
Nike дава седмица антистрес отпуск на служителите си
Компанията за спортни стоки Nike затвори корпоративния си офис за една седмица, за да помогне на служителите си да се отпуснат и презаредят батериите. Ръководството на спортния гигант е оценило негативното въздействие на пандемията както върху физическото, така и върху психическото здраве на работещите и затова е прибягнало към тази мярка. HR-ите на компанията споделят пред Forbes, че коронавирусната криза е накарала хората да се чувстват все по-тревожни, да изпитват по-голям стрес, несигурност, страх, а освен това изолацията е нанесла поражения върху психическото здраве на много от служителите.
И докато преди години не беше добре прието да говориш за чувствата си и затова, че си преминал през депресия или „прегаряне“, сега компаниите гледат различно на това. Експертите са категорични, че бизнесът трябва да се грижи за благосъстоянието на своите хора. Проблемът е там, че корпорациите осъзнаха този факт, когато на вратата почука пандемията, но все пак по-добре късно, отколкото никога.
Седмица на здравето в Nike
В публикация в LinkedIn Мат Марацо, старши мениджър в Nike, написа и обяснението по повод нетрадиционното решение: „Служителите на Nike предстои да затворят своите лаптопи за по-дълго време. Става дума за една по-специална мярка“. След това той добавя: „Всъщност цялата централа на компанията ще се „изключи“ за една седмица, защото ще излезе в почивка. Всички наши лидери изпращат ясно послание: отделете време да се отпуснете и да бъдете с любимите си хора. Не работете!".
По думите на Марацо компанията разбира всички трудности, пред които е изправен целият персонал, както и че има нужда от налагането на компенсационни мерки заради ежедневните предизвикателства на работата по време на пандемия. „След една година (или две), различна от всяка друга, отделянето на време за почивка и възстановяване е от ключово значение за доброто представяне и поддържането на разума в хората ни. Изминалата година беше тежка - всички сме хора! Надявам се, че съпричастността и подкрепата, които продължаваме да проявяваме към нашите екипи, ще окажат положително въздействие върху културата на работа занапред.”
Старши мениджърът в компанията уточни, че не става дума просто за седмица почивка, а по-скоро време за психичното здраве, отправяйки апел към всички други лидери на бизнеси: „Подкрепете хората си. Това ще е във ваш плюс“.
Отзивите след решението не закъсняха
Лиз Типет, доцент в Юридическия факултет на Университета в Орегон, приветства смелия ход и сподели пред Forbes, че подобни кампании за хората ще повишат доверието към компаниите: „Харесва ми, че компаниите обръщат повече внимание на психичното здраве. Тази почивка може да спести много главоболия на служителите. Мисля, че е важно да се признае ролята, която психичното здраве играе за работещите и тяхното благосъстояние“.
Една от положителните последици от пандемията е, че научихме, че не е нужно да продължаваме бизнеса както обикновено и да правим неща, само защото „винаги сме ги правили по този начин“. Почти двугодишният масов експеримент за работа от разстояние отвори гигантска дупка в архаичните аргументи на компаниите, принуждаващи служителите им да пътуват с часове и да прекарват дълги дни в работа в кабинки под тежко трептящо флуоресцентно осветление в скучни офис сгради.
Промяната трябва да се случи сега
Според проучване на Световната здравна организация (СЗО) и Международната организация на труда (МОТ), "продължителните работни часове са предизвикали до 745 000 смъртни случая от инсулт и сърдечни болести през 2016 г., което е увеличение от 29% от 2000 г. насам. Значителният брой инсулти и сърдечни заболявания са резултат от работа, продължаваща "поне 55 часа седмично".
В светлината на това проучване компаниите трябва да започнат да предлагат повече свободно време. Това би създало по-мотивирана и ценена работна сила. Все повече фирми възприемат тази идея. Те дават на работещите допълнителна седмица почивка и други варианти по тази линия. Някои корпорации карат всички да си тръгват по едно и също време, за да намалят процента на допълнителното време в офиса.
Започваме да виждаме и други инициативи, благоприятстващи работниците. Опциите за отдалечена работа от дома, внедряване на хибриден модел, който включва комбинация от графици в офиса и вкъщи, по-гъвкави часове и четиридневни работни седмици вече са отворени за дискусии и внедряване.
Другите гиганти също последваха примера
LinkedIn също реши да предостави на своите служители допълнителна платена почивна седмица през април. Теуила Хансън, главен мениджър в компанията, споделя за решението: „Искахме да сме сигурни, че можем да им дадем нещо наистина ценно и това, което смятаме за най-ценно в момента, е време със семейството и близките“. Според Хансън тежката пандемия се е отразила изключително лошо върху работещите, като не бива да се пренебрегва и външният стрес.
След добрите примери са Intel, Microsoft, Bumble, Hootsuite, Mozilla, Marriott International и други компании, които също решиха да предложат подобни видове програми на своите служители.
Ръководството на Nike е взело наистина интелигентно бизнес решение. Компаниите, които показват своята признателност и благодарност към служителите, ще се възползват от този съвет. Те ще имат силно мотивирана и щастлива работна сила. Обновеният, благодарен и енергичен екип значително ще подобри резултатите в компанията.