С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Работодателите стават все по-изобретателни в бонусните програми

Share Tweet Share
Снимка

Един от най-желаните бонуси е sabbatical - продължителен отпуск, използван предимно за пътешествия

 

Все повече компании се съобразяват с тенденцията, че служителите предпочитат непарични стимули пред материални възнаграждения. Т. нар. бонуси са свързани както с мотивацията и професионалното развитие, така и с поддържането на баланса между работата и личния живот.

Наскоро списание Fortune класира най-добрите работодатели, като 2/3 от оценката е формирана от мнението на техни служители. Оказва се, че успехът в борбата между компаниите да привлекат и задържат най-добрите зависи до голяма степен от това кой ще предложи най-привлекателни бонусни програми. Обичайните стимули са свързани с грижата за здравето и помощта при отглеждане на дете. През последните години се залага много и на работата от разстояние. Целта на всички програми е да намалят или компенсират стреса на работното място, като се стремят да поддържат ниво на висока удовлетвореност у всеки служител.

Бонуси за здраве

Най-често работодателите покриват разходи за предписани лекарства и за стоматологични услуги. Служителите могат да посещават безплатно определени лекарски кабинети или посещението при избран от тях лекар се заплаща от фирмата. Плановете за превенция на здравето на работното място включват ваксинации срещу грип, следене на нивата на кръвното налягане и холестерола. По-необичайните бонуси осигуряват лечение чрез акупунктура или други методи на алтернативната медицина, както и възстановяване на разходите за контрацептиви и лечение на безплодие.

Ежегодното проучване на Дружеството за управление на човешките ресурси (SHRM) за бонусните програми в САЩ показва, че 97% от американските работодатели включват един или повече бонуси за здравеопазване, а половината от тях покриват здравните разходи и на работещите на непълен работен ден. 18% предлагат допълнителни здравни осигуровки към заплатата, които се натрупват ако не се ползват през годината.

Специално отношение към семейството

В тази категория бонуси се включват гъвкавото работно време, което може да е под формата на работа от дома или „компресирано“ работно време – по-дълги работни дни за сметка на допълнителен почивен ден всяка седмица. Предлага се и възможност за „споделяне“ на работата на една и съща позиция, при която двама души си разделят времето, заплащането и бонусите.

Според резултатите от същото изследване на SHRM, близо 27% от анкетираните работодатели разрешават на свой служител да доведе детето си на работата при спешност. Едва 6% разполагат със собствен център за деца на персонала. Най-често работодателите покриват разходите за намиране на детегледачка или болногледач за възрастни. Близо 1/5 от компаниите подпомагат служители, които желаят да осиновят дете. Същият брой фирми предлагат стипендии за обучение на децата на членовете на екипа.

Професионално развитие

Професионалното обучение под форма на семинари и конференции и членството в професионални организации е заложено във всяка програма. Интересно е, че половината от американските работодатели предлагат на служителите си да развиват умения, които не са свързани с пряките им задължения. Освен че разширява квалификацията, този тип тренинг е замислен като начин за подобряване на комуникацията с други отдели във фирмата.

За по-лек живот

В усилието си да спестят повече лично време на служителите си, компаниите предлагат да извършват определени услуги вместо тях – например пощенски услуги, химическо чистене, храна за вкъщи, проявяване на снимки, правни услуги, планиране на почивки. Един на всеки 10 служители споделя, че организацията предлага терапевтичен масаж за намаляване на стреса.

Освен това 79% от мениджърите разрешават на служителите си да се обличат в удобни за тях дрехи поне веднъж в седмицата (обикновено в петък), а 41% допускат този начин на обличане всеки ден. Една трета от работодателите покриват разходите за работно облекло.

По-рядко срещани бонуси са намаления при пазаруване, обучение за самоотбрана и застраховка за домашни любимци.

Sabbatical – бонус-мечта

Думата sabbatical (от англ. съботен, празничен) произлиза от библейската седма година, в която израилтяните оставят земята необработена, за да се възстанови почвата. За пръв път се въвежда в университетските среди като наименование за всяка седма година, в която преподавателите нямат лекции и могат да се посветят изцяло на изследователска дейност.

В съвременния професионален живот понятието е свързано с продължителен платен или неплатен отпуск. Той може да е с времетраене от един месец до една година, като работещите се посвещават на свое хоби, пишат книга, пътешестват и т.н. Условието за получаване на такъв отпуск е дълъг стаж в една и съща компания. Някои компании поставят допълнителни условия – например в. Гардиън забранява на служителите си да се занимават с журналистика по време на почивката.

17% от компаниите в изследването на SHRM предлагат неплатен sabbatical, а 6% го заплащат. Друго проучване – на Tandem Computers – показва, че това е най-предпочитаният бонус от американците.

Бонусните програми са само един от стимулите за по-висока ефективност и задържане на персонала. За служителите са важни и работната среда, отношението с колегите и насърчаването на инициативността. Нито една съвременна компания обаче не би могла да изгради екип от добри специалисти без да предлага подобни програми. Ако фирмата няма възможност да инвестира в скъпоструващи бонуси, може да въведе програми, които изискват по-малко средства, но пък са достатъчно оригинални. Подобна практика ще създаде впечатление у служителите, че са част от уникална организация, която ги цени и за която си заслужава да дадат всичко от себе си.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново. Декларация за поверителност ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly