
Професия: Специалист обучение и развитие
За професията разказва Десислава Петрова, част от "Телерик Академия"
В сегашната висококонкурентна среда на пазара на труда на голяма част от кандидатите им се налага да се борят срещу десетки, дори стотици конкуренти. Така желаещите позицията трябва да положат истински усилия, да се подготвят добре и да предложат умения, които другите не могат. Често такъв вид умения са т.нар. меки умения – личностни умения, отнасящи се до начина на работа и на взаимодействие със средата и света.
Те са ключови личностни и социални умения, необходими за успешна кариерна реализация на съвременното работно място. Освен това са основополагащи за това как управляваме емоциите си, по какъв начин общуваме с другите и разрешаваме конфликти, доколко ефективно учим и се адаптираме към промените в обкръжаващата среда. Меките умения излязоха на преден план дори при наемане през последните 2 години, в които работата от разстояние, особено в IT сектора, стана водеща.
Десислава Петрова е на 30 години. Сега работи като специалист обучение и развитие (Student Success Coach) към Soft Skills екипа на “Телерик Академия”. Като част от екипа, тя помага за развитието на личностните и комуникационни умения на курсистите в програмите Alpha за ИТ кариерен старт, сред които ефективно учене, емоционална интелигентност, работа в екип, получаване и даване на обратна връзка и др. Петрова има зад гърба си 10 години професионален опит, свързан с индивидуално и групово консултиране, водене на обучения, управление и развитие на екипи. Автор е на две емпирични психологически изследвания върху ученето и емоционалната интелигентност в организационна и образователна среда.
Моята професия
В класификатора на професиите моята длъжност носи названието специалист "Обучение и развитие“. В рамките на “Телерик Академия” я наричаме Student Success Coach, защото това наименование дава по-добра представа за нейната същност и ролята ѝ за успешната реализация на курсистите ни, независимо дали в онлайн или офлайн среда.
Аз съм член на екип, който отговаря за soft skills (т.нар. „меки умения“) сесиите към програмите Alpha, които подготвят желаещите да се развиват в областта на програмирането за успешен кариерен старт. В Телерик Академия soft skills сесиите, които водим, обединяват множество елементи, ключови за успеха на младшия ИТ талант. Благодарение на тях хората развиват едновременно техническите си умения и личностните си качества в рамките на много динамична, но синтезирана учебна програма, която продължава 6 месеца.
Освен с воденето на обучения, ролята ми е свързана с провеждането на индивидуални и групови консултации. С тяхна помощ съдействам на курсистите в Alpha програмите за преодоляване на трудностите, които могат да срещнат, и за по-ефективна екипна работа по проектите. Именно работата в екип и сработването с останалите е важна част от обученията ни, които се доближават максимално до реална работна среда. В допълнение, работя в тясно сътрудничество с членовете на нашия Talent екип във връзка с професионалното ориентиране и подготовка на курсистите за успешното стартиране на първата им ИТ работа. В това число влиза изготвяне на портфолио и CV, персонални съвети в процеса на търсене на работа, връзка с ментори, бивши курсисти на Академията, които споделят съвети от своя опит, както и провеждане на тест интервюта. Ние оставаме до нашите курсисти до 6 месеца след края на обучението.
Моето образование и умения
Моето формално образование включва езикова гимназия, бакалавърска степен по „Бизнес администрация“, магистърска степен по „Трудово-организационна психология“ и докторска степен по „Педагогическа психология“. Владеенето на чужди езици, както и познанията в областта на бизнеса, психологията и образованието са ми изключително полезни в настоящата ми дейност като Student Success Coach в Академията. За да бъда ефективна в работата си, ги съчетавам и с личностни качества и умения, развити на практика. По-важни такива са: умения за работа с хора, говорене пред публика, идентифициране на нужди, управление на учебен процес и време, емоционална регулация, непрекъснато учене.
