
Гейм индустрията развенчава митове и очертава кариерни възможности
В България гейм индустрията е млада, но се развива с бързи темпове. В страната работят по различни проекти около 60 студиа, в които са ангажирани над 2000 човека.
Нуждата от нови таланти е голяма, а класическото държавно образование трудно отговаря на динамиката на растеж и нуждите на индустрията, стана ясно на събитие, организирано от ARC Academy, образователна институция за специалисти за креативната ИТ сфера.
(На снимката горе от ляво надясно: Милин Джалалиев, съосновател на ARC Academy, Борислав Богданов, арт директор в Snapshot Games, Хелиана Велинова, специалист в гейм сферата, Васил Анастасов, създател на DevHubOne и Георги Атанасов, спортен психолог)
Играенето на видеоигри е свързано с негативни митове, докато съвременни проучвания по темата откриват положителни аспекти за личностното развитие и менталното здраве, смятат представители на гейм индустрията.
Видеоигрите спомагат за
личностното развитие и менталното здраве
на младите хора.
Положителна взаимовръзка между играенето на видеоигри и усещането за благополучие е извод от проучване, публикувано в The Royal Society Publishing. Като една от най-популярните развлекателни дейности, геймингът допринася за менталното здраве, смятат изследователи.
Ползи за психичното здраве са констатирани и по време на пандемията, когато играенето на видеоигри се оказва силен фактор за поддържане на приятелските взаимоотношения и комуникация в период на крайна изолация и усещане за самота. Проучване на Pew Research Center показва, че видеоигрите са
ключов елемент в приятелството
за много момчета.
„Видеоигрите са социални пространства, те помагат на хората да се свързват и да осъществяват контакт на база общи ценности, споделени цели и взаимни ползи“, коментира Георги Атанасов, спортен психолог.
Според него видеоигрите могат да помогнат за развитието на полезни качества в децата и младите хора. Изследване, публикувано в Jama Network Open, например, извежда връзка между играенето на видеоигри и подобряване на когнитивното представяне, визуалното възприятие, способността за внимание и развитието на паметта, каза той.
„Геймингът способства и за по-висока концентрация, добри рефлекси, бързи реакции, креативност, способност за решаване на проблеми“, допълни той. - „Мултиплеър игрите развиват умението за работа в екип, сътрудничеството и постигането на общи цели, което е много важно за голяма част от професиите, включително за тези в гейм индустрията. По един изненадващ начин геймингът учи и на по-лесно приемане на провалите“.
Внимателното организиране и контролиране на времето
за видеоигри минимизира риска от негативно влияние и оставя единствено специфичните ползи за младото поколение. Особено за онези, които имат интерес да се развиват професионално в областта.
„Създаването на видеоигри е една от професиите на бъдещето – перспективна, стабилна и носеща творческо удовлетворение. За нас е важно да насърчим родителите да подкрепят децата си, ако това е избраният от тях професионален път. И можем да ги уверим, че професии като концептуален художник, 3D художник, програмист, гейм дизайнер, дизайнер на нивата и дизайнер на гейм икономиката, стават бъдат все по-търсени и добре заплатени“, коментира Милин Джалалиев, съосновател на ARC Academy.
Професиите от ИТ сферата са на първо място като перспективност и желание за развитие сред родителите на ученици в 11 и 12 клас у нас, според проучване на BluePoint от 2022 г. Близо 61% от всички анкетирани посочват, че именно това са професиите на бъдещето, като една трета от тях заявяват, че планират децата им да се развиват в конкретната област.
Гейм индустрията в цифри и ползи
- Пазарът на видеоигри се оценява на 195,65 млрд. долара през 2021 г. и се очаква да нараства с 12.9% на година до 2030 г. Глобалната индустрия за видеоигри ще продължи да расте, като DDM Group прогнозира пазарна стойност от 296,5 млрд. долара до 2026 г.
- 87% представители на поколението Z в САЩ играят видеоигри поне веднъж седмично, а повече от една четвърт от тях посочват видеоигрите като любима своя развлекателна дейност (Deloitte, 2021 г.).
- Видеоигрите подобряват когнитивната гъвкавост на децата чрез развитие на умения, актуални за ежедневието. При тях се изисква концентрирано възприятие и внимание (като например проследяване на множество обекти, бързо превключване на вниманието и периферно зрение), което може да подобри времето за реакция, креативността, решаването на проблеми и логиката. Изследвания от 2022 г. показват, че тийнейджърите учат пространствени, зрителни и координационни умения от видеоигрите.
- Игри като Angry Birds и Bejeweled II са несложни и провокират бърза емоция на щастие или релаксация и подобряват настроението. Това е т. нар. „фундаментална емоционална полза“.
- Чрез видеоигрите децата учат позитивно социално поведение - като подкрепа, споделяне и сътрудничество (Boston Children’s Hospital, Digital Wellnes Lab).
- Видеоигрите са естествен формат, през който младото поколение може да бъде достигнато и образовано по различни теми, както и привлечено за различни каузи. Те са безопасна форма на състезателна изява и може да даде възможност на деца, които не са добри в спорта, да се отличат с нещо и дори да се мотивират да практикуват спорт извън онлайн пространството.