
Служителите в България са по-ангажирани от тези в Европа, показаха данни на ARS
В България компаниите се справят изключително добре и получават доста по-високи оценки от служителите си спрямо държавите от Югоизточна и цяла Европа, показа проучването “Най-добрите работодатели в България” за 2022 г. на "ARS България".
В него са се включили 8288 респонденти от 32 организации у нас. Четири от компаниите ще бъдат отличени със сертификат за добър работодател от “ARS България”.
“Имаме удоволствието за 16-та поредна година да представим данните от проучването „Най-добрите работодатели в България“. Всяка година то дава възможност да изследваме ангажираността, като се обърнем и получим обратна връзка от най-ценния ресурс за една компания – нейните служители”, коментира Румяна Босева, съсобственик и главен изпълнителен директор на ARS.
Консултантите на AR провеждат проучването по международно призната методология на Kincentric. Данните от него очертават интересни тенденции на пазара на труд в България.
“Темата за ангажираността на служителите се очертава като все по-ключова, тъй като именно те са основният движещ механизъм в една компания и допринасят за растежа”, допълни още Румяна Босева.
Ангажираността в България расте, в Европа - спада
Основният фактор в изследването на ARS - ангажираност, измерва от една страна удовлетвореността на служителите от компанията, мениджърите и лидерите, а от друга - мотивацията им да останат в нея и да сътрудничат за постигане на организационните цели.
Ангажираните служители рядко мислят за напускане, вярват, че компанията е най-доброто място за хора с тяхното образование и квалификация, свободно участват в набавянето на нови таланти, като силно препоръчват компанията, приемат ценностите на своите лидери като свои и са мотивирани да дават най-доброто от себе си ден след ден в своята професионална роля.
Показателят ангажираност в България бележи висок скок от 67% през 2019 г. до 77% през 2022 г., сочат данните.
Ръстът e показателен, че в турбулентните времена на пандемия и икономически и социални промени работодателите са успели да предадат на хората в организациите колко са ценни и ценени.
В отговор служителите виждат оценката на работодателите, оценяват предложените им условия и оценяват на свой ред позитивно своите работодатели, коментират от ARS.
Интересното е, че възходящата тенденция на ангажираност в България се различава от трендовете в останалата част от Европа. В европейските държави ангажираността бележи общ спад след пандемията.
“Последните години бяха свързани с предизвикателството от бързо променящата се среда, възприятието на служителите и новите потребности, които се оформиха. Сега геополитическите и икономическите събития от една страна и динамиката на пазара на труда от друга, поставят нови предизвикателства пред корпоративния сектор”, пояснява Румяна Босева.
Тежестта на лидерството се увеличава
Факторът ангажиращо лидерство показва ръст с 4 процента нагоре в сравнение с 2019 г.
Това означава, че въпреки хибридния метод на работа лидерите са добре свързани със служителите, като насърчават ангажираност, поставят ясно целите и успешно комуникират ценностите на компанията.
Настъпилите промени и хибридната работна среда придават още по-голямо влияние и значимост на лидерствотото за ангажираността на служителите, което е за сметка на други фактори, които губят своето значение.
В хибридна работна среда значението на преките ръководители е по-голямо.
Два нови измерителя на добрата работодателска марка
След пандемията се отчитат 2 нови ангажиращи фактора, обособени като решаващи за развитието на една компания – гъвкавост и фокус върху таланта.
Гъвкавостта показва адаптивност на организацията и колко бързо и ефективно реагира на предизвикателствата.
При икономически и геополитически промени, за служителите е от изключително значение компанията да е адаптивна, за да се справи умело с новите промени, смятат консултантите.
В бързо променяща се обстановка и работа от вкъщи, налагаща се като модел, индивидуалните ценности на служителите взимат превес пред общите политики на компаниите. Това поставя огромно изискване пред работодателите да осигурят служителите и организацията да работят в синхрон.
Компаниите, които успяват да отговорят на индивидуалните очаквания на хората си и в същото време да ги накарат да чувстват принадлежност към общност с обща мисия и цели, са тези, които стават “най-добри работодатели” (Best Employers).
Вторият нов фактор - фокус върху таланта, е свързан с макроикономическата среда в България и с кризата на човешкия ресурс през последните години. Факторът показва дали компанията умее да задържи своите хора, да набави нови висококвалифицирани специалисти и да предостави необходимия човешки ресурс, за да осигури плавни работни процес без натоварване и “прегряване” (burnout) на служителите.
“От въвеждането на тези фактори през 2021 г. наблюдаваме значително подобрение с 4% ръст и по гъвкавост и по фокус върху таланта”, коментират от ARS.
