
Как AI променя подбора на хора
Последните две години на пандемия трансформираха почти всяка професионална сфера, а най-добрата адаптация към промените се оказа дигитализацията на процесите. В този смисъл „Човешките ресурси“ не правят изключение, а една от последните тенденции, които се наблюдават, е ускореното внедряване на технологични решения и по-специално на изкуствен интелект. 92% от HR мениджърите планират да използват повече технологията.
Инструментариумът на успешния HR специалист в бъдеще е сред темите на The Future of Work Summit: Creating Change на 27 октомври тази година. Конференцията на "Капитал" и "Кариери" събира по традиция визионери, лидери и HR професионалисти и цели да помогне на организациите да навлязат успешно в бъдещето на работни взаимоотношения.
Заявете места за вашия лидерски екип >>
Вижте темите и лекторите >>
Подобни иновации се оказват особено полезни за преодоляване на настоящите предизвикателства, пред които са изправени експертите в сектора, а именно недостига на кадри и рекордното текучество. Въоръжени с ценните данни и знания, HR мениджърите могат да използва AI, за да подобрят своите процеси, да повишат продуктивността си и да улеснят работата си.
Всъщност 92% от лидерите в сектора планират да увеличат прилагането на технологията в поне една HR област през следващите между 12 и 18 месеца, включително при привличането на таланти, задържане на настоящите служители и повишаване на квалификацията. Това показват данните от изследването на Eightfold AI, според което възможностите на изкуствения интелект ще позволят да се взимат по-информирани решения за талантите в мащаб.
Проучването разкрива още, че HR мениджърите планират да използват технологията за управление на представянето (43%), обработка на заплатите (42%), наемане на нови служители (41%) и приобщаване на кадрите (40%). В допълнение от доклада става ясно и че най-често се пропуска възможността за прилагане на AI за преглед на резюмета – опция, която се използва едва от 26% от запитаните.
Като най-голяма пречка пред по-широкото прилагането на изкуствения интелект запитаните пък посочват ограниченията на своите настоящи HR системи. Техните притеснения са свързани с липсата на интеграция между съществуващите платформи (37%), убеждението, че AI не може да взима по-добри решения от хората (36%), наличието на твърде много системи (35%), както и липсата на неприкосновеност на данните (29%).
Изкуственият интелект (Artificial Intelligence, AI) е клон на компютърната наука, който се занимава със симулиране на интелигентно поведение от машините, т.е. те да действат и работят като хора. AI е обобщаващ термин, който обхваща области като машинно обучение, дигитални асистенти и когнитивни изчисления. Технологията се използва успешно при обработката на естествен език, разпознаване на реч, превръщане на говора в текст, езикови преводи и други. Често изкуствен интелект и машинното обучение (Machine Learning, ML) се използват като взаимнозаменяеми термини. По правило обаче ML е подкатегория на изкуствения интелект, фокусирана върху това как компютърните програми разбират данните и се обучават. Например ML система може да каталогизира поведението на служителите, за да оцени дали те могат да напуснат заради нова появила се възможност. Най-очевидната ползва от внедряването на изкуствен интелект на работното място е свързана с автоматизирането на ключови функционалности. Машините могат да обработват и анализират данни, на база на които впоследствие служителите уверено да взимат своите информирани решения.
AI улеснява наемането
В момента на пазара се наблюдава силна конкуренция за служители и ако се забавите с тяхното намиране, то подходящите за вас кадри отдавна може да са привлечени от друга компания. От преглеждането на резюмета до насрочването на интервюта за среща с потенциалните кандидати, изкуственият интелект може да съкрати значително времето, губено от HR експертите в рутинни задачи.
В допълнение изкуственият интелект помага да се намалят предубежденията при подбора на новите кадри. AI инструментите позволяват да се състави списък единствено с кандидати, чиито умения съвпадат в най-голяма степен с търсените от компанията. Ако бъде програмиран правилно, подобен софтуер разглежда потенциалните служители изцяло на база на техните квалификации и елиминира несъзнателните предубеждения, които биха могли да се появят при човешката преценка. Впоследствие изкуственият интелект може да извърши проверка на опита на кандидатите, както и други анализи, за да селектира още по-точно подходящите хора.
