
Как се поддържа екипност във време на свити разходи, уволнения и несигурност
Не е лесно мениджърът да поддържа мотивацията и ангажираността на екипа си, когато служителите се страхуват за бъдещето на компанията.
Като лидер той иска да успокои и подкрепи членовете на екипа, но също така иска да ги държи отговорни и да се увери, че дават своя принос за развитието на организацията.
Анализ на Harvard Business Review дава отговор на няколко важни въпроса - как ръководителят може да помогне на екипа си да остане продуктивен, когато всички са стресирани от сигурността на работното място; какви възможности за кариерно израстване може да осигури, когато повишенията не са на дневен ред и как може да помогне на екипа си да избегне прегарянето в този период на несигурност?
Какво казват експертите
Напоследък редица компании обявяват съкращения на работни места и замразяване на наемането на служители, докато други намаляват бюджетите, спират проекти или се борят с връщането в офиса. Служителите са стресирани, а мениджърите се чувстват "притиснати по средата", казва Сюзън Фаулър, главен изпълнителен директор на Mojo Moments, компания за обучение на лидери и автор на книгата "Защо мотивирането на хората не работи и какво работи":
"Подложени сте на натиск да постигнете резултати и производителност, но може да не чувствате, че имате властта или правомощията да предоставите нещата, които смятате, че ще мотивират хората."
Да се ориентирате в очакванията на висшето ръководство, като същевременно се съобразявате с екипа си, е ваш основен приоритет, препоръчва Уенди Смит, професор в University of Delaware, Alfred Lerner College of Business & Economics и автор на книгата "Мислене в двете посоки". Според него мениджърът трябва да управлява и подкрепя екипа си по начин, който има смисъл за тяхната кариера и личен живот.
Макар че е нереалистично да премахнете всяко притеснение и несигурност, можете да създадете ангажираща и подкрепяща среда, съветва Елън Косек, професор в Purdue University’s Mitchell E. Daniels Jr. School of Business. - "Не можете да обещаете сигурност на работното място, но можете да направите екипа си по-сътрудничещ, забавен и място, където хората искат да бъдат."
Ето как може да постигне това един мениджър.
Бъдете наясно със себе си
"Мениджърите също са служители и когато работата е стресираща, те, разбира се, ще го почувстват", казва Косек.
Но напрегнатите времена не дават право на мениджъра да бъде само стресиран. Нормално е да се притеснява за стабилността на кариерата си, но не трябва да позволява това да се отрази на екипа.
Ако той е под напрежение и не се грижи за себе си, това ще се прехвърли върху хората му. Ето защо мениджърът се нуждае от механизми за справяне и солидна система за подкрепа, препоръчва Смит.
"Работете върху тревогите си с треньор, терапевт или ментор. Ако си осигурите съчувствие и съпричастност, ще можете да бъдете "по-присъстващи, уверени и по-пълноценни като мениджъри", казва тя.
Покажете, че можете да говорите за трудностите
На мениджъра може да му се струва по-лесно да избегне прословутия слон в стаята, но проучванията показват, че пренебрегването на несигурността и тревожността на екипа всъщност може да влоши нещата. Смит препоръчва на ръководителя да помоли членовете на екипа да се отворят - а той трябва да даде пример.
"Когато като лидер можете да кажете: "Аз изпитвам безпокойство и страх и си представям, че и вие може би", това е дълбок акт на съпричастност", добавя тя.
Честните разговори по трудни теми могат да помогнат за изграждането на доверие. Но мениджърът не трябва да позволява дискусията да се превърне в сесия за оплаквания. Вместо това е нужно фокусът да е върху ползите от растежа и развитието.
"Признайте колективното безпокойство, но не му позволявайте да ви пречи", казва Смит. - "Растежът е труден, но това е нещо хубаво. Има стойност в това да работим заедно върху трудните неща."
Опитайте се да зададете прагматичен, но позитивен тон, добавя Косек. - "Кажете: "Това е време за издръжливост и за нас да покажем способността си да се адаптираме към трудностите".
Разберете истинската същност на мотивацията...
Когато повишенията не са възможни, мениджърът трябва да намери други начини да мотивира и вдъхновява хората. Това може да не е толкова трудно, колкото изглежда: макар че парите и другите възнаграждения са от голямо значение за служителите, проучванията показват, че предоставянето на самостоятелност, възможности за учене и смислена работа може да бъде още по-силно.
"Основополагащата отговорност на мениджъра е да създаде среда, в която изборът, връзката и компетентността на хората се реализират", казва Фаулър.
С други думи, той трябва да разбере какво може да направи, за да предостави на членовете на екипа си повече контрол върху това къде и кога да вършат работата си, възможности да развиват уменията си и шансо да изграждат и укрепват взаимоотношения.
... и проявете творчество
Според Смит, за да се възползва мениджърът от тази сила, са необходими както любопитство, така и креативност. Тя съветва да попита членовете на екипа си в прав текст: Какво би ви мотивирало през следващата година? И как мога да ви подкрепя?
За някои от тях отговорът е по-голяма гъвкавост. В този случай може да определи основно работно време за екипа си и да продължи оттам. Други може да искат възможности за растеж. За тях може да организира работа с по-старши колеги, да проучи достъпни програми за развитие на лидерски умения или да определи междуфирмени проекти, които предлагат запознаване с нови дисциплини и колеги.
"Възможността за избор е освобождаваща за хората", казва Фаулър. - "Ще усетите как енергията им се променя."
Въпреки че трябва да положи усилия за всички в екипа си, Косек съветва ръководителят да обърне специално внимание на мотивирането на най-добрите изпълнители.
"В условията на несигурна икономика дръжте за звездите си", казва тя.
Помогнете на екипа си да се фокусира
Естествено е работниците да се чувстват разсеяни и да губят желание за работа, когато времената са трудни. За да поддържа фокуса на екипа си, Косек препоръчва срещите на екипа да са кратки и бързи и мениджърът да отделя повече внимание на индивидуалните проверки.
"Уверете се, че целите им са ясни и че разполагат с информацията и ресурсите, от които се нуждаят. Ако ръководителят отделят повече време за хората си седмично и дори ежедневно, това ще им помогне да се чувстват по-свързани. Шеф, който предлага подкрепа, когато имате нужда от нея, ви приобщава към организацията и намалява стреса", допълва тя.
Това също така помага на мениджъра да придобие по-добра представа за това къде хората изпитват затруднения или се сблъскват с препятствия.
"Не е необходимо да имате всички отговори - но трябва да помагате на хората да отстраняват и решават проблеми", подчертава експертът.
Внимавайте за прегаряне
Натискът върху мениджъра да постига повече с по-малко може да се отрази негативно и на него, и на екипа ви, като доведе до преумора и прегаряне. Използването на платен отпуск и гъвкаво планиране може да помогне, но също така е важно да се възприеме по-широк и съпричастен подход.
"Един от ключовите лостове за справяне с прегарянето и емоционалното изтощение е управлението на културата на екипа", обяснява Смит, като обръща внимание, че трябва да има доверие и подкрепа.
Хората са готови да работят усилено, когато се чувстват обгрижени, включени и че могат да правят грешки, без да бъдат съдени или наказвани. Фаулър съветва мениджъра да бъде целенасочен във всяко взаимодействие, което има с членовете на екипа си.
"Запитайте се: "Какъв избор имам? И какъв избор вече съм направил?", казва тя. - "Мениджърите често се чувстват притиснати в ъгъла, но е важно да осъзнаят, че винаги има варианти и че могат да променят начина, по който взаимодействат с екипа си, към по-добро."