Меню
Затвори
  • Обяви
  • Компании
  • Публикации
  • Обяви
  • Компании
  • Публикации
 
Натиснете Enter за търсене ""
Град
  • Велислав Филипов
  • Кариери
  • 5 май 2021
  • Новини, Работа от дистанция

Кей Сарджънт: Прегарянето може да се неутрализира с промени в работната среда, но никой не обръща внимание

След като коронавирусът влезе в живота на хората и ежедневието им, настъпиха редица промени. Голяма част от тях бяха свързани с професионалните си ангажименти и мястото, където работят. И ако преди малко повече от година някой беше казал, че за няколко месеца хиляди ще заработят дистанционно и мисленето за работното пространство ще се измени драстично, то най-вероятно щяхме да му се изсмеем. Е, ето, че се случи.

Сега обаче всички се питат какво предстои, какво е бъдещото работно пространство? Ще се завърнат ли работещите в традиционните офиси, или домовете ни ще се превърнат в такива? Може ли въобще да се даде прогноза с оглед на динамичните събития по целия свят? Отговори на тези и други любопитни въпроси се опитаха да дадат участниците на уебинара The Future of Work Summit: The Changed Concept of the Office.

Главният гост лектор по време на събитието бе Кей Сарджънт - експерт по въпросите на дизайна и стратегията на работното място с повече от 35 години опит. Дизайнер с множество награди, тя е консултирала компании от Fortune 500 как да оптимизират своите глобални портфейли с недвижими имоти и как да създадат иновативна работна среда. Тя е директор на екипа на HOK WorkPlace и член на съвета на директорите.
Сарджънт е категорична, че пандемията е накарала повечето компании да се замислят какво всъщност работи и какво не в офис средата. Сега всички гледат с различен поглед върху нещата, които преди са били пред очите на всички, но просто са били подминавани.

"Преди коронавируса знаехме, че съществува бърнаут, от който страдат много хора. Прегарянето може да се неутрализира с промени в работната среда, но никой не обръща внимание. Нужно е да търсим баланс и устойчивост между личния и служебния живот. Гъвкаво работно пространство, социално равенство, чистота, иновации, постоянна връзка между хората и вкарване на нови  технологии. Всички тези неща могат да бъдат постигнати чрез моделиране на работното пространство", категорична е тя.

Сарджънт открои и няколко ключа към доброто управление на работното пространство. Тя е сигурна, че бъдещето определено не се крие в завръщането в офиса. По-скоро е нужно създаването на нова екосистема от места, които отговарят на нуждите на работещите и компаниите.

Домът – новото работно място

Много  хора възприеха своя дом като новото си работно пространство. Там работещите се чувстват комфортно, умело разпределят задачите си и са по-работоспособни. Това е страхотно, но в същото време домашният уют крие неподозирани капани.

Дори в нашия дом е нужно да реорганизираме пространството, за да ни е удобно, споделя Сарджънт. Проблем би било ако работещият живее в по-малко пространство и не може да се раздвижи в свободното си време. Това може да окаже отрицателно въздействие – както върху физическото, така и върху психическото му състояние.

Ползите от дистанционната работа са много – не губим време в път, вършим служебните си задължения откъдето си поискаме, може да се изолираме от хората в търсене на концентрация. Просто е нужно да намерим стила, който ни харесва, и да го следваме, продължава още експертът.

Десетки бюра и компютри, сложени в едно общо пространство или в кабинки. Не! Това сякаш изглежда като отминала мода, която ще остане във времето. Новото работно място придобива съвсем друг стил. В него преобладават повече външни и зелени пространства, повече свободно място, повече на брой помещения, но всяко се различава коренно от другото.

„Дойде времето, в което трябва да предоставим на служителите различно усещане от работното място. Това ще се предаде веднага на клиентите и обслужването. Добре би било всеки да може да изрази себе си чрез работното място, на което прекарва голяма част от своя ден. Разбира се, нужно е да има и пространства, в които хората да се срещат, да обменят идеи, да работят в екип“, сигурна е Сарджънт.

Тя е категорична, че промените на офис пространството може поне малко да изменят отрицателното мнение на хората. Все пак трудно би било в следващите години хората да сменят нагласите си относно дистанционната и офис работа. Както показва и проучването на „Капитал Кариери“ „Как Ви се отразява дистанционната работа“,  служителите се адаптират към нетрадиционните за България работни режими и ги искат. Въпреки това те осъзнават недостатъците на отдалечената работа и имат ясна представа по какъв начин могат да бъдат премахнати.

