Меню
Затвори
  • Обяви
  • Компании
  • Публикации
  • Обяви
  • Компании
  • Публикации
 
Натиснете Enter за търсене ""
Град
  • © Цветелина Белутова
  • Николина Филипова
  • Кариери
  • 14 мар 2023
  • Професии

Да държиш драконите под контрол, Стоян Стоянов от Creative Assembly Sofia

Концептуалният художник Стоян Стоянов за възхода на гейм индустрията и създаването на игри като приключение с неочакван край. 

Правенето на игри е сложно начинание, съпроводено с всекидневни премеждия от различен характер, а гейм индустрията е една от най-бързо развиващите се в глобален мащаб и с всяка година продуктите ѝ минават на следващо ниво. За разлика от други занимания за свободното време като филми и четене на книги компютърните игри изискват от човека особена ангажираност и интерактивност, е на мнение Стоян Стоянов, който е арт директор на Creative Assembly Sofia през последните пет години.

"Ако преди двайсетина години една игра се правеше от малък екип, от не повече от 30 - 50 души, в наши дни има студиа, чиито екипи са съставени от хиляди специалисти, работещи върху няколко игри едновременно", разказва той.

Обяви за работа

Tech Lead.NET

Тева в България, София

System Analyst for Finance Applications

Тева в България, София
Покажи всичкиПубликувайте обяви за работа

Стоян е убеден, че гейм индустрията е във възход и че е перспективно поле за професионално развитие за младите хора, които вече познават продуктите ѝ.

"Вече има много специалности в редица онлайн училища и университети и в зависимост от профила, в който искат да специализират - арт, програмиране или гейм дизайн, изборът е голям."

Арт дисциплините в гейм индустрията се делят на концептуален арт, 3D персонажи, 3D свят, осветление, анимации, интерфейс и ефекти.

"Всяка от тези арт дисциплини е важен компонент за финалната визия на играта и един бъдещ арт директор може да произлиза от всяка тях, но е нужно да разбира и от останалите."

Стоян започва с класическо рисуване и графичен дизайн за придобиване на базови артистични умения, а на по-късен етап - самообучение и работа с 3D моделиране на персонажи и сгради. Впоследствие специализира концептуален дизайн.

Николина Филипова Цветелина Белутова

© Цветелина Белутова

Първо ниво

Графичният дизайн няма директна връзка със сегашната професионална роля на Стоян, но е добра основа и много помага. Стоян завършва специалност "Рекламна графика" в Националната художествена гимназия "Димитър Добрович" в Сливен.

След завършването си няколко години работи като графичен дизайнер. Като запален геймър обаче не му е много интересно. По онова време компютърните игри не са особено популярни. Това е и времето на най-емблематичните заглавия, които поставят началото на голямата индустрия, която познаваме днес.

"Бяха страхотни времена на игри, направени от ентусиасти за ентусиасти. И аз бях един такъв запален фен, имах и художествено образование. Затова в свободното си време разучавах 3D програми и рисувах концепти за игри, за начало като хоби", спомня си Стоян.

След като се ориентира, че и в България има студиа, които правят игри, той започва да оформя свое портфолио, с което да кандидатства за работа. Разбира се, предвид липсата му на опит, не се получава от първия път, но след година-две самообучение достига нужното ниво за първата си работа в гейм индустрията.

Започва като 3D художник през 2004 г. в българската компания Black Sea Studios, по-късно придобита от германския гигант в игрите Crytek, а днес позната като Creative Assembly Sofia. Така от 2004 до 2016 г. участва в разработването на игрите WorldShift и Arena of Fate.

"Целта на моя екип е да постигнем най-доброто качество съобразно времето, с което разполагаме за препродукция и продукция."

За постигането на целта са необходими много усилия и екипна работа между специалисти от най-различни арт дисциплини - концепт дизайн, 3D моделиране на персонажи и архитектура, изграждане на локации, анимации и интерфейс на играта.