Моят път дотук
Моят път дотук определено беше шарен, криволичещ и изпълнен с разнообразен опит. Когато завърших гимназия, бях изправена пред избор. Каква специалност да запиша: бизнес, психология или нещо, свързано с образование? Трите опции привидно водеха в различни посоки, но бяха еднакво близки на сърцето ми. Интересното е, че в крайна сметка имах възможност да задълбоча познанията си и в трите.
Докато учех „Бизнес администрация“, бях активна част от международна неправителствена организация, където придобих практически опит в управлението на човешките ресурси (изграждане на стратегии, ръководство и развитието на екипи, създаването на обучителни програми, фасилитирането на тренинги, подбор и др.). Отделно, около година подпомагах организирането на семинари за личностно развитие. В резултат усетих, че искам да задълбоча подготовката си в областта на трудово-организационната психология и записах магистратура с такава насоченост. Участвах и в лятна предприемаческа програма в САЩ, с която доразвих този си начин на мислене. Това ми помогна впоследствие да съм полезна в качеството ми на консултант екипно развитие към една стартираща компания.
Опитът ми показа недвусмислено, че два от най-ключовите фактора за успех в живота са умението да учиш непрекъснато и да управляваш емоциите си (нещо, на което учим и курсистите в Академията). За магистърската си теза изследвах как тези феномени се проявяват в организационна среда. През следващите четири години продължих да изучавам темата за ученето и емоциите, този път в образователен контекст и като част от докторска програма. През това време натрупах изследователски опит и водих семинарни занятия по образователна психология на студенти, а заедно с това бях част и от различни проекти в качеството ми на независим консултант и автор на съдържание (Content Creator). Това, което най-много ме привлече към Телерик Академия, беше именно възможността да приложа разностранните си заложби и образователна подготовка в името на смислена кауза – подготовката на хората за успешна кариера като програмисти и QA инженери, които не спират да учат и да се развиват в най-перспективния сектор у нас и в световен план.
Моите задачи и отговорности
Като специалист обучение и развитие в Телерик Академия, сред задачите и отговорностите ми е да организирам и водя групови работилници (workshops) и да създавам подходящи учебни материали и активности, свързани с развитието на т.нар. „меки умения“ (soft skills) на курсистите. В допълнение, е необходимо да идентифицирам допълнителни нужди от обучение, да давам текуща обратна връзка на курсистите, както и да предоставям индивидуални и групови консултации за преодоляване на обучителни и екипни затруднения.
Нужните умения и опит
За да може човек да се развива успешно в роля като моята, трябва да познава спецификите в ученето през различните жизнени етапи, кое прави един обучителен процес ефективен, какви методи са подходящи при различни типове учащи и т.н. Важно е и да е отворен да се учи и надгражда непрекъснато.
На второ място, е необходима експертиза в определена област. Например моята подготовка в областта на бизнеса, психологията и образованието ми помагат да съм ефективна в качеството си на трейнър по „меки умения“ и като кариерен коуч за курсистите.
На трето място, от съществена важност е да разполагаш с добри умения за говорене пред публика, презентиране, фасилитиране на групи и като цяло общуване с различни типове хора. Най-ключов обаче е стремежът да допринасяш за чуждото развитие.
Моите предизвикателства
Моята роля на Student Success Coach в Телерик Академия изисква това да помагам на нашите курсисти да надградят своите социални умения, така че да се подготвят и осъществят успешно своя кариерен старт в ИТ сектора. В тази връзка е важно да се търси баланс между желанието да се навлезе в максимална дълбочина в материята и избягването на излишна информация.
Моите удовлетворения
Работата като обучител и трейнър ми предоставя поле за свързаност, растеж, принос и творчество. Свързаност, защото включва обогатяващо взаимодействие между обучител и обучавани, както и между отделните членове на трейнърския екип в Академията. Растеж, защото естеството на работата изисква непрекъснато надграждане на самата мен като личност и професионалист. Принос, защото намирам за изключително удовлетворяващо това да помагаш на другите да направят качествен скок в своето развитие. И творчество, защото в работата си разполагам с достатъчно свобода, за да експериментирам с различни подходи.
