С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Роботите като изпълнителни директори - наближаваща реалност или утопия?

Share Tweet Share
Снимка

[WU Executive Academy] 

Перспективата е колкото интригуваща, толкова и обезкуражаваща: според последното проучване на Accenture изкуственият интелект може да удвои годишните показатели на икономическия растеж до 2035 г. като промени естеството на работата и породи нова връзка между хората и машините. Влиянието на изкуствения интелект върху бизнеса се очаква да повиши производителността на труда с до 40%, като коренно промени начина на работа и засили ролята на хората за стимулиране на растежа в бизнеса.

Какво означава това за ръководителите и как изглежда бъдещето на лидерството, като се има предвид значението на изкуствения интелект? Шефът на китайската компания за електронна търговия Alibaba смята, че скоро ще има робо-мениджъри и дори робо-изпълнителни директори – според него роботите са по-обективни и по-малко чувствителни от хората.

Джон Крайън, главен изпълнителен директор на Deutsche Bank, казва, че изкуствения интелект ще доведе до значителни съкращения в Deutsche Bank в близко бъдеще. Към днешна дата са съкратени 4000 от 9000-те работни места, които банката обяви за застрашени през 2015 г. според пет-годишния си план. Според изпълнителния директор технологиите ще позволят на Deutsche Bank да съкрати още хиляди работни места, като той смята, че цели индустрии ще могат да заменят работниците с роботи.

Швейцарската застрахователна компания Zurich Insurance Group, например, обмисля да остави машините да поемат работата по корекция на претенциите – твърди се, че те могат да обработят един случай за секунди, докато същата задача отнема почти цял час на човек.

Какво шефовете-роботи никога няма да могат да правят

Докато рутинните задачи ще се извършват все повече от машини, едва ли има заместител на креативността и социалното поведение. Тъй като машините заемат местата на служителите при извършването на рутинни задачи, структурите на бизнеса ще се променят - в бъдеще търсенето на квалифицирани специалисти ще се увеличи, а с него и техните очаквания по отношение на заплащането. Ето защо следното е сигурно: "Колкото по-високи са квалификациите на служителите, толкова по-вероятно е те да запазят работата си. И когато се създават нови работни места, те ще са преди всичко за ръководни длъжности. Проучване, проведено от консултантската агенция Capgemini, показва, че две от всеки три нови позиции ще включват ръководни отговорности", казва проф. Барбара Щьотингер, декан на WU Executive Academy.

Фокус върху човешкото измерение

С навлизането на изкуствения интелект на работното място, бизнес лидерите имат нужда от нови управленски умения, за да се справят с предизвикателствата и възможностите, които тази подривна нова технология предлага. Макар технологията да е потенциално сложна, критичният фактор за успех на бизнес лидерите и мениджърите е да се съсредоточат върху човешкото измерение:
"Как ще реагират служителите, когато работата им се промени драстично или бъде съкратена изцяло? Как да смекчим притесненията, които въвеждането на изкуствения интелект може да причини?" За да отговорят на тези въпроси, бизнес лидерите ще трябва да помислят върху това как да инвестират в персонала, за да се погрижат за тези, чиито роли и отдели са засегнати от изкуствения интелект и как да повишат цифровата грамотност на всички, за да могат те да разберат естеството на технологията и възможностите, които тя позволява. Може би е нормално да мислим, че IT отдела трябва да е движещата сила зад приемането на изкуствен интелект от бизнес. Но все по-стратегическото измерение на решенията предполага, че решението за интегриране на изкуствен интелект е от компетентността единствено на главния оперативен или изпълнителен директор.

Правилният начин на мислене - разбирането на изкуствения интелект като възможност, а не като заплаха

Какво могат да направят бизнес лидерите, за да се подготвят за напредъка на изкуствения интелект в бъдеще? На първо място, мениджърите трябва да поемат предизвикателството и да идентифицират и разберат технологичните развития, които предстоят, и какви последици биха имали те за техния бизнес. Но това, което е дори по-важно от това да бъдеш грамотен по отношение на данните и технологиите, е да разбереш как да спечелиш от изкуствения интелект, тъй като по-голямата част от ползите могат да дойдат не от намаляване на разходите за труд, а от повишаване на ефективността чрез по-малко грешки, по-висока производителност и подобрено качество.

На второ място, ръководителите ще трябва да поставят силен акцент върху работната сила и организационните предизвикателства на хоризонта, тъй като изкуственият интелект променя радикално цели бизнес процеси и, което е още по-важно, културата на организациите. Следователно бизнес лидерите ще трябва да загърбят принципи на организационното развитие, които са градени с векове. Разбирането на дейностите, които са най-податливи на изкуствен интелект от техническа гледна точка, предоставя уникална възможност на мениджърите да преосмислят начина, по който работниците се ангажират с работата си и това как хората, екипите и проектите могат да бъдат по-добре свързани чрез цифрови кариерни мрежи.

И не на последно място, това също би могло да вдъхнови висшите мениджъри да помислят колко от собствените им дейности могат да бъдат по-добре и по-ефикасно изпълнени от машини, което от своя страна ще освободи време на мениджърите да се съсредоточат върху основни умения, които нито един робот или алгоритъм не могат да заменят.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly