражда имидж чрез корпоративната си култура, а дрескодът е част от нея. Някои традиционни компании предоставят насоки за стила на обличане на служителите си. Те смятат, че класическият стил (костюм, вратовръзка, бяла риза, черна пола) отговаря на техния пазар, култура и как е представен корпоративният им бранд в обществото.
Възходът на стартъп компаниите, обаче, промени много възприятието за офис облеклото. Те започнаха да промотират неформална и спокойна атмосфера, която разчупи представата за офис облеклото. Замениха обувките с удобни кецове, черният панталон с дънки, а бялата риза с тениска. Днес големи организации все повече копират този стил и го приемат в своята корпоративна култура.
Как модата се адаптира към новия ежедневен бизнес стил?
Модата първа усети нагласите на потребителите, които работят в офис. Последните години спортните обувки тип маратонки или кецове лесно се съчетават с панталон, пола/рокля или дънки.
Стандартните костюми заимстват много елементи от спортните облекла, за да ги направят по-удобни. Така почитателите на по-свободния стил могат да притежават най-доброто от двата свята, да изглеждат едновременно професионално и да се чувстват комфортно в тях.
Новият дрескод в офиса набляга на удобството, дори много често в по-традиционните бизнес среди се наблюдава отпадане на вратовръзката при мъжете, съчетанието на лек пуловер или изчистена блуза със сако, а панталонът все повече се заменя с дънки.
Спортно елегантният стил бързо се превръща в новия символ на професионализъм в офиса, който подчертава индивидуалността на всеки служител и едновременно с това го кара да се чувства добре в кожата си.
Защо дрескодът е важен на работното място?
Политиките за стил на обличане в офиса могат да помогнат за оформянето на корпоративната култура в компанията, да укрепят единството между екипите и дори да увеличат производителността.
Когато един служител се чувства удобно на работното си място, той е много по-фокусиран, спокоен и продуктивен. Следвайки определен дрескод, служителите изпращат послание към настоящи и потенциални клиенти или дори бъдещи служители. Много организации адаптират ежедневния бизнес стил, за да създадат специфично възприятие за себе си в обществото.
Дрескодът на дистанционно работещия служител
За членовете на екипа, които работят от вкъщи, идеята за дрескод може да изглежда излишна или трудна за прилагане. С широкото използване на видео срещите, може да се приложи дистанционен дрескод, в случаите когато участват много хора от компанията или към тях се присъединяват клиенти. Важното е служителите да са спретнати и уверени в себе си.
Това може да включва обличане на риза или дори изчистена тениска. Експертите по човешки ресурси в компанията или мениджърите на екипи могат да дадат насоки на служителите си за приетия от компанията дрескод и защо е от полза за тях да се придържат към него.
Стилът на обличане и обратната връзка от служителите
Когато служителите са приоритет за една организация, която иска да създадете най-добрата среда на работа, обратната връзка от тях в определянето на дрескода в компанията ще помогне за по-лесното му дефиниране и прилагане.
Въпроси, като "Какви е нагласите ви относно различния дрескод?" и "Как бихте се чувствали най-комфортно и уверено на работното си място?”, биха дали представа за стила на служителите и удовлетворяване на техните нужди.
Изборът на облекло, подходящо за офиса, може да бъде объркващ. Но когато компанията полага усилия в разясняването и определянето им, гъвкава е с предпочитанията на служителите си и междувременно ги насърчава да изглеждат професионално, те ще бъдат по-уверени в себе си.
Въвеждането на дрескод в корпоративната култура, съобразен и координиран със служителите, би имал положителен ефект върху климата в организацията.