
Бъдещето на офиса е в Google LLC
Компанията засили въвеждането на промените в работните си пространства, заради коронавирус кризата
Google създава постпандемично работно място, съобразено с нуждите на служителите, които са свикнали да работят от вкъщи през последната година и не искат да прекарват всичките си работни дни в офиса. Първоначално интериорът на сградите на технологичния лидер няма да изглежда значително променен, но през следващата година се планира реновиране с изцяло нов дизайн на милиони квадратни метра работни пространства, което е около 10% от световните офис площи на компанията, съобщава The New York Times.
Компанията създава плановете си за промяна на работната обстановка преди кризата с коронавируса да изпрати служителите у дома. В разговори с консултанти и социолози, които изучават поведението на поколението “Z” (родените в периода 1997 - 2012 г.), от Google отдавна искат да научат как се учат и социализират младите, за да придобият представа от какво биха имали нужда бъдещите служители. Един от отговорите, до които стигат, е създаването на “Team pods” вместо стандартните редове от бюра и кътове за кафе. Новите работни места за екипите ще бъдат разделени от стъклени стени пространства със столове, бюра, дъски и шкафове на колела, които могат да бъдат подреждани от служителите лесно по начина, по които им е нужен. Хибриден модел, който най-общо съчетава принципите на Ikea и Lego.
За да се справи с взаимоотношенията между служителите, работещи в офиса и тези, които работят дистанционно, Google има съществуваща зала за срещи, наречена Campfire (от анг. лагерен огън). В нея участниците, комуникират в кръг с големи монитори, които трудно могат да бъдат игнорирани, като по този начин служителите, които говорят през екраните, са на същото визуално ниво като тези, които са в залата.
Откритите работни места
Друго нововъведение на компанията се осъществява в отговор на опасенията, че коронавирусът се разпространява лесно в традиционните офиси. Сега Google има няколко работни места по света, които са на открито. В централата на компанията, в Силициевата долина, където времето е слънчево през по-голямат част от годината, е премахнат паркинга и на негово място вече има зона с тревна площ наречена „Camp Charleston“ (от анг. лагер Charlstone), където има дървена тераса с отделни шатри и Wi-fi връзка. Пространството функционира от март с цел да бъде безопасна среда за на екипите, които искат да се събират на живо. Google заяви, че изгражда работни пространства на открито в Лондон, Лос Анджелис, Мюнхен, Ню Йорк и Сидни, Австралия, и други места.
През 2018 г. групата за недвижими имоти на Google се обръща към екипа за изследователска и развойна дейност на компанията за „изграждане на околна среда“ с цел да разбере по какъв начин трябва да се промени офисът. Тогава се стига то три основни извода: работата се случва навсякъде, не само в офиса; това, от което се нуждаят служителите на работното място, се променя постоянно; и работните места трябва да са повече от бюра, заседателни зали и удобства. Преди три години този план е бил със срок за изпълнение десет години, но кризата с новия вирус е засилил въвеждането му. Служителите в компанията вече могат да използват целофанови балони, когато искат да проведат разговор и не искат да бъдат забелязани. Te се разпростират около работното място на служителя и ограничават видимостта към разговора му.
Без бюро, но с възможност за такова
За удобство на служителите, които рядко работят офиса, но все пак искат да разполагат с обособено работно място там, компанията е създала прототип на бюро, което се приспособява към личните предпочитания на служителя с едно прекарване на работна карта. От него може да се калибрира височината и наклона на монитора, да се зареждат лични снимки, а от друг екран дори може да се регулира околната температура.
В сегашната си конфигурация на офисите Google ще позволява да се използва само едно на всеки три бюра, за да се спазва социалната дистанция. Според заетите с реновацията на работните места разстоянието от 1.5 м. ще служи и за справяне с бъдещи пандемии и със сезонните грипове. Разходите за недвижими имоти за компанията не се очаква да се променят много. Въпреки че в офиса ще има по-малко служители, те ще се нуждаят от повече празно пространство. Предстоят и други промени - фирмените кафетерии, които досега са предлагали храна в стил “шведска маса”, ще предлагат ястия в кутия, а закуските ще бъдат опаковани поотделно. Масажните зали и фитнес центровете ще бъдат затворени. Автобусите ще бъдат спрени. По-малките конферентни зали ще бъдат превърнати в частни работни пространства, които могат да бъдат резервирани. Офисите ще използват само чист въздух през вентилационни отвори, контролирани от софтуер за управление на сгради, премахвайки обичайната комбинация от външен и рециркулиран въздух.
В по-големите тоалетни Google ще намали броя на наличните мивки, тоалетни и писоари и ще инсталира повече сензорно оборудване, което не изисква докосване на повърхността с ръце.
Какво искат служителите
Google се опитва да разбере как служителите ще реагират на т. нар. “хибридна работа”. През юли компанията попита работниците си колко дни в седмицата са им нужни за работа от офиса, за да бъдат ефективни. Мненията са били разнообразни, като отговорите са били разделени равномерно в интервал от нула до пет дни в седмицата.
По-голямата част от служителите на Google не бързат да се върнат. В годишното си проучване сред служителите, наречено Googlegeist, около 70% от около 110 000 анкетирани служители заявяват, че имат „благоприятна“ представа за работа от вкъщи в сравнение с около 15%, които имат „неблагоприятно“ мнение.
За нагласите на служителите в България четете тук.