Чатботовете от своя страна също разчитат на изкуствен интелект и могат да бъдат използвани в процеса на наемане. Те могат да отговарят на въпроси на потенциалните служители, да насрочват интервюта, да предават важна информация преди и след самите срещи. Това спестява много време на HR служителите, като им позволява да съсредоточат своите усилия върху провеждането на интервютата и окончателния избор.
AI приобщава новите служители
Процесът на приобщаване на новите служители в дадена компания има значително отражение не само върху тяхното изживяване и удовлетвореност, но също така върху производителността им и съответно върху желанието им да останат в дадения екип и организация. С помощта на изкуствен интелект могат да се опростят и автоматизират голяма част от задачите, свързани с този етап от грижата за човешките ресурси.
Например AI може автоматично да проверява документите за наемане на новите кадри, да управлява предоставянето на хардуер или достъп до профили, да отговаря на въпроси в ключови моменти от приобщаването, да представя фирмените политики и процедури, да информира за специфични задачи и т.н.
Ефективно обучение с AI
Изкуственият интелект може да намери своето място и при осигуряването на нужните обучения и допълнителни квалификации на кадрите. Той може да се окаже особено полезен за точното определяне на посоката, в която трябва да се развиват служителите.
Технологията може да оценява знанията и уменията на персонала и впоследствие на база на конкретни, индивидуални нужди да препоръча специфична обучителна програма. Също така тя може да се използва, за да идентифицира потенциално кариерно развитие на база на опита на съответния служител и неговите обучения до този момент.
По този начин може да се гарантира, че кадрите учат по-бързо и ефективно, като се фокусират върху уменията от които наистина се нуждаят, за да бъдат в крак с новостите в своята сфера.
Недостатъците на технологията
Макар изкуственият интелект да предлага множество ползи на бизнеса, неговото развитие продължава да е в сравнително начален етап. Това изисква преди внедряването на технологията, да се отдели допълнително внимание върху нейните особености и да се имат предвид възможните й недостатъци.
На първо място трябва да се споменат грешките в програмирането, които могат да доведат до неправилно тълкуване на данни или до отчитането на грешен фактор. Това в крайна сметка може се прояви под формата на подвеждащи анализи. Затова експертите съветват важните доклади и решения да не бъдат оставяни единствено в ръцете на AI, а последната дума винаги да имат хората.
На следващо място стои темата за предубежденията, които създателите на изкуствения интелект могат неволно да предадат на машините. Ако бъдат заложени такива обаче, например в AI за преглеждане на автобиографии на кандидати, може да се стигне до елиминиране на квалифицирани кадри. В този смисъл е от особено значение да се следи с какви данни точно се обучава технологията и къде могат да възникнат проблеми. Според Harvard Business Review премахването на имената и демографската информация е ефективен начин да се отстранят съзнателни или несъзнателни предубеждения при използването на AI в сферата на подбора на кадри.
Не на последно място трябва да се има предвид и че машините не различават нетехническите нюанси по отношение на хората. Те няма да могат да вземат решение дали даден кандидат ще се впише във организационната култура и ценностите на компанията. Ако подобна задача се прехвърли изцяло на изкуствения интелект в крайна сметка може да бъдат подбрани технически идеалните служители, които обаче няма да се чувстват комфортно в съответната офис среда.
Въпреки тези особености на технологията, тя определено измина дълъг път и напредна значително през последните години. Изкуственият интелект безспорно има потенциала да автоматизира множество рутинни дейности, с които са натоварени HR специалистите днес. Спестявайки им време и усилия, той ще позволи на хората да се концентрират върху по-важни задачи, изискващи човешко участие и принос. Така че едва ли е далеч моментът, в който AI ще се превърне в част от задължителните инструменти на всеки експерт в сферата за управление на човешките ресурси.