
Интересът към директно наемане на мениджъри (executive search) в България остава постоянен
Все по-често български компании ползват услугата на директен подбор за топ и средно ниво управленски позиции (executive search). Това показва проучване на Българската екзекютив сърч асоциация (БЕСА) на база на данни от проекти на членовете ѝ.
Броят на подписаните в България executive search проекти е нараснал с още 17% през миналата година, което представлява удвояване на броя проекти спрямо 2020 година. Ръстът в оборота е 26%, а разликата се обяснява с по-високите позиции и инфлационния елемент – таксите на консултантите по executive search се образуват често като процент от годишното възнаграждение на успешните кандидати. От асоциацията коментират 2022 г. като интензивна и предизвикателна в тяхната област.
Очакванията са през 2023 годината ръстът в търсенето на услугата executive search да продължи, макар и не с темповете от предишните две години.
"Считаме, че пазарът на таланти ще е все по-пестелив и услугата ще бъде търсена, както от типични ползватели, така и от нови клиенти и индустрии. Ще има нови роли, със сериозен лидерски заряд и поглед към нови бизнес модели, но затварянето на проектите ще е все по-трудно, поради нуждата от разглеждане на алтернативи и вземане на рискови решения за наемане", са на мнение от асоциацията.
През първото тримесечие на тази година вече се наблюдава интензивно търсене както на executive search услугата, така и на
подкрепящите директния подбор консултантски услуги
като временен мениджмънт (interim), оценка на лидерски потенциал, динамика и ефективност на лидерските екипи, мапинг на пазара.
Най-големите потребители на услугата на директен подбор са все още производствените компании и компаниите за бързооборотни стоки. Това е така, тъй като те са зрели сектори, с преобладаващо присъствие на международни компании, за които предимствата на практиката по директно търсене и оценка на лидерски компетенции са познати, коментират от БЕСА.
Процентът на български компании в общото портфолио от клиенти на БЕСА е надминало 20% през 2022 година. Този процент може да бъде тълкуван като косвен показател на здравето, зрелостта и потенциала на българския бизнес, смятат консултантите.
Най-големи ръстове на годишна база от асоциасията наблюдават
в енергийния сектор и финансовите услуги.
В енергетика има наложена регулаторна промяна, както и нови пазарни ниши и модели. Проектите там са свързване на развитие на нов бизнес, експертиза и роли. Развитието на финансови услуги се движи основно от небанкови, консултантски и финтех организации. Интересно е да се отбележи и добивната промишленост, където традиционно няма голямо движение, но през изминалата година е имало няколко интересни проекта, казват от БЕСА.
Основният генератор на бизнес при професионалните услуги често е
повтаряемият бизнес -
завръщащи се клиенти, рамкови договори и др. Този показател е фактор и в услугите по директно търсене, където 56% от клиентите са познати на агенциите. Показателят отразява донякъде и качеството на услугата и показва и предпочитания на клиентите да не сменят партньора си.
В сравнение с предходната година има ръст на новите клиенти от малко над 2%. Този процент през 2022 не се дължи на нови инвеститори, а по-скоро на компании, които или за първи път ползват услугата по executive search, или сменят консултанта.
Процентът локален бизнес спрямо централно договорени проекти - в чужбина, е съизмерим с 2021 година - 91%.
Друга положителна тенденция е процентът на наемане на
жени на мениджърски позиции,
който се запазва над средните за Европа нива – 27%.
От българската асоциация очакват продължаващо засилено търсене на услугата по директно търсене поради трудностите, които компаниите изпитват да правят подбор самостоятелно.
"Имаме кандидати, които не разглеждат кариерни възможности и не се включват в пазара на труда, който е крайно стеснен в последните години. Причините са свързани с несигурност или нежелание за хоризонтална промяна, както и фактът, че вътрешните програми за задържане дават своето отражение. Това налага нуждата консултантите да достигат до алтернативни лидери и мениджъри, включително и извън страната. Съответно, времето за затваряне на проектите се удължава, а фокусът върху срока на изпълнение от страна на клиентите при преговорите е все по-голям."
Бързите решения за затваряне на позиция могат да доведат до компрометиране на качеството на услугата, затова и професионалните консултанти търсят баланс между спешността на назначението и спазването на всички етапи на процеса по привличане на най-подходящия кандидат, обясняват от БЕСА.