
Проучване в САЩ: AI може да повиши производителността на хората с до 35%
Проучване на Националното бюро за икономически изследвания в САЩ показва, че генеративният изкуствен интелект (AI) е помогнал на работещите в сферата на обслужване на клиенти да увеличат производителността си. Това е едно от първите изследвания на генеративния AI на работното място и в него е разгледан секторът за обслужване поради високия процент на внедряване на изкуствен интелект в този отрасъл.
Изследователите са измерили броя на разрешените проблеми на клиенти за един час сред 5000 заети, работещи за софтуерна компания от списъка Fortune 500, и са установили, че начинаещите и нискоквалифицираните работници се възползват в голяма степен от помощта на изкуствения интелект - до 35% за тези с най-ниска квалификация, съобщава специализираният сайт Hr-brew.com.
Проучването разглежда само използването на изкуствен интелект съвместно със служителите, като отбелязва, че те могат да игнорират предложенията на AI.
Специалисти отбелязват, че тъй като алгоритмите за машинно обучение са изучавали и имитирали поведението на по-продуктивните и по-старши служители на компанията, въздействието им върху производителността на тези работници е било минимално.
"Текучеството е високо" в сектора за обслужване на клиенти,
казват авторите на проучването.
По приблизителни оценки 60% от агентите в контактните центрове напускат всяка година, което оставя ръководителите да изразходват средно по 20 часа всяка седмица за обучение и наставничество на нови служители и по 10 хил.- 20 хил. долара на агент за тяхната замяна, отбелязват изследователи.
Генеративният AI, използван като инструмент за подпомагане на новите служители да придобият по-бързо опит, може да освободи времето на ръководителя или обучителя.
Предприятията използват AI все по-често.
В неотдавнашен доклад на инвестиционната банка Goldman Sachs се посочва, че технологията може да повиши производителността на труда и глобалния БВП с до 7% през следващите 10 години. В него също така предупреждава, че изкуственият интелект може да повлияе на повече от 300 млн. работни места в света, като замени някои от тях и допълни други.
Една от компаниите се е заела сериозно с AI. Акаш Нигам, основател на технологичната компания Genies, харчи 2400 долара на месец за генеративен изкуствен интелект. Вместо да използва безплатната версия на ChatGPT на OpenAI, Нигам заяви пред Insider, че е купил ChatGPT Plus за своите 120 служители, които да го използват в работата си.
Екипите на Genies използват ChatGPT за отстраняване на грешки в кода, писане на скриптове, "генериране на творчески справки, писане на правни документи, като например вътрешни политики, и отговаряне на технически въпроси".
"Това е почти като да имате на разположение най-сложния оперативен партньор, който е в състояние бързо да съсредоточи мислите ви и да гарантира, че постоянно сте в курса", коментира Нигам пред Insider.
Привърженици на използването на ChatGPT на работното място предполагат, че технологията е полезна при създаване на идеи или започване на проект. Ако сте репортер, например, можете да го помолите да ви помогне да организирате конспект или предварителни въпроси за интервю. Може също така да предостави обратна връзка и анализ на работата, която служителите вече са свършили, и да подобри писането в комуникациите и имейлите на компанията.
Но не всички "се качват на влака"
на ChatGPT. Някои предприятия дори го забраняват. Скептици твърдят, че неприкосновеността на личния живот на потребителите е основен проблем, а други предупреждават да не се споделя клиентска или фирмена информация с инструмента. Трети казват, че въпреки че ChatGPT ще окаже голямо влияние върху корпоративна Америка, компаниите и екипите по човешки ресурси се нуждаят от време, за да проучат последиците и да създадат насоки за зараждащата се технология.