
Slack: Служителите в областта на знанието са по-щастливи при дистанционна или хибридна работа
Работещите дистанционно оценяват служителското си преживяване най-високо от всички
Хибридно и дистанционно работещите служителите в областта на знанието дават по-високи оценки за служителското си преживяване от същите, работещи в офис на пълен работен ден. Това показва последно глобално проучване, проведено от изследователския консорциум на Slack Future Forum. По-високите резултати се отнасят до всички елементи на преживяването: баланс между личен и професионален живот; стрес, свързан с работата; чувство за принадлежност към работата; стойност на взаимоотношенията с колегите.
Класирайки опита си по скала от - 60 до 60, работещите в областта на знанието съобщават за подобрено чувство за принадлежност на работното място в сравнение с края на 2020 г. (28.5 от 12.8), по-добър баланс между професионалния и личния живот (25.2 от 12.2), по-висока производителност (33.2 от 15.6) и по-ниски нива на стрес или тревожност (15.2 от 4).
Дистанционно работещите съобщават за по-добри преживявания от другите
Работещте изцяло дистанционно казват, че имат по-добър баланс между професионалния и личния живот (33.4 в сравнение с 25.9 за хибридните работници и 19.7 за служителите в офиса), по-голяма гъвкавост (37.9, в сравнение с 30.9 за хибридните работници и 22.3 за служителите в офиса), по-ниски нива на стрес или тревожност (19.9, в сравнение с 16 за хибридните работници и 11.2 за служителите в офиса) и по-голяма способност за фокусиране (36, при 30.7 за хибридните работници и 29.5 за служителите в офиса). Дистанционното работещите също така твърдят, че има по-голям достъп до ресурси от работещите хибридно или в офиса.
Доклада открива също, че 58% от всички служители вероятно ще търсят нова работа тази година, но процентът е много по-висок (72%) за тези, които казват, че работните им условия не са достатъчно гъвкави.
Хибридният модел се утвърждава
Между май и ноември 2021 г. процентът на респондентите, които разделят времето си между дома и офиса, се е увеличил от 46% на 58%, а 68% от тях казват, че предпочитат хибридния модел на работа.
За ръководителите растат притесненията около фаворизирането на служителите, които прекарват повече време в офиса с тях. Малко над 40% от лидерите сега казват, че това е най-голямата им грижа по отношение на гъвкавата работа. Компаниите, които работят в хибриден режим на работа, се борят с това как най-добре да гарантират, че присъстващите физически в офиса, няма да извлекат ползи поради близостта си с шефовете и колегите. Академиците наричат този феномен „пристрастие към близките“, която е несъзнателна (и неразумна). Това е тенденция да се дава преференциално отношение на хората в непосредствена близост.
Работещите в областта на знанието искат да имат гъвкавостта да избират откъде да работят и делът им се е увеличил с 2 пр. пункта до 78%, спрямо предишните тримесечия. Повече от трима на всеки пет специалисти в областта на знанието предпочитат хибриден модел на работа. В световен мащаб 52% от жените искат да работят предимно дистанционно, в сравнение с 46% от мъжете. Половината от работещите майки предпочитат да работят дистанционно през повечето или през цялото време, а при работещите бащи този процент е 43%.
Работещите родители са по-склонни да предпочитат да няма ограничения в графика от служителите без деца и това предпочитание само се увеличава всяко тримесечие.
Лидерите трябва да практикуват това, което проповядват, и да дават пример за стандартите, които искат да спазват. Ако организациите насърчават гъвкавостта при избора на място и време за работа като полза за цялата компания, но мениджърите прекарват по-голямата част от времето си, работейки в офис, това вероятно ще доведе до двойни стандарти, които са в полза на служителите, които избират да работят в офиса, пишат авторите на доклада.
За да се борят с пристрастията към близките и да осигурят равнопоставеност между отдалечени и офис служителите, лидерите трябва умишлено да се придържат към принципи и граници, които очертават как ще работи хибридната работа в техните организации.
Проучването е проведено от Qualtrics по заявка на Slack сред 10 737 специалисти в САЩ, Австралия, Франция, Германия, Япония и Обединеното кралство между 1 и 30 ноември 2021 г. Не е насочено към служители или клиенти на Slack. Всички респонденти са работници на знанието, работещи на пълен работен ден (30 или повече часа седмично), които заявяват, че „работят с данни, анализират информация или мислят творчески“. Сред тях има изпълнителни директори, среден и нисш мениджмънт, старши експерти и младши специалисти.