Обяви за работа

Младши търговец Услуги

Кауфланд България ЕООД енд Ко КД, София

Middle Quality Assurance Engineer

UST, София
Покажи всички

Разширяване на дефиницията за работно пространство

Разбира се, компаниите трябва да останат в крак с най-новите тенденции и промени на офиса. Робърт Георгиу, който е бизнес консултант в направление Document Solutions в Canon за Централна и Източна Европа, е категоричен, че нуждата от информация и достъп до ключови ресурси е едно от най-големите изпитания пред дистанционната работа.


Робърт Георгиу
Източник: Капитал

„Нашите служители трябва да имат пълен достъп до информацията, която им е нужна, за да извършват своите ангажименти. Това трябва да се случва, независимо от тяхното местоположение. Защото световете в офиса и извън него са коренно различни, а нашата компания се опитва да изгради мост между тях“, допълва още Георгиу. Той е на мнение, че компаниите все повече ще залагат на хибридния режим.

Основателят на архитектурно бюро Cache Atelierе Цветомир Павлов все пак вярва, че офисът все още не може да бъде изместен напълно. Служителите не могат да достигнат тази продуктивност, ефективност и концентрация вкъщи. Именно затова не бива да бъде отписван.

„Офисът няма да изчезне като физическо пространство. Хората имат нужда от взаимодействие, общуване и обмяна на идеи. За да функционира една компания има нужда от споделяне на общи ценности и създаване на сплотен екип - това е възможно в прякото физическо общуване. Home office беше нещо ново за голяма част от хората. Нещо интересно“, споделя още Павлов и допълва: „нужни са гъвкави архитектурни и технологични решения, които да отговорят на нуждите на компаниите“.


Цветомир Павлов,
Източник: Капитал


Ще избяга ли бизнесът от офис сградите?

В последните години много експерти изказаха мнения, че лека-полека бизнесът се отдръпва от големите офис пространства и започва да съсредоточава служителите си в дистанционна форма на работа. Така се спестяват пари от наеми и редица други консумативи. Коронакризата очевидно засили в пъти тази тенденция. Според директора бизнес развитие за "Колиърс България" Верка Петкова обаче не може и да става дума за офис апокалиптичен сценарии.

„В момента голяма част от офис сградите са празни, но се очаква към края на август и началото на септември това да се промени. Офисите не са мъртви, те отново ще оживеят“, заключва тя.

Най-вероятният сценарии е още през есента компаниите да започнат планово връщане на хората в офисите. Все пак най-вероятно ще се затвърди хибридният режим.

Офис пространството е като мозъкът на една компания, ако той не е активен, то нещата не се случват както трябва. Според мен просто ще станем свидетели на преустройване. Хората ще започнат да търсят по-нестандартни решения, затвърждава Петкова.


Офисът - необходимост, загубила предишния си чар

Въпреки привързаността на служителите към дистанционната работа и хибридния режим, трябва да си го кажем – офисът няма да изчезне. Да, това може да се случи някога, но сякаш все още нито компаниите, нито служителите са готови за толкова мащабна промяна.

От друга страна – офисът е нужен. Новите служители все пак трябва да навлязат в работния процес, а досега няма по-ефективен начин от присъствената форма на обучение. Другият фактор е комуникацията – новите технологии ни предоставят повече от разнообразни възможности, но нищо не може да замени живата връзка между колегите. Все пак пандемията ни даде много въпроси за размисъл, а това е най-бързият път към иновациите и положителната промяна.

Събитието беше част от предстоящата хибридна конференция The Future Work, която ще се проведе на 28 октомври.
Сподели статията в:
Следвайте Кариери в:
LinkedInGoogle NewsFacebook
КонтактиИКОНОМЕДИА АДгр. София 1000, Столична община – район "Средец"ул. "Иван Вазов" № 20тел.: +359 2 4615 396e-mail: [email protected]
Кандидати
  • Информация за кандидати
Компании
  • Информация за компании
За Кариери
  • За нас
  • Моята Кариера
  • Бюлетин
  • Контакти
Още от Икономедиа
  • Капитал
  • Икономедиа
  • Дневник
  • Регал
  • Бакхус
© 2023 Икономедиа 2006 - 2023 съгласно  Общи условия за ползване на Икономедиа |  Общи условия за ползване на karieri.bg | Политика за бисквитките |  Декларация за поверителност
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.ОK