
По пътя към ИТ сферата: университет vs частни обучителни курсове
Могат ли частните обучителни курсове да бъдат реална алтернатива на университетското висше образование? Какви минуси и какви плюсове имат двата метода.
"Насочил съм се към ИТ сферата" е един от най-често срещаните отговори в последно време на въпрос за бъдещото кариерно развитие на даден студент. И може би това е напълно нормално с оглед на факта, че "Информатика и компютърни науки" бива сочено като направлението, чиито студенти могат да очакват най-висок среден доход след завършване - 3045 лв. Това показват данните на 11-ото издание на Рейтинговата система на университетите в България за 2021 г. Както и през 2020 г., направлението, което носи най-висока заплата, продължава да е "Информатика и компютърни науки" в Софийския университет "Св. Климент Охридски" - 4930 лв., което е с около 400 лв. повече от 2020 г. На фона на намаляващия брой студенти през последното десетилетие Рейтинг 2021 отбелязва и начало на положителна тенденция на плавен ръст на студентите в страната - те са над 202 хил., което е с 4 хил. повече от 2020 г.
Над 75 млн. работни места могат да бъдат заменени от автоматизация в следващите 10 години, но четвъртата индустриална революция и дигитализацията на света може да отвори нови 133 млн., сочат данните на Световния икономически форум. Мостът между двете е именно постоянното развитие на хората и придобиването на нови знания и умения. Учениците днес ще работят професии, които все още не съществуват. Точно както преди десетилетие нямаше позиция облачен архитект например.
Постоянното високо търсене на кадри, придружено от добрите условия и високото заплащане, предизвика същинска лавина от желаещи да се реализират професионално в ИТ сферата. Коронавирусът също изигра своята роля, тъй като накара хиляди хора да преосмислят кариерното си развитие и да сменят рязко посоката, поемайки по професионален път, нямащ нищо общо с професията им досега. И тъй като университетското образование няма капацитета да поеме всички желаещи, много голяма част от поелите по пътя към ИТ сектора се довериха за своето обучение на частните обучителни курсове. Разбира се, и двата метода имат както плюсове, така и минуси. Но възможно ли е 4-годишното висше образование да бъде изместено от най-често 6-месечните курсове? Какво дава едното, което другото не може да даде на обучаващия се? И не на последно място - какви са реалните предпочитания на компаниите в сектора?
Динамиката на частните курсове
Когато в една система съществува недостиг, в случая на софтуерни специалисти, неминуемо се появяват начини за запълването му. Това са частните школи и академии, които имат различни схеми на преподаване и срокове за придобиване на дадена образователна степен, но най-често времетраенето е около 6 месеца. Обучаващите лектори от курсовете са категорични, че това време е напълно достатъчно на един човек да се подготви до такава степен, че да може да излезе и да бъде конкурентен на пазара на труда. Именно заради своята гъвкавост и постепенно надграждане на умения подобни академии са добър начин за преквалификация и усъвършенстване през целия живот.
Александра Мечкова - изпълнителен директор на образователната организация "Телерик Академия"
В това е сигурна Александра Мечкова - изпълнителен директор на образователната организация "Телерик Академия". Тя отговаря за цялостната визия и стратегическото развитие на компанията. Определя по-скоро като плюс по-краткото време за обучение на курсовете, защото по-лесно се променят и адаптират програмите към бързо променящата се среда. "При тази динамика не можем да очакваме, че хората ще преминават през 4-годишно обучение, за да надградят уменията си. Те трябва да са гъвкави и адекватни на пазара от година за година. Това е, което частните обучителни организации предоставят", обяснява Мечкова.
Подчертава обаче, че курсовете не бива да се разглеждат като заместител, а по-скоро като добавка към университетското образование: "Докато в университета може да се навлезе дълбоко в теорията, ние добавяме практиката, работа в реална среда, директна връзка с работодателите, развитие на ключови личностни и комуникационни умения. Нерядко ние сме преходът от формалното обучение до бизнеса." Като е категорична, че курсовете са създадени за хора без предишен опит, които нямат проблем с реализацията на пазара на труда.
Традицията на университетското образование
"Системно и цялостно обучение се получава в университетските балакавърски програми", твърди проф. д-р Огнян Наков, декан на факултет "Компютърни системи и технологии" в Техническия университет - София. "При нас например се изучават в строга последователност над 25 курса със софтуерна насоченост и естествено едва тогава би могло да се твърди, че има предпоставки за квалифицирана самостоятелна работа", обяснява проф. д-р Наков, който е и преподавател по редица предмети.
проф. д-р Огнян Наков, декан на факултет "Компютърни системи и технологии" в Техническия университет - София
Няма как да се отрече, че вузовете предоставят много дълбочина в избраната сфера и поставят фундамента, който след това лесно може да бъде надграден с практика. От Техническия университет - София, не наблюдават изместване на предпочитанието за добиване на образователна степен в частните образователни курсове - точно обратното. Ведомството всяка година отчита ръст на борещите се за едно свободно място - особено за специалностите с ИТ насоченост. "Традиционно имаме 8-10 кандидати за едно място в бакалавърските програми на факултета. Разбира се, винаги има достатъчно млади хора, бързащи да се реализират, ако е възможно не за 2 години, а например за 3 месеца. И винаги ще има кой да им предложи тази услуга", допълва деканът. Пример за високия интерес е новооткритата специалност "Киберсигурност", за която бройката първокурсници се е запълнила още на първо класиране с бал над 29 (от 30 т. максимум). Традиционно с най-висок бал през 2022 г. са били приемани студенти в специалността "Компютърно и софтуерно инженерство".
