
Да държиш драконите под контрол, Стоян Стоянов от Creative Assembly Sofia
Концептуалният художник Стоян Стоянов за възхода на гейм индустрията и създаването на игри като приключение с неочакван край.
Правенето на игри е сложно начинание, съпроводено с всекидневни премеждия от различен характер, а гейм индустрията е една от най-бързо развиващите се в глобален мащаб и с всяка година продуктите ѝ минават на следващо ниво. За разлика от други занимания за свободното време като филми и четене на книги компютърните игри изискват от човека особена ангажираност и интерактивност, е на мнение Стоян Стоянов, който е арт директор на Creative Assembly Sofia през последните пет години.
"Ако преди двайсетина години една игра се правеше от малък екип, от не повече от 30 - 50 души, в наши дни има студиа, чиито екипи са съставени от хиляди специалисти, работещи върху няколко игри едновременно", разказва той.
Стоян е убеден, че гейм индустрията е във възход и че е перспективно поле за професионално развитие за младите хора, които вече познават продуктите ѝ.
"Вече има много специалности в редица онлайн училища и университети и в зависимост от профила, в който искат да специализират - арт, програмиране или гейм дизайн, изборът е голям."
Арт дисциплините в гейм индустрията се делят на концептуален арт, 3D персонажи, 3D свят, осветление, анимации, интерфейс и ефекти.
"Всяка от тези арт дисциплини е важен компонент за финалната визия на играта и един бъдещ арт директор може да произлиза от всяка тях, но е нужно да разбира и от останалите."
Стоян започва с класическо рисуване и графичен дизайн за придобиване на базови артистични умения, а на по-късен етап - самообучение и работа с 3D моделиране на персонажи и сгради. Впоследствие специализира концептуален дизайн.
© Цветелина Белутова
Първо ниво
Графичният дизайн няма директна връзка със сегашната професионална роля на Стоян, но е добра основа и много помага. Стоян завършва специалност "Рекламна графика" в Националната художествена гимназия "Димитър Добрович" в Сливен.
След завършването си няколко години работи като графичен дизайнер. Като запален геймър обаче не му е много интересно. По онова време компютърните игри не са особено популярни. Това е и времето на най-емблематичните заглавия, които поставят началото на голямата индустрия, която познаваме днес.
"Бяха страхотни времена на игри, направени от ентусиасти за ентусиасти. И аз бях един такъв запален фен, имах и художествено образование. Затова в свободното си време разучавах 3D програми и рисувах концепти за игри, за начало като хоби", спомня си Стоян.
След като се ориентира, че и в България има студиа, които правят игри, той започва да оформя свое портфолио, с което да кандидатства за работа. Разбира се, предвид липсата му на опит, не се получава от първия път, но след година-две самообучение достига нужното ниво за първата си работа в гейм индустрията.
Започва като 3D художник през 2004 г. в българската компания Black Sea Studios, по-късно придобита от германския гигант в игрите Crytek, а днес позната като Creative Assembly Sofia. Така от 2004 до 2016 г. участва в разработването на игрите WorldShift и Arena of Fate.
"Целта на моя екип е да постигнем най-доброто качество съобразно времето, с което разполагаме за препродукция и продукция."
За постигането на целта са необходими много усилия и екипна работа между специалисти от най-различни арт дисциплини - концепт дизайн, 3D моделиране на персонажи и архитектура, изграждане на локации, анимации и интерфейс на играта.
"Много по-малко рисувам, повече време отива за супервизия и даване на обратна връзка на останалите гейм художници", казва арт директорът и допълва, че рисуването му липсва много.
Процесът на разработване на игра е динамичен и редовно се случва да изскочи спешна задача, която не е била планирана и на нея да трябва да се реагира с приоритет, което измества всички останали задачи за деня.
"За мен правенето на игри не е просто работа, а интересно и динамично приключение с неясен край. След години усилена работа на целия екип е наистина вълнуващо да видим завършения проект в неговата финална визия и да получим отзивите на играчи. А и голямото удовлетворение идва от факта, че всъщност съчетавам двете си големи страсти - игрите и рисуването", споделя Стоян.
За позицията на арт директор е задължително художествено образование, разбиране на процесите, през които минава създаването на една игра, и познание на уникалните специфики, които са типични за жанра. Не на последно идват и уменията за работа в екип и информираността за най-новите тенденции в индустрията.
© Цветелина Белутова
Next Level
Основен източник за информация в професията остават самите игри.
"Всяка игра с впечатляваща визия трябва да бъде разгледана, по възможност - докато се играе. Така че гледам да отделя нужното време на всички заслужаващи внимание заглавия, особено ако са номинирани за най-добра визия", казва Стоян.
Друг много добър източник за вдъхновение и ориентация са сайтове като Artstation.com, където много колеги на Стоян споделят работата си по лични и професионални проекти.
"Като малък имах различни увлечения, типични за възрастта, но основното беше да играя интересни игри. Първоначално не бяха компютърни, а с прогреса на технологиите стигнах и дотам. Сега вече знам, че не бих искал да правя нищо по-различно от това, което правя сега - не само да играя, но и да създавам игри."
В бъдеще той иска да осъществи свой собствен проект за игра. Работи по такъв проект в много, много, много малкото свободно време, което му остава, но пък в него освен с рисуването задоволява и интереса си към писането. "Сезонът на захранването" (2014) е първата му книга, а Dragun Armada е следващият му авторски проект за фантастичен апокалиптичен свят, в който човечеството се бори за оцеляване с помощта на дракони. Плановете му са да издаде арт книга с илюстрации и разкази.
Като професионалист Стоян Стоянов е отличен със сертификат за принос към създаването на наградения с Emmy 2016-2017 детски сериал Lost in Oz: Extended Adventure на Amazon и за създаване на архитектурна среда - Environmental design, 2-ро място в ArtStation Wild West Challenge 2018. Портфолиото на Стоян е на: artstation.com/xukc
Търсени умения за концептуален гейм художник
- да си запален геймър
- страст за правене на игри
- арт образование и богато въображение
- познаване на основните процеси при изграждането на компютърни игри
- организационни умения
- да работиш добре в екип
- да се въздържаш от желанието да добавиш дракони, особено ако става дума за историческо заглавие
Заплащането
Варира спрямо студиото и типа игра, която се разработва. Зависи също така дали е за локален разработчик или чуждестранно студио. Някои арт специалности са по-добре платени от други - това зависи изцяло от тяхната сложност и наличие на специалисти на пазара.
Статията е част от кариерния навигатор "Моята кариера" и е със свободен достъп.
© Цветелина Белутова