С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Още веднъж за sabbatical

Share Tweet Share
Снимка

Работодателите са склонни да пускат служителите си в по-дълъг отпуск, за да прекарат повече време с близките си

 

Има две причини, поради които пишем отново за sabbatical. По-важната е, че във времето на честа смяна на работата тази дума ще се споменава все повече като успешен пример за награждаване на служителите за тяхната лоялност. Втората е предстояща премиера на американски филм със същото заглавие – най-малкото, което ще научите, е какво се крие зад наименованието.

Сабатикал (от англ. sabbatical - съботен, празничен) е продължителен платен или неплатен отпуск, който може да трае няколко седмици, месец(и) или година. Първоначално е въведен в американските университети като възможност за преподавателите да се посветят на хоби или друг вид дейност извън работната среда. Постепенно практиката навлиза в частния сектор и дори в някои правителствени институции. Обикновено учените се посвещават на дълго отлагано изследване или книга, а компаниите насърчават служителите си да използват времето за почивка, благотворителност и пътешествия. Единственото условие за подобен отпуск е дълъг стаж в една и съща организация.

През миналата година почти 23% от американските компании са предлагали платен или неплатен сабатикал на работниците си, сочи доклад на Асоциацията за управление на човешките ресурси (SHRM). Програми за сабатикал имат компании като McDonalds, Nike и Goldman Sachs, както и много юридически кантори и счетоводни къщи в САЩ и Европа.

Сабатикал е успешен, защото печелят и двете страни, твърди New York Times. Работодателите задържат ценните си хора, а служителите могат най-сетне да се посветят на дейности, за които никога не са имали достатъчно време. Според HR мениджъра на McDonalds Ричард Флорш самата мисъл, че отпускът е по-дълъг от обикновено създава различно усещане и хората се връщат на работа с желание и много свежи идеи. Има още едно съществено предимство – докато служителите са в отпуск, местата им се заемат от техни колеги, които имат възможност да получат различен опит, да се преквалифицират и впоследствие да бъдат повишени. Така компанията има шанс да оцени кандидатите за по-висока позиция преди фактическото им издигане в по-висока длъжност.

Понятието за сабатикал се развива и приема нови форми. Едно от съвременните схващания е, че този вид отпуск може да отложи уволнението при спад на приходите. Служителите излизат в няколкомесечен отпуск с минимално възнаграждение и се връщат при евентуален възход на фирмата. За работодателя този вариант е далеч по-изгоден, отколкото да наема и обучава нови хора.

Друга разновидност на сабатикал прилича на удължен по време тиймбилдинг, в който цял екип от фирмата отива на пътешествие за опознаване на традициите и културата в различните части на страната. Целта е възприемане на различното поведение и култура на работното място.

Сабатикал “подарява” лично време, което на пръв поглед е парадокс, но в условията на напрегнатото ни ежедневие и все по-“труден” трудов пазар всеки подарък е ценен. Стига само да не доведе до раздяла, както се е случило в гореспоменатия филм.


Въпреки че сабатикал води началото си от САЩ, европейските страни в момента предоставят далеч по-добри условия за ползване на продължителен допълнителен отпуск. Във Франция т.нар. congé sabbatique е закрепен със закон. Всеки служител, който е работил в дадена компания най-малко 3 години (със или без прекъсване) или има общо 6-годишен трудов стаж може да поиска допълнителен неплатен отпуск между 6 и 11 месеца. По време на отпуска може да продължи да упражнява професионалната си дейност, но не и за конкурентна фирма. Не се допуска да се върне на работното си място преди да изтече заявения срок, но е възможно да прекъсне договора си с фирмата без предупреждение. Процедурата включва заявление за отпуск, което се подава най-малко три месеца преди началото му, като няма изискване да се посочва за какво точно ще се използва времето. В рамките на един месец работодателят трябва да отговори на молбата, в противен случай се смята, че отпускът не е разрешен. Мениджърът има право да ограничи продължителността на отпуска в зависимост от общия брой служители в компанията и отсъствията им, както и в интерес на компанията.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново. Декларация за поверителност ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly