Меню
Затвори
  • Обяви
  • Компании
  • Публикации
  • Обяви
  • Компании
  • Публикации
 
Натиснете Enter за търсене ""
Град
  • Велислав Филипов
  • Кариери
  • 5 окт 2021
  • HR мениджмънт, Кариерно планиране

Гъвкавото работно време е норма за новите служители

Гъвкаво работно време и дистанционна работа – това са най-често срещаните изисквания при кандидатстване за работа от началото на пандемията. Всеки служител иска да разполага с тези две неща, за да се чувства комфортно и да е максимално мотивиран.

Нека да погледнем и още една гледна точка – според статистика около 50% от европейските и американските наемни служители възнамеряват да се откажат от работата си в следващите 12 месеца, пише RTE, цитирайки международния доклад на Workhuman. За сравнение, в периода преди пандемията делът им е бил около 20 на сто. Като най-честа причина за това е желанието хората да разполагат с по-гъвкаво работно време и възможност за дистанционна работа. Работещите родители са най-склонни да напуснат работата си – 52.5%. От тях 35.7% искат по-голяма гъвкавост. Близо половината от анкетираните държат да правят по-голямо разделение между личното и работното време.

Проблем е обаче фактът, че рядко даден работодател предлага на нов служител да стартира с гъвкави условия от самото начало, като най-често е нужно поне първите 6 месеца всеки начинаещ да работи по стандартните правила.

Обяви за работа

Customer Service Associate Poker and Casino with German language

Entain, София

Risk Associate with Dutch language

Entain, София
Покажи всички

Време за промяна

Е, и това вече е напът да се промени. Правителството във Великобритания официално внесе предложение, според което всеки един нов служител може да се споразумее с работодателя си за гъвкав модел още от първия си ден. В момента на Острова важи правилото, че работещите трябва да изчакат 6 месеца, след като влязат в своята нова позиция.

Решението за предложението се прие много позитивно от всички. Джейн Хътън, главен изпълнителен директор на уебсайта за търсене на работа Evenbreak, заяви, че приветства новината: „Когато работодателите предлагат гъвкави условия, те имат достъп до много повече таланти и това също е от полза за бизнеса. Преди пандемията имаше огромна съпротива срещу хората, работещи от вкъщи, но реалността е, че те са много продуктивни. Жалкото е, че беше необходима глобална пандемия за работодателите, за да се доверят на своите служители“.

Слушането на служителите е от ключово значение

Стивън Уорнъм, ръководител на съдържанието в британския сайт за работни места Totaljobs.com, смята, че този ход показва положителното мнение за хибридния модел на работа, където хората „могат да избират начина, по който най-добре вършат ангажиментите си“.

Ако вземете предвид пазара на труда такъв, какъвто е, с всичките му свободни работни места, бизнесът, който се вслушва в нуждите и желанията на служителите, е от ключово значение, допълва още Уорнъм.

Като част от проучване сред 200 000 служители по целия свят, публикувано през март тази година, Totaljobs установи, че 9 от 10 служители искат частична гъвкавост, когато търсят своята нова работа. В същото време голяма част от работещите, които желаят да напуснат сегашния си работодател, споделят, че биха променили мнението си, ако им бъдат предложени по-гъвкави условия.

Няма голяма „промяна в играта“

Генералният секретар на TUC Франсис О‘Грейди казва, че гъвкавата работа „трябва да е право“ на всеки служител от първия му ден. Все пак предложението на правителството има и нещо, което убягва на всички – фактът, че всеки работодател може категорично да откаже искането.

Това предложение няма да е от тези, които ще променят играта напълно, тъй като работодателите все още могат да отхвърлят някои или всички искания за гъвкава работа. Правителството трябва да промени закона, така че работещите да имат законното право на гъвкава работа от първия ден - не само правото да го искат, смята О‘Грейди.

Мнението на компаниите

След излизането на новината за предложението, разбира се, най-щастливи бяха служителите и кандидатите за работа. Компаниите обаче не бяха толкова очаровани.

Джил Макатиър, ръководител на трудовото право в Citation, е категорична, че ако в договора на служител е посочено, че мястото на изпълнение на работата е офисът, той няма законно право да работи дистанционно. „Докато по-драстични промени не станат реалност, служителите ще трябва да приемат плана за връщане в офиса на работодателя или да говорят за промяна в договора и вкарването на гъвкав работен процес. Това обаче може да предизвика промяна на условията“, казва още тя. Все пак допълва, че докато работодателите сравнително лесно са могли да откажат заявка за работа от дома преди пандемията, сега това е по-предизвикателно. Служителите от своя страна могат да подкрепят искането, ако покажат с конкретни данни, че са изпълнявали ролята си от вкъщи по-ефективно.

Отрицателни отговори в повече

Статистическите данни от проучването на синдикатите във Великобритания показват, че между 2013 и 2020 г. делът на хората, които са извършвали всякакъв вид гъвкава работа, се е увеличил с едва 4% - от 26% на 30%. Затова и критиките към правителството са насочени към факта, че законът не е достатъчно твърд и дава голяма свобода на работодателите, които въобще не правят усилия за въвеждането на по-гъвкави условия.

Други статистически данни показват, че всяко трето искане за гъвкава работа е отхвърлено, докато изследванията, проведени от Beis и Комисията за равенство и права на човека, казват, че почти 4 на всеки 10 заети родители не са искали някакъв вид гъвкава работа. Това често се случва, защото предполагат, че молбата им ще бъде отхвърлена. На Острова вече се обсъжда и друга тенденция, която гласи, че ако поискаш да преминеш дистанционно или на гъвкав график, то това може да навреди на кариерата ти.

Все пак експертите са на мнение, че пандемията даде силен тласък на исканията за по-гъвкави условия на работа. Това няма как да не се отрази на компаниите, които трябва да се адаптират според кандидатите, ако искат да са конкурентни на пазара на труда

Сподели статията в:
Следвайте Кариери в:
LinkedInGoogle NewsFacebook
КонтактиИКОНОМЕДИА АДгр. София 1000, Столична община – район "Средец"ул. "Иван Вазов" № 20тел.: +359 2 4615 396e-mail: [email protected]
Кандидати
  • Информация за кандидати
Компании
  • Информация за компании
За Кариери
  • За нас
  • Моята Кариера
  • Бюлетин
  • Контакти
Още от Икономедиа
  • Капитал
  • Икономедиа
  • Дневник
  • Регал
  • Бакхус
© 2023 Икономедиа 2006 - 2023 съгласно  Общи условия за ползване на Икономедиа |  Общи условия за ползване на karieri.bg | Политика за бисквитките |  Декларация за поверителност
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.ОK