Минуси не липсват
В България се говори много за състоянието на образованието и че има недостатъци, особено в областта на ИТ и разработката на софтуер. Това са сектори, в които технологиите се променят често, много бързо, а понякога дори светкавично. Скорост, с която е невъзможно да се промени една университетска програма - независимо дали говорим за България или чужбина. Тези институции обаче дават силен фундамент и всъщност разбирането, че университетско и частно си съперничат, е погрешно. Напротив, двете по-скоро трябва да се подкрепят и допълват.
Частните обучителни курсове често създават усещането, че след една 6-месечна програма реализацията е сигурна, и то на висока заплата, но това невинаги е така. Ако хората искат да бъдат конкурентни и да са устойчиви на промените, един курс никога не е достатъчен. Човек не трябва да спира да учи - нещо, изключително ценно във всяка сфера, още повече в ИТ. Добра практика е човек да изкарва поне един курс на година, с който да надгражда или от нулата да развие нови знания и умения. Това е новата реалност, в която живеем и спрямо която трябва да се адаптираме.
Разбира се, основно значение при избора на образователна институция има специалността, към която сме се насочили, тъй като не всичко се ограничава само до разработчик на софтуер. Има и други позиции, ключови за развитието на иновативни продукти, сред които продуктови мениджъри, UX/UI дизайнери, дигитални маркетолози, DevOps инженери и други. В сектора обаче има и хора, които работят в ресори като машинно обучение, изкуствен интелект и свързани сфери, които се доближават повече до науката. За тези хора навлизането в дълбочина за избраната материя е решаващо и дългото обучение е задължително.
Кандидатите са много, местата - малко
Според данните на "Телерик Академия" има ръст с 34% на годишна база на кандидатите за двете основни предлагани обучения, а 5 души се борят за 1 свободно място. Затова и през 2022 г. ще реализират 20 програми, а интересът отново е повишен. Статистиката показва, че 25% от приетите курсисти нямат никакъв опит в програмирането, а 67% имат съвсем базови познания. В същото време резултатът е красноречив - според данни на организацията 70% от курсистите започват работа до 1-3 месеца след завършване, а останалите - до 6-12 месеца. 67% пък достигат следващо кариерно ниво в рамките на година. От академията споделят, че имат партньорска мрежа от над 200 компании - както български, така и международни, с които работят успешно за реализация на завършилите курсисти.
Данните на Техническия университет - София, сочат, че над 90% от завършващите започват престижна и високоплатена работа, стават водещи инженери, изследователи, университетски преподаватели и ръководители на организации. Затова и големите усилия за успешното завършване си струват. Деканът на факултет "Компютърни науки" е категоричен, че завършилите бакалавър "Компютърно и софтуерно инженерство" са безработни под 1% и вероятно това са хора, които и не искат да търсят работа. В същото време още от втори курс ИТ фирмите прихващат студенти, вкарвайки ги в стажантските си програми. Впечатлението на проф. д-р Огнян Наков, което той базира на ежедневни контакти с ръководители на компании в сферата, е, че бизнесът предпочита да привлече студенти и завършили бакалаври/магистри, основно получили образованието си във Факултета по математика и информатика към СУ "Св. Климент Охридски" или факултет "Компютърни системи и технологии" към ТУ - София.
Заключението
Със съзряването на ИТ сектора участниците в него не са склонни да правят компромиси с най-важния фактор за успеха им - хората. Да, необходимостта от талант е голяма, като според данни на Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ) заетите в сектора са над 46 хил., а очакванията са през 2025 да надхвърлят 72 хил. Независимо от това гладът е за добре подготвен талант, не просто за хора. Затова и всяка компания много внимателно инвестира в своя талант и в привличането на нов. Качественият кадър навлиза по-бързо в процесите, израства по-бързо, което отваря възможности за по-опитните служители да стъпват на по-горни нива, а компанията да има стабилен ръст, да бъде по-иновативна и устойчива на времето. Ето защо всеки, решил да се реализира в ИТ сферата, трябва да подбере образователната институция, на която ще се довери, внимателно, според целите и плановете си. Разбира се, винаги е добре да бъдат разгледани всички възможни варианти, за да може оптимално да се разпредели съотношението качество - време - финанси.
IT гиганти дават различни възможности
Всяка компания, която инвестира в развитието на своите служители, инвестира в собствения си успех. Именно в това вярват в американската софтуерна корпорация Google, реализирайки програмата Grow with Google, която позволява придобиването на нови знания в 5 области - дигитален маркетинг и електронна търговия, ИТ поддръжка, анализ на данни, управление на проекти и UX дизайн. За участие не е нужен предишен опит в сферата, всеки може да завърши програмата в срок от 3 до 6 месеца, определяйки сам темпото на учене. Данните на Google сочат, че 75% от завършилите съобщават за подобрение в кариерата си в рамките на 6 месеца след финализиране на сертификата. В същото време платформата осигурява на завършилите достъп до редица работодатели, търсещи служители в сферата. Другата голяма корпорация Apple стартира през март 2022 година фонд за развитие на служители и стажанти на стойност 50 млн. долара. Идеята е да се разшири достъпът до допълнителни обучения. През май т.г. от компанията пуснах ново професионално обучение заради нарастващия интерес за работа в ИТ сферата. В Apple Training може да се запише всеки, обучавайки се на разработване на нови приложения и развиване на други. След приключване на курса всеки може да се яви на изпит, за да получи сертификата Apple Certified Support Professional. Разбира се, има много други обучения, към които може да се насочи човек - както в други академии, така и онлайн услуги като Udemy и Coursera. Важното е да продължава да го прави. |
"По пътя към ИТ сферата: университет vs частни обучителни курсове" е статия от специалното издание "Моята Кариера" - печатно и онлайн, септември 2022 г.