
The Future of Work Summit 2022: Поглед в бъдещето на работата
Най-голямото HR и лидерско събитие на годината - The Future of Work Summit 2022: Creating change, конференцията на "Капитал" и "Кариери", поглежда в бъдещето на приобщаващата, продуктивна и динамичнa работна среда.
На снимката горе от ляво надясно: Защо емпатията е важна и как лидерите вземат успешни решения във времена на кризи дискутираха с редактора от "Капитал" Сирма Пенкова Иван Житиянов, изпълнителен директор нa Telelink Business Services, Петър Торнев, директор на технологичния център на Accenture в България, Илия Кръстев, изпълнителен директор на A Data Pro и Таня Косева-Бошова, управляващ партньор в Lion’s Head и Park Lane Developments.
"Трябва ние самите заедно да създадем следващите правила в работата в условията на постепидемичен свят. За да се случи това, е необходимо да променим нагласите, уменията и технологиите, които ползваме", каза Гари А. Болес, председател на Future of Work, Singularity Group, при откриването на конференцията.
Той потвърди, че вече има компании, които са възприели изискванията за гъвкавост във времена на постоянна промяна. И също така потвърди, че тези компании вече виждат резултатите от трансформацията. Това, което знаем със сигурност, е, че бъдещето на работата ще бъде различно. Традиционните работни места и нагласи отстъпват пред дефинирането на нови работни роли, на нови работни концепции и различни парадигми на отношения.
“Когато говорим за бъдещето на работата, на първо място трябва да отбележим, че се променя естеството на работата. И не става дума само за навлизането на технологии и дали роботите ще ни изместят от работните места. Вече нищо не гарантира, че днешната работа ще бъде тук и утре във вида, в който ни е позната. По-скоро - не”, каза Гари А. Болес.
Хибридният модел на работа се превръща в норма и това има своите предимства. Компаниите трябва да подкрепят хибридната работа, така че хората да получат свобода да изявят себе си по най-добрия начин. Можем да кажем, че има два типа компании - едни, които възприемат гъвкавите модели на работа и други, които ги отричат. Бъдещето принадлежи на първите.
Гари А. Болес, © Цветелина Белутова
Промяната засяга още нагласите, уменията и технологичния инструментариум, които ползваме, каза още Гари А. Болес.
Еволюция в нагласите, уменията и технологиите на бъдещето
Наборът от инструменти за развитие на човешкия потенциал в бъдеще не бива да губи от обсега си виртуалната и добавена реалност, начините за усвояване на информация и дизайн мисленeто. Защо това е важно?
Така както изкуственият интелект е повече от автоматизиран Excel, така цифровата трансформация, която също е незаобиколима, е повече от прехвърляне на оперативните процеси от аналогови в дигитални. Целта на дигиталната трансформация е да оптимизира време и ресурси, за да освободи също толкова време и ресурси за креативност и иновации.
“Емпатията е източник на всички иновации”, каза още Гари А. Болес.
Следващите правила на работата, които той дефинира, помагат на лидерите да разберат защо традиционните представи възпрепятстват способността на организациите да се справят със съвременните проблеми. Как могат компаниите успешно да се подготвят за управление във време на постоянни промени?
Кой откъде работи
3 дни в офиса - новият стандарт
- 73% в офиса
- 66% вкъщи
- 36% друго място
Източник: Global Lead, Flex Space, проучване на JLL, 2022 г.
Като развият нов начин на мислене, за да помогнат на себе си и на екипите си да станат по-гъвкави. Лидерите могат да положат усилия да създадат „следващия начин на мислене“ на организацията. Полезно е да отговорят на пет ключови въпроса, които помагат да се дефинират адаптиращите се стратегии.
5-те ключови въпроси са: какъв тип мислене прилага организацията сега, как иска да мисли в бъдеще, как да насърчи промяната, кой ще участва в промяната и как да прецени напредъка от прилагането на новия начин на мислене.
Също така е препоръчително лидерите да разработят гъвкави практики за обучение. С тях те гарантират, че работниците непрекъснато ще разполагат с наборите от умения и инструменти, от които се нуждаят за решаване на настоящите организационни проблеми.
“Светът се мени прекалено бързо, трябва да приемем промяната, а лидерството е онова, което ще ни преведе в бъдещето”, каза Маргарета Сайлер, основател на Mondaysquares и бивш старши HR мениджър в Tesla. – Искам да ви призова да продължите да развивате емоционалната интелигентност и социалните умения на лидерите и на екипите във вашите организации”, допълни тя.
HR стратегията и бизнес целите са двете страни на една монета, а ангажирането на служителите не е задължение само на HR експертите в компанията, но и на нейните лидери и мениджъри.
© Горица Белогушева
На снимката: Милена Караилиева, директор "Човешки ресурси" в "Кауфланд", Златина Кушкиева, управляващ партньор в HR Consulting Partners Ltd., Деси Стоянова, водещ, Малина Чавдарова, старши мениджър "Човешки ресурси" във Vivacom, Деница Стоянова, ръководител "Човешки ресурси" в AstraZeneca Балкани, Анна Габровска, people&culture мениджър във Philip Morris International и Любов Кирилова, съосновател на Академия за щастие в панела „HR практики и предизвикателства във времена на постоянни промени“.