Според тях дефинирането на двата нови фактора като основи за методологията им мотивира компаниите да оптимизират HR процесите си, така че да отговорят на новите изисквания на служителите в България.
Виртуална работна ефективност
Изцяло нов фактор за 2022 г. е виртуална работна ефективност. Това е т.нар. задържащ или мотивиращ фактор, който показва до каква степен виртуалните работни условия са достатъчно ефективни, за да позволят на служителите да бъдат възможно най-продуктивни и да си сътрудничат ефективно помежду си в една хибридна работна среда.
Средната стойност за България е 76% - един сравнително висок процент, който отново демонстрира, че компаниите са наясно с важността да могат правилно да функционират във виртуална работна среда и да оптимизират процесите си в новата реалност.
По-високи средни стойности на мотивиращите фактори
В последното изследване показателите бележат изключително висок ръст, без това да е коствало някакви сериозни действия от страна на работодателите. Причината е, че практиката на работа в хибридни условия довежда до естествено удовлетворение на служителите от баланса между работните и личните им ангажименти.
Факторът баланс работа/личен живот дълго време се откроява като болезнена тема за всички работодатели, особено преди пандемията, смятат от ARS.
- Баланс работа - личен живот, където по-гъвкавата работна среда доведе до значителни подобрения, показва ръст – от 61% за 2019 г. до 75% за 2022.
- Сътрудничеството като параметър също бележи голям скок – от 54% за 2019 г. на 77% за 2022 г. До голяма степен увеличението на сътрудничеството се дължи на усилията на компаниите да създадат успешен модел на работа в хибридна среда и чрез проявената гъвкавост и адаптивност да посрещнат промените в последните 3 години.
Управление на представянето е един от ключовите фактори, които добрите преки ръководители взеха изключително сериозно. Именно преките ръководители са хората, които най-добре знаят как се справят служителите и дават най-адекватната обратна връзка за тяхното представяне, което довежда до значителното покачване в този показател.
- Управление на представянето – с 9% по-високо от 2019 г., което демонстрира, че служителите са доволни от начина, по който се измерват и коментират тяхното представяне, силни страни и зони за подобрение.
- Овластяване/автономия – от 62% за 2019 на 75% за 2022, което показва, че служителите вярват, че тяхното мнение и идеи се зачитат на работно им място и получават търсената свобода при реализирането на идеи и вземането на решения.
- Управление на различията и приобщаване – с 14% по-високо за 2022, сравнено с показателите от 2019 г., което показва, че служителите вярват, че тяхната организация полага видими усилия да приобщи служители с различия и липсва дискриминативно отношение по пол, възраст, етническа принадлежност, образователни квалификации и др.
Като занижени фактори консултантите от ARS наблюдават бранд и кариери и развитие. Спад в показателя бранд до голяма степен се дължи на факта, че служителите вече не отдават толкова голямо значение на това какъв е бранда, за който работят. Вече има нови неща, които вълнуват служителите, като това дали имат достатъчно придобивки (от които да могат да избират), да се чувстват добре на работното си място, да имат баланс между работата и личния живот, да са цялостно удовлетворени от компанията и своя висш мениджмънт, да виждат, че компанията им е достатъчно адаптивна и гъвкава, за да може да посрещне новите предизвикателства и др.
За да се обърне в положителна посока представянето по индекса кариери и развитие, компаниите трябва да подсигурят достъпна информация за всички служители относно какви са техните възможности за развитие и придобиване на нови знания, съветват от АRS. Често този спад се държи просто на недостатъчна комуникация и липса на информация за кариерните възможности, които компанията предлага. Служителите, особено тези, които се представят изключително добре и допринасят значително за резултатите на компанията, трябва да се чувстват уверени, че в компанията им има поле за бъдещо развитие и кариерно израстване.
С какво се отличават най-добрите работодатели?
Над 85% от служителите, в компании, отличени с титлата Best Employer, отговорят със следното:
- Компанията бързо взима решения, които са изключително правилни за развитието на бизнеса - 93% по индекса вземане на решения.
- Мениджърите адекватно оценяват и възнаграждават служителите, като им помагат да идентифицират силните си страни и области за подобрение - 91% по управление на изпълнението.
- Компанията наема подходящите таланти за постигането на бизнес целите и правилно повишава и възнаграждава тези служители, чието успешно представяне се отличава - 86% по таланти и служители.
- Служителите намират баланса между работните и личните им ангажименти за изключително добър - 82% по индекса баланс работа/личен живот.
- Служители са вдъхновени от мисията на компанията и я приемат като своя - средно 9 от 10 служители гласуват абсолютно позитивно по този фактор.
Кампания “Най-добър работодател” за 2022 г.
- 8288 респонденти
- 32 организации
- 4 отличени със сертификат работодатели
Източник: ARS, 2022