
Германски съд постанови: Разходката от леглото до бюрото у дома се счита за пътуване до работа
Европейският парламент прие промяна в законодателството, според което дистанционно работещите служители имат повече права
Разходката от леглото до бюрото вече може да се счита за пътуване до работното място, според скорошно решение на германския съд. Институцията постановява, че всеки служител трябва да бъде покрит от застраховката на своята компания, ако претърпи инцидент напът към домашния си офис.
Ето и конкретната ситуация – мъж става сутринта от леглото си и тръгва към работното си бюро, за да започне работа от вкъщи. Слизайки по вита стълба, той пада и си чупи прешлен на гърба. Застрахователят на компанията обаче не приема инцидента като трудов и не иска да покрие претенциите за злополука на работното място.
Служителят обаче не се отказва и след като получава отказ, завежда дело. Районният съд първоначално преценява, че инцидентът не се е случил напът или по време на работа. Затова и решението е в полза на застрахователната компания.
На втора инстанция обаче по-висшият Федерален социален съд на Германия, известен като Bundessozialgericht, отсъжда в полза на служителя и задължава компанията да приеме инцидента като трудова злополука, която се е случила напът за работното място. Институцията разглежда ситуацията като „първо сутрешно пътуване от леглото до домашния офис, което е работен маршрут“.
Повече права за дистанционните служители
Федералният съд обяснява, че ако „инцидентът се случи в домакинството на осигуреното лице или на друго място, застрахователното покритие би трябвало да се предостави в същата степен, както когато инцидентът се случи в помещенията на компанията“. В протокола се казва още, че законът трябва да се прилага за позиции на дистанционна форма на работа, които представляват място за вършене на служебните задължения, задължително одобрено от работодателя.
В последно време се наблюдава все по-голям акцент върху подобряването на правата на отдалечените работещи, като много от тях бяха принудени да вършат служебните си задължения от вкъщи заради пандемията от коронавирус.
Без връзка в почивката
Португалия например прие нови трудови закони, които включват забрана, според която мениджърите нямат право да контактуват със служителите във връзка със служебни задачи извън работното време.Това решение на парламента на страната идва на фона на увеличение на дистанционно работещите.
В документа, публикуван в края на октомври, се обяснява, че работещите трябва да имат право на поне 11 последователни часа „нощна почивка“, по време на която не трябва да бъдат прекъсвани, освен в спешни случаи.
Правилата също така изискват от работодателите да подпомагат финансово персонала си за разходите, свързани с работата от вкъщи като интернет и електричество. Освен това се очаква мениджърите да се срещат с членове на своя екип лице в лице на всеки два месеца.
Ана Мендес Годиньо, министър на труда и социалното осигуряване на Португалия, споделя на неотдавнашната уеб среща на върха в Лисабон, че пандемията е показала, че работата от разстояние е „дала тласък за промяна на играта, давайки на работещите властта да решават къде и кога искат да вършат служебните си ангажименти.”
Работодатели, които не спазват новите правила, могат да бъдат глобени, но според съобщенията законите не се прилагат за компании с по-малко от 10 служители. Не всички от предложените правила обаче бяха одобрени от законодателите. Например, според съобщенията португалският парламент не е приел предложение, което да даде на работещите „правото да прекъснат връзката“ и да изключат работните си устройства, когато са почивка.
Подобни закони вече са въведени под някаква форма в някои от страните в ЕС, включително Франция и Испания. В Обединеното кралство се обсъжда и закон за „право на прекъсване на връзката“.
ЕП с реакция по въпроса
В законодателната си инициатива, приета с 472 гласа "за", 126 "против" и 83 въздържали се, евродепутатите призовават Европейската комисия да предложи закон, който позволява на тези, които работят дистанционно, да прекъснат връзката си с работните устройства в извън работно време. Документът също така следва да установи минимални изисквания за дистанционна работа и да изясни условията на труд, часовете и периодите на почивка.
Увеличаването на дигиталните ресурси, използвани за работни цели, е довело до култура на „винаги включен“, което има отрицателно въздействие върху баланса между професионалния и личния живот на служителите, казват евродепутатите. Въпреки че работата от вкъщи е от ключово значение за запазването на заетостта и бизнеса по време на кризата с COVID-19, комбинацията от продължително работно време и по-високи изисквания също води до повече случаи на тревожност, депресия, „прегаряне“ и други психични и физически проблеми.
Членовете на ЕП смятат правото на прекъсване на връзката за основно, което позволява на работещите да се въздържат от ангажиране със задачи, свързани с работата. Тук става дума за телефонни обаждания, имейли и друга цифрова комуникация извън работното време. Това включва празници и други форми на отпуск. Държавите членки се насърчават да предприемат всички необходими мерки, за да позволят на служителите да упражняват това право, включително чрез колективни договори. Те трябва да гарантират, че никой няма да бъдат подложен на дискриминация, критика, уволнение или други неблагоприятни действия от страна на работодателите.
„Не можем да изоставим милиони европейски служители, които са изтощени от натиска да бъдат винаги „включени“ и прекалено много часове на работното място. Сега е моментът да застанем до тях и да им дадем това, което заслужават: правото на прекъсване и баланс. Това е жизненоважно за нашето психическо и физическо здраве. Време е да актуализираме правата на работниците, така че да отговарят на новите реалности на дигиталната ера“, каза Алекс Агиус Салиба, евродепутат на Малта от Прогресивен алианс на социалистите и демократите
По-общ план
От избухването на пандемията COVID-19 работата от вкъщи се е увеличила с почти 30%. Очаква се тази цифра да остане висока или дори да се увеличи. Изследване на Eurofound показва, че хората, които работят редовно от вкъщи, са повече от два пъти по-склонни да надхвърлят максимума от 48 работни часа на седмица, в сравнение с тези, които вършат служебните си задължения в офис помещения. Почти 30% от работещите от вкъщи съобщават, че работят в свободното си време всеки ден или няколко пъти седмично, в сравнение с по-малко от 5% от служителите в офиса.
Снимка: Shutterstock