
На крилете на карго полетите, Борян Крайчев, пилот на "Боинг 737"
Пилотът на товарен самолет "Боинг 737" Борян Крайчев разказва какво е работното място да е на близо 10 хил. метра височина, движейки се със средно 800 км/ч.
Ще има ли пилот в самолета в близкото бъдеще? Преброени ли са дните до това самолетите да станат автономни, управлявани само и единствено от AI системи? В днешно време един модерен самолет може да кацне напълно автоматично, без човешка намеса, включително да спре на полосата. Излитането обаче все още е в правомощията на пилота.
Вече се вижда как безпилотните самолети и дронове навлизат ударно в света на авиацията, особено във военната. Въпреки това професията на пилота ще остане престижна, вълнуваща и удовлетворяваща, тъй като предлага възможност за пътуване по света, опознаване на нови култури и изграждане на повече от добре платена професионална кариера.
Пилотската професия обаче не минава само през хубави гледки и безброй посетени дестинации, а с редица предизвикателства - физическо и психическо натоварване, тежък работен график и постоянни обучения. Потвърждава го Борян Крайчев, командир на товарен самолет "Боинг 737" в авиокомпания "Карго ер", който преминава през безброй обучения, за да работи това, за което е мечтал.
Преди да влезе в самолетната кабина, той изкарва "Основен курс по авиационна сигурност" през 2006 г. и работи като инспектор по сигурността в "България еър". През 2007 г. завършва "Първоначален теоретичен курс за професионални пилоти на самолет" в "Частен транспортен колеж", гр. София. В периода 2008 до 2010 г. преминава и летателното си обучение за придобиване на свидетелство за правоспособност "Професионален пилот" на въздухоплавателно средство с необходимия практически опит от 200 летателни часа. В периода 2013 до 2015 г. извършва полети в България, Хърватия и Румъния за "Авиоотряд - Варна", с 500 летателни часа на едномоторен и двумоторен витлов самолет. През 2013 г. завършва своята магистратура, специалност "Безжични мрежи и устройства", в Софийския университет "Св. Климент Охридски".
Товари с криле
Kъм момента Борян Крайчев работи като пилот на товарен самолет, което се състои основно от нощни полети над цяла Европа със средна продължителност около един час. Авиокомпанията, за която изпълнява полети, е контрактор за водещите в сегмента DHL, UPS, FedEX, а самолетите са базирани в Лайпциг, където е най-голямото летище за карго полети в Европа, а също така и в Кьолн. Това поражда нуждата от постоянно пребазиране на екипажи с цикличност от две седмици командировка и две почивка.
"Поради естеството на работа с товари и без пътници нуждата от кабинен състав отпада и в самолета сме екипаж само от двама души - командир и втори пилот", разказва той.
Разяснява, че нощем превозват товарите на големите куриерски фирми, а през деня, след като са достигнали до разпределителния център, наземният транспорт поема превоза.
Закърмен с авиацията
Всъщност любовта на 37-годишния пилот към авиацията идва от семейството му. Баща му има дълга кариера в селскостопанската, гражданската и основно - в карго авиацията. Майка му пък през целия си живот работи като авиодиспечер, планирайки летателния състав.
"Това малко или много е повлияло на избора ми, добавяйки и работата ми през 2016 г. в сигурността на националния ни авиопревозвач. Така взех решението да продължа по стъпките на родителите ми", обяснява Крайчев.
Неговият професионален път не минава без трудности. След придобиването на нужната квалификация и практически опит нещата поемат в съвсем друга насока.
"Поради стагнацията на авиационния пазар работих по поддръжката на софтуерен продукт малко над три години, докато ми се удаде възможност да се кача на малък самолет, където летях около година и половина", заявява пилотът.
Спомня си, че рутината в работата му на малък самолет е била колкото близка, толкова и противоположна на сегашната му дейност като карго пилот.
"С малкия самолет се извършваха полети на ниска височина по правилата за визуални условия, което от своя страна диктуваше гоненето на изгрева и залеза всеки ден с подходящи метеорологични условия. Сега е обратното, идва залезът, обличам униформата и на изгрев я събличам", разказва още той.
Постоянната смяна на държави, градове и хотели пък е нещо, с което вече е свикнал.
"Това носи много положителни, но и съответните отрицателни емоции. Карго авиацията ти дава възможността да обиколиш континента, не само по летищата, но и с престой през деня в града, в който се озовеш в ранните часове на нощта/деня. Понякога и с нощувка поради почивка от 36 часа", обяснява Борян.
