
Три начина да вдъхнете ентусиазъм в екипа си, когато моралът е нисък
Въпреки че през последните 100 години се наблюдават значителни подобрения в условията на труд по света, особено в рамките на икономиката на знанието, има още какво да се желае.
Дори квалифицирани работници и работодатели, които имат намерение да подобрят благосъстоянието на хората си, страдат от хронично ниска ангажираност и нива на производителност, докато стресът продължава да нараства. Като се добавят натискът на икономическата несигурност и потенциална рецесия, заплахата изкуственият интелект да автоматизира работни места и да засегне цели индустрии картина е реална.
Не е имало по-добър момент за
рехуманизиране на работата,
смятат експертите Ейми С. Едмъндсън, професор по лидерство и мениджмънт на Novartis в Harvard Business School и Томас Чаморо-Премусик, главен директор по иновации в ManpowerGroup, професор по бизнес психология в University College London и в Колумбийския университет.
Много работници се чувстват напълно лишени от своята креативност, любопитство и човечност в епоха, когато голяма част от ежедневните ни взаимодействия с другите са сведени до стерилен технологичен обмен, пишат те в анализ за Harvard Business Review.
Съветът им е компаниите, които желаят да се състезават за таланти и да създадат наистина привлекателна среда, да помогнат на служителите да преоткрият човешките качества, които правят работата повече от просто работа.
В този процес именно лидерите имат ключова роля, оказвайки влияние върху благополучието и успеха на екипите. Експертите виждат три потенциални области на действие за мениджъри и лидери, които искат да подобрят морала, благосъстоянието и представянето на своя екип, особено в трудни или несигурни времена.
Във всяка организация нивото на енергия се различава - един и същ служител може да бъде високо продуктивен в рамките на година и непродуктивен през следващата.
При наличие на неблагоприятни обстоятелства (напр. икономическа криза, политическа нестабилност, глобална пандемия и т.н.) в много екипи е вероятно да настъпи спад в морала и ефективността. По този начин мениджърите и тези, които ръководят хора, трябва да се съсредоточат върху съживяването на своите екипи, което основно е свързано с мотивирането на хората отново.
Добър начин да се постигне това е като се започне с разбирането, че критичен аспект на лидерството е да „управлява смисъла“.
Хората жадуват за смисъл,
а лидерите са в добра позиция да оформят смисъла, като ни помагат да разберем света.
Най-важната задача е често да се подчертава защо работата, която екипът върши, има значение.
Когато лидерите помагат на хората да си спомнят това, те са по-склонни да повярват, че имат значение за успеха на целите на компанията. Това е енергизиращо и може да накара служителите да се почувстват отново заредени с енергия. Един от начините да се постигне е като се отпразнуват минали постижения и те да бъдат свързани с бъдещи цели и успехи.
Добре е също така да се подчертаят социалните връзки между членовете на екипа и да им се напомни за тяхната споделена история и минали предизвикателства, за да им се помогне да се чувстват свързани помежду си и с мисията на екипа.
Силата на лидерството е шанс за “излекуване” на съществуващи и минали трудности, възстановяване на благополучието и справяне с човешки, а не бизнес проблеми.
Всички човешки взаимоотношения се разпадат поради
неразбиране, несъгласие, конфликти и провали.
Умните лидери помагат на своите екипи да се учат от провалите и да ги превърнат в ценни уроци, припомнят Едмъндсън и Чаморо-Премусик. Те препоръчват мениджърите да са открити, честни и самокритични - и всичко това в интерес на насърчаването на открит диалог и обединяването на екипа за преследване на сътрудничество и напредък.
Един от най-добрите начини да оцените лидерския си талант, според експертите, е като изследвате
съотношението лоши към добри новини,
които получавате като мениджър или лидер. Ако е по-ниско от 2 към 5, вероятно имате място за подобрение.
Какво можете да направите, за да поправите това? Предложете на екипа си всички да разгледате някои от последните им борби и конфликти. Идентифицирайте един или два, които се открояват по важност или са се случили наскоро, за да предразполагат към честен разговор. След това помолете всеки човек да обмисли какво е направил или не е успял да направи, което по някакъв начин може да е изиграло роля в срива.
Третата област, в която е добре се положат усилия – да се помогне на екипа да възвърне фокуса, като мениджърите насочат членовете на екипа към ключови приоритети. Не трябва да се забравя, че
по-малкото е повече,
особено когато екипите са уморени. Освен това добре е да се знае, че не е добра идея мениджърите да прекаляват с комуникацията, докато недостатъчната комуникация е по-лесна, отколкото те си мислят и е основна причина за повечето проблеми в екипа.
По-специално, избягването на трудни разговори и избягването на конфликти са сигурни начини да лидерите да си “осигурят” още по-лош конфликт в бъдеще.
В края на всяка или началото на новата година е добре да се проведе стратегическа сесия, която да зададе пред хората курс на ключови цели и планове за изпълнение. Стратегията е колкото решение какво да не правите, толкова и какво да правите.
Цел на мениджъра трябва да бъде да гарантира, че всички разбират какво, защо и как да играят ролята си в екипа, за да помогнат на всички заедно да постигнат предизвикателни цели. По този начин “пътуването” в бизнеса може да бъде дори приятно.