Следващото поколение работещи
Хората искат по-добър баланс между личен живот и работа и това е тенденция, която ще продължи. Докато търсят работа и избират компания, за която да работят, хората всъщност търсят и избират цели, за които да работят, търсят своята реализация като личности. Освен това всеки човек иска да има съдържателна връзка със своето обкръжение извън работата си, каза Маргарета Сайлер.
Маргарета Сайлер, © Цветелина Белутова
Когато мислим за бъдещето на работата, трябва да имаме предвид, че милениалите - следващото поколение заети, търсят социално отговорни компании, за които да работят. На тях им харесва да разполагат с възможности за обучение и развитие, те искат баланс между работа и личен живот. Искат да работят за компании, на които да могат да разчитат и които изпълняват отговорностите си.
Когато говорим за лидерите на бъдещето, е важно да си спомним, че е необходимо разнообразието и включването да са в основата. Става дума за емоционална интелигентност и свързване с хората на много нива, става дума за служителско преживяване. Преди всичко, хората винаги помнят как си ги накарал да се чувстват, и не толкова какво точно си казал, смята Маргарета Сайлер и допълни, че организационните ценности ще работят все по-осезаемо като невидим магнит за привличане на таланти в компаниите.
“Поколението Z е първото поколение от работещи, което дава приоритет на организационните цели за сметка на месечното възнаграждение”, подчерта Маргарета Сайлер.
Но следващото поколение работещи искат да бъдат подкрепяни. Те искат да придвижат кариерата си напред по всеки възможен начин и другият интересен момент е, че искат технологиите да направят живот им по-лесен. Всичко това повлиява върху аргументите, с които избират следващото си работно място.
Деница Стоянова, Анна Габровска, © Цветелина Белутова
Бъдещето на работата е от женски род, защото интегрира много характеристики, които в исторически план са прерогатив на жените, е на мнение Стела Касдагли, съосновател на Women on Top, писател и обучител.
“Когато говорим за равенство - всички привлекателни професии и високо заплащане дори и в наши дни не са предвидени за жени”, смята тя.
Жените, всъщност, са принудени да са гъвкави в работата си от столетия, а гъвкавостта е сред отличителните черти на работата на бъдещето.
Еволюция на работните взаимоотношения
В индустрията, която активно създава иновации и нови професионални роли, а това са информационните и комуникационни технологии, процесът е обърнат. Вече хората определят условията на работа. За тях е важно дали компанията има глобални цели и дали осъществява политика на устойчивост.
Сирма Пенкова, Иван Житиянов, Петър Торнев, Илия Кръстев, © Цветелина Белутова
“В нашата компания предпочитаме да свръхкомуникираме, отколкото да комуникираме недостатъчно”, коментира Иван Житиянов, изпълнителен директор на TBS.
Общуването е базова ценност, а принципът на отворената организационна култура, която подкрепя комуникацията на всички нива, е начин да се преодолее едно ключово предизвикателство - създаване на ангажираност сред хората в новите параметри на работа, в хибридния модел на работа, в работата от дистанция, в мултикултурна среда.
“Сега вече не може някой (мениджър) да решава в тъмна стаичка за всички (служители)”, коментира Илия Кръстев, изпълнителен директор на A Data Pro.
Организационната среда на бъдещето е среда, която се подхранва от условия, като разнообразие, равнопоставеност и включване.
Милена Караилиева, Малина Чавдарова, Деница Стоянова, © Цветелина Белутова
“Фокусът върху служителите следва да е признание и мотивиране, а не задържане”, сподели мнение Малина Чавдарова, HR директор във Vivacom.
Служителското преживяване трябва да е реализация на цялостна концепция, която да превърне служителите във посланици на добрите организационни практики.
“Вече не трябва да задържаме хората, а да ги забавляваме по начин, по който те да искат да бъдат част от организацията”, каза Анна Габровска, people & culture регионален мениджър във Philip Morris International.
Как организацията да съхрани първоначалните потенциал и творчески заряд, докато расте с бързи темпове - е едно от големите предизвикателства пред лидерите на бъдещето.
Дима Петева, © Цветелина Белутова
“Възприехме стратегията когато се отвори позиция, да я промотираме навън, но и вътре в компанията. Оказа се, че много често най-добрите хора за позицията вече работят в компанията”, сподели Дима Петева, бранд и креативен директор в SiteGround, пред аудиторията.
Грижата за служителите еволюира и от материални към нематериални жестове. Като това много отчетливо се вижда в тенденцията към придобивки, които подкрепят духовното израстване на хората, тяхното усъвършенстване като професионалисти, но и като личности.
Такива са изводите от най-значимата HR и лидерска конференция в България през тази година The Future of Work Summit. Може би ще получите така търсената от всички мотивация и ще създадете свои собствени успешни правила за бъдещето на работата. И както редакторът от “Капитал” Сирма Пенкова перифразира У. Чърчил, докато откриваше панела, посветен на лидерството: Не изпускайте добра криза като възможност да оправите бизнеса си.
Успех и до следващия път.