
ManpowerGroup: Повечето компании са запазили заплатите и придобивките в кризата
Повечето компании в България са запазили придобивките на работниците си в кризата, а заплати са намалили под една пета от тях. Служителите като цяло одобряват мерките, които работодателите им са предприели покрай Covid, като две трети от тях биха препоръчали компанията си. Това показват резултатите от проучване на "ManpowerGroup България", направено сред представителна извадка от 217 служители на различни йерархични нива в компании от 13 индустрии в цялата страна. Анкетата е проведена в рамките на месец от края на декември 2020 г.
Заплати и придобивки
Около две трети от компаниите в страната не са намалили разходите си за човешки ресурси, показва проучването. Повече от половината анкетирани (51%) посочват, че при тях не е имало отмяна на съществуващи придобивки, а такава се отчита от около една трета от служителите (30%). Това обаче не винаги означава реално лишаване от придобивки. "Част от отменените допълнителни стимули се дължат и на дългия период на работа от вкъщи за много от нас, което промени необходимостта да се осигуряват билети за градски транспорт, ваучери за гориво, кетъринг в офиса и подобни", казва Герасим Найденов, старши консултант "Пазарни проучвания" в ManpowerGroup България, цитиран в прессъобщение.
Значително по-малък е броят на компаниите, които са предприели следващата стъпка за намаляване на разходите - понижение на заплатите. До такава мярка са прибегнали под една пета (19%) от работодателите, докато при 61% понижение не е имало. Нещо повече, от ManpowerGroup България отчитат, че намалението на възнагражденията се отнася за най-засегнатите от кризата сектори като туризъм и ресторантьорство, търговия и производство, докато за длъжностите и индустриите, където продължава да има недостиг на работна ръка (например ИТ), възнагражденията не са спрели да растат и по време на пандемията, макар и по-бавно. Пускането на персонала в неплатен отпуск като начин за намаляване на разходите пък е използвано от едва 17% от компаниите.
Трудов пазар
Една трета от компаниите (33%) обаче са съкратили персонал заради кризата покрай Covid и намаляването на работата. Донякъде положителна новина е, че според ManpowerGroup голяма част от работодателите, на които им се е наложило или все още им се налага да освобождават работници, подхождат внимателно и често се обръщат към компаниите за човешки ресурси, за да намерят подходящо ново работно място на съкратените, понякога в друга индустрия.
В същото време близо 39% от анкетираните казват, че работодателите им имат нужда от допълнителна работна ръка поради увеличение в обема на работата по време на кризата. Това обаче е валидно за определени сектори - 32% от далите такъв отговор са заети в сферата на ИТ, 18% - в здравеопазване и фармация, а 17% - в транспорт и логистика.
Адекватни мерки
Близо половината (49%) от анкетираните одобряват мерките, които работодателите им са предприели в кризисната ситуация в подкрепа на служителите, а недоволни са едва 20% (около една трета не могат да преценят). Най-голямо удовлетворение има от осигуряването на защитни средства като маски, ръкавици и дезинфектанти (79%), а възможността за работа от вкъщи и въвеждането на гъвкаво работно време се одобрява съответно от 75% и 69% от респондентите. Половината от анкетираните са доволни от програмите за професионално развитие като консултаиции и обучения, които работодателите са осигурили покрай пандемията. Най-малко значение за служителите пък имат програмите за финансова подкрепа (като поемане на сметки, медицински прегледи, пенсионни фондове), както и предоставянето на помощ под формата на основни храни - практики, които не всеки бизнес използва, отчитат от ManpowerGroup.
Преобладаващата част от служтелите (68%) са доволни от организацията на работа по време на Covid кризата, а неудовлетворение изразяват 14%. Ето защо две трети (66%) от анкетираните споделят, че биха препоръчали своя работодател като желана компания за работа дори в условията на криза. "Това е ясен знак, че бизнесът е предприел адекватни мерки за своите таланти по време на най-трудните моменти. Недостигът на кадри и бързо променящите се бизнес нужди накараха много работодатели да разработят гъвкави стратегии за изграждане и позициониране на своя имидж като предпочитано място за работа и все по-често да прилагат нетрадиционни решения за организация на работния процес, като отчитат индивидуалните нужди и специфики на всеки един служител", коментира в прессъобщението Мария Стоева, мениджър "Бизнес развитие" в "ManpowerGroup България".