Искам д стана пилот
До професията се стига по два пътя. Единият минава през държавен университет - в България това са Военновъздушното училище в Долна Митрополия; Катедрата по въздушен транспорт в Техническия университет или частен център. И при двата варианта финансирането за летателното обучение се поема от обучаващия се, тъй като държавна поръчка за летци няма.
Другият път минава през платено обучение в избрана от кандидата частна авиокомпания, която осигурява работа след завършване, a пилотът има клауза "Лоялност", според която трябва да работи определен брой години за превозвача. Цената на обучението често е от порядъка на 100 000 евро. Вариантите са авиокомпанията да го финансира и да приспадне разходите от бъдещата заплата или да се разчита на високото заплащане в сектора за покриване на направените разходи.
Крайчев решава да мине своето обучение в частен център, което трае 8 месеца, а практическата подготовка минава за година и половина на летище Пловдив. Учебните дисциплина са 13 на брой, като някои от тях са: "Въздушно право", "Маса и балансировка", "Радионавигация", "Метеорология", "Принципи на полета", "Експлоатационни процедури" и др.
Предизвикателствата на въздухоплаването са немалко
Да летиш на средна височина 10 хил. метра и със скорост 800 км/ч звучи като висок адреналин. За Крайчев това е рутина, въпреки че все още изпитва вълнение преди полет.
"Предизвикателствата започват с планиране на разпределението на времето за почивка, което много често минимумът е 10 часа. Също да се подготвиш за предстоящите полети, запознавайки се с метеорологичната обстановка по маршрута и на летищата, включени в полетните планове, както и специфичните им процедури и изисквания", разказва пилотът.
Продължава с факта, че изчисленията в професията трябва да са прецизни, защото трябва да се съобразиш с необходимото гориво и техническото състояние на самолета.
Задачите обаче не приключват тук, като допълва: организация на транспорта от хотела, запознаване с процедурите за влизане, къде е входът за екипажи на всяко едно летище, извършване на предполетен оглед на самолета.
Облаци, но и изрядни документи
"В някои случаи сам зареждаш самолета с гориво и сваляш защитните покривала на двигателите и на други компоненти. Попълва се технически дневник на самолета и слагаш подписа си над 30 пъти в съпровождащата документация преди всеки полет."
Сигурен е, че въпреки всички задачи именно приключването на полета успешно му носи удовлетворение. Все пак казва, че нищо не може да замени удоволствието от изгревите и залезите, нощните градове, ясното небе при пълнолуние. Не на последно място поставя и посещението на различни държави, както и опитването на местната кухня.
Ще "приземи" ли изкуственият интелект пилотите
"Златната ера на авиацията е отминала, а и бляскавият имидж на професията вече не е на това ниво, на което е бил", потвърждава Крайчев.
Той смята, че от мечтана професия работата на пилотите в пандемията се оказала с изключително несигурно бъдеще. Все пак капитаните на товарни самолети не са били засегнати, тъй като този вид транспортна услуга е незаменима като бързина. Все пак окуражава новите кадри, че гражданската авиация започва да се възстановява с бързи темпове и перспективата за нужда от още пилоти остава налице.
Заявява, че със сигурност авиацията от десетилетия се придвижва към намаляване на броя на членовете на екипажа с цел по-ниски разходи. В момента борбата на авиационните оператори е за еднопилотни операции, но Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз (EASA) смята, че експлоатацията на еднопилотни търговски самолети не е реалистична до 2030 г. Като първа стъпка в тази насока ще е по време на полет на крейсерска височина в пилотската кабина да бъде само един пилот, но във фазите на кацане и излитане да са по двама.
"При военната авиация вече има серия от успешни изпитателни полети със специално модифициран американски изтребител F-16, който се управлява изцяло от изкуствен интелект. В гражданската авиация изкуственият интелект би могъл да допринесе например за оптимизация на гориво и други оперативни разходи, но не би заменил човешкия фактор", отчита още той.
Борян Крайчев е сигурен, че пилотът в сегашния си вид може да се измени под една или друга форма заради напредването на технологиите и усъвършенстването на изкуствения интелект, но човекът никога няма да бъде изместен напълно.
Търсени умения за пилот на карго самолет
- Работа в екип
- Вземане на решения
- Планиране
- Решителност
- Бързо мислене
- Самодисциплина
- Пространствена ориентация
- Себеусъвършенстване
- Адаптивност
Очаквано възнаграждение
- Зависи от опита и придобитите квалификации, започвайки от втори пилот до командир и инструктор. Цялостното заплащане е съвкупност от основна заплата, бонуси и командировъчни.