"Много по-малко рисувам, повече време отива за супервизия и даване на обратна връзка на останалите гейм художници", казва арт директорът и допълва, че рисуването му липсва много.

Процесът на разработване на игра е динамичен и редовно се случва да изскочи спешна задача, която не е била планирана и на нея да трябва да се реагира с приоритет, което измества всички останали задачи за деня.

"За мен правенето на игри не е просто работа, а интересно и динамично приключение с неясен край. След години усилена работа на целия екип е наистина вълнуващо да видим завършения проект в неговата финална визия и да получим отзивите на играчи. А и голямото удовлетворение идва от факта, че всъщност съчетавам двете си големи страсти - игрите и рисуването", споделя Стоян.

За позицията на арт директор е задължително художествено образование, разбиране на процесите, през които минава създаването на една игра, и познание на уникалните специфики, които са типични за жанра. Не на последно идват и уменията за работа в екип и информираността за най-новите тенденции в индустрията.

© Цветелина Белутова

Next Level

Основен източник за информация в професията остават самите игри.

"Всяка игра с впечатляваща визия трябва да бъде разгледана, по възможност - докато се играе. Така че гледам да отделя нужното време на всички заслужаващи внимание заглавия, особено ако са номинирани за най-добра визия", казва Стоян.

Друг много добър източник за вдъхновение и ориентация са сайтове като Artstation.com, където много колеги на Стоян споделят работата си по лични и професионални проекти.

"Като малък имах различни увлечения, типични за възрастта, но основното беше да играя интересни игри. Първоначално не бяха компютърни, а с прогреса на технологиите стигнах и дотам. Сега вече знам, че не бих искал да правя нищо по-различно от това, което правя сега - не само да играя, но и да създавам игри."

В бъдеще той иска да осъществи свой собствен проект за игра. Работи по такъв проект в много, много, много малкото свободно време, което му остава, но пък в него освен с рисуването задоволява и интереса си към писането. "Сезонът на захранването" (2014) е първата му книга, а Dragun Armada е следващият му авторски проект за фантастичен апокалиптичен свят, в който човечеството се бори за оцеляване с помощта на дракони. Плановете му са да издаде арт книга с илюстрации и разкази.

Като професионалист Стоян Стоянов е отличен със сертификат за принос към създаването на наградения с Emmy 2016-2017 детски сериал Lost in Oz: Extended Adventure на Amazon и за създаване на архитектурна среда - Environmental design, 2-ро място в ArtStation Wild West Challenge 2018. Портфолиото на Стоян е на: artstation.com/xukc

Търсени умения за концептуален гейм художник

  • да си запален геймър
  • страст за правене на игри
  • арт образование и богато въображение
  • познаване на основните процеси при изграждането на компютърни игри
  • организационни умения
  • да работиш добре в екип
  • да се въздържаш от желанието да добавиш дракони, особено ако става дума за историческо заглавие

Заплащането

Варира спрямо студиото и типа игра, която се разработва. Зависи също така дали е за локален разработчик или чуждестранно студио. Някои арт специалности са по-добре платени от други - това зависи изцяло от тяхната сложност и наличие на специалисти на пазара.

Статията е част от кариерния навигатор "Моята кариера" и е със свободен достъп. 

© Цветелина Белутова

Сподели статията в:
Следвайте Кариери в:
LinkedInGoogle NewsFacebook
КонтактиИКОНОМЕДИА АДгр. София 1000, Столична община – район "Средец"ул. "Иван Вазов" № 20тел.: +359 2 4615 396e-mail: [email protected]
Кандидати
  • Информация за кандидати
Компании
  • Информация за компании
За Кариери
  • За нас
  • Моята Кариера
  • Бюлетин
  • Реклама
  • Контакти
Още от Икономедиа
  • Капитал
  • Икономедиа
  • Дневник
  • Регал
  • Бакхус
© 2023 Икономедиа 2006 - 2023 съгласно  Общи условия за ползване на Икономедиа |  Общи условия за ползване на karieri.bg | Политика за бисквитките |  Декларация за поверителност
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.ОK