
Какво е по-добре от 4-дневна работна седмица? Гъвкави петъци
Все повече компании по света експериментират с 4-дневната работна седмица, която нашумя покрай четиригодишното изследване на британския мозъчен тръст Autonomy и исландската Асоциацията за устойчива демокрация (Alda) в Исландия. Да работиш четири дни, но да ти плащат като за пет звучи добре. За някои стартъпи и технологични компании обаче дори този тип работно време не изглежда достатъчно иновативно.
Типичният модел на работа 9 до 17 ч., 5 дни в седмица седмицата, е наследен от време и вид работа, при които продукцията на работника е била тясно свързана с броя на вложените часове. За много работни места в икономиката на знанието, това вече не е така: не всички часове са равни. В проучване на Gartner 43% от респондентите казват, че гъвкавото работно време им е помогнало да бъдат по-продуктивни. И над половината от анкетираните служители от цял свят биха обмислили да напуснат работата си след пандемията, ако не им бъде предоставена някаква форма на гъвкавост за това откъде и кога работят.
Идеята на Front
Матилд Колин e главен изпълнителен директор и съосновател на Front, платформа за комуникация с клиенти.
Усещам, че начинът, по който работим днес, е много неефективен. Ако се опиташ да прехвърлиш неефективността в четири дни, вместо в пет, ефектът е същият, но при намалено работно време. Затова ми се струва, че идеята за 4-дневна работна седмица не е достатъчно иновативна. Щастлива съм, че някои компании прилагат този модел, не ме разбирайте погрешно, но искам да разсъждавам по-холистично за бизнеса, казва тя пред Protocol.
За да промени начина, по който гъвкавите работни режими се прилагат в компанията й, Колин започва експериментът “Гъвкави петъци”. Всеки петък служителите в компанията могат да планират дейността си без да се съобразяват със служебни срещи или задължения. Те се насърчават да избират сами как искат да прекарат работния ден - да наваксат с работата, да прекарат време със семейството или да отделят време за себе си. В последния ден от работната седмица от тях не се очаква да бъдат онлайн за работа.
Точно както адаптацията към 4-дневната работна седмица, така и гъвкавите петъци изискват известно време за свикване от страна на бизнеса и служителите.
Трябваше да имплементираме някой процеси, за да продължим да бъдем компания с безумно високи амбиции. Така че въвеждането на гъвкавите петъци не е нещо, което става за една нощ, споделя тя.
Компанията е открила, че служителите използват деня за най-разнообразни неща. Докато първоначалните очаквания са, че повечето работници ще вземат целия петък като почивен, експериментът показва друго. От Twitter профила на Колин се виждат селдните резултати:
- Малко под 44% от служителите използват петъка за смесени дейности. Отделят известно време както за работа, така и за лични дейности.
- 44.4% използват петъка като работен ден.
- Около 4% от служители използват деня за лично/семейно време, а 7.6% си взимат платен отпуск.
Въпреки свободата на избор 95% от служителите казват, че не са забелязали негативно влияние върху сътрудничеството с колегите, а 89% от тях казват, че са по-щастливи от работата си, заради гъвкавите петъци. Мнозина съобщават, че гъвкавият ден е повлиял положително на преживяването им в компанията и е увеличил вероятността да продължат да работят за нея в следващите 2 години.
Влиянието върху ангажираността на служителите беше много по-добро, отколкото си мислех... Мисля, че едно нещо, което научих, е, че въпреки че имам много амбициозни хора, те са обременени, заключава Колин.
Как работи
- Бъдете търпеливи
В началото на експеримента се е забелязало негативно влияние върху сътрудничеството между екипите, особено между тези, които са свикнали да работят помежду си, за да постигат целите си. След месеци на напасване обаче, почти всички служители не усещат това негативно влияние в работата помежду им.
- Въведете график на срещи с клиенти
Въвеждането на график, който да осигурява екипи, които да са насреща за клиентите в различни часове през последния ден на седмицата е важно, за да не остават клиентите недоволни от услугите. Графикът важи за различните екипи по различен начин. Например финансовият отдел трябва да следи новите заявки за фактуриране, а отдел “Поддръжка” трябва да гарантира, че клиентите получават отговорите, от които се нуждаят.
- Създайте списък с изключения от правилото
Не всичко може да чака и не всичко е предвидимо. Ако има списък с изключения, тогава всички в екипите ще разпределят времето си по справедлив за бизнеса начин. За компаниите клиентите с висока значимост винаги трябва да бъдат приоритет, дори в петък.