Заплатата
В психологическите среди често говорим за това, че парите са ценност, но ценност-средство - не са самоцел, а създават условия да задоволяваме своите нужди, да си осигурим преживявания и да разгръщаме своя потенциал. В тази връзка според мен заплатата не би следвало да е водещият мотиватор, когато става въпрос за помагаща професия, каквато до известна степен е обучителската.
Все пак някои фактори, които оказват влияние при определяне на размера на възнаграждението, са типът организация (държавна, частна, неправителствена, и т.н), зрелостта ѝ (стартъп, наложена компания), типът заетост (постоянна или на проектна база), както и различни специфики между отделните сектори.
В допълнение към всички обективни фактори по-горе, е важно да се има предвид, че отделните специалисти се различават по своето образование, опит и експертиза. Т.е. определено си струва да се инвестират непрекъснати усилия в личностно и професионално надграждане ако човек иска да се утвърди като търсен обучител в дългосрочен план.
Моите планове за кариерно развитие
Аз чувствам като своя мисия това да помагам на другите да преодоляват лични и професионални предизвикателства, както и да развиват важни житейски умения. В тази връзка смятам да продължа да се развивам като психолог, лектор, обучител, трейнър и консултант. Дори формите за професионалната ми изява да се изменят с времето, със сигурност ще продължат да отговарят на двата най-важни за мен критерия: да мога да уча и да мога да допринасям.
Моите източници на информация
Аз съм от хората, които най-лесно учат чрез други хора. Обичам да надграждам своите умения, участвайки в различни обучения с интерактивни методи.
По отношение на добиване на познания в експертна област намирам за полезно запознаването със специализирана литература и резултати от емпирични изследвания. Това помага на човек да добие по обективна представа, вместо да залага единствено на личния си опит и интуитивни заключения.
В допълнение е ключово да се познават особеностите на средата. Имала съм възможност да водя обучения в организации от различен тип (неправителствена, университет, частен сектор и т.н.) и знам, че всеки контекст е специфичен. Напр. Телерик Академия е ИТ образователна институция и нашите обучителни програми трябва да покриват знания, умения и компетенции, необходими за реализация именно в ИТ сектора. В тази връзка, важен източник на информация е активното взаимодействие с партньорите ни и ИТ бизнеса като цяло.
Каква влияние оказа коронавирусът върху работата ви
Когато през март 2020 година светът премина под сянката на COVID-19, седмица преди националния локдаун пренесохме всички си обучения от присъствен в онлайн формат. Действахме решително, като запазихме всички елементи, които правят курсистите ни толкова успешни – фокуса върху работата в екип, 100% практика, близка колаборация с трейнърите, постоянна обратна връзка. Тук ролята ни на soft skills трейнъри беше дори по-важна, за да помогнем на курсистите както за обучението им, така и да се справят и овладеят външните фактори в най-предизвикателния момент за целия свят.
В тази връзка сме щастливи, че оценките на курсистите и на партньорите ни продължиха и продължават да са все толкова високи - удовлетвореността на участниците в програмите и на партньорите продължава да бъде близо до 100%. Запазихме и бързия кариерен старт на курсистите ни, 70% от които започват работа в рамките на 1-3 месеца, а останалите – до 6-12 месеца. 12% от тях стартират на ниво над младши програмисти.
Разбира се, това нямаше да е възможно без общите усилия на целия екип професионалисти в Академията, които умеят да откриват решения при сблъсък с новопоявили се трудности. През 2020 година трейнърският екип проведе 3700 часа в персонално обучение и над 560 часа в лични срещи с курсистите.
Търсени умения за професията:
- Умения за самостоятелна работа и работа в екип
- Умения за анализ, бързо разрешаване на проблеми и ефективна работа при стресови ситуации
- Умения за управление на емоциите и ефективна комуникация с различни типове хора
- Презентационни умения
- Умения за медиация, консултиране и фасилитиране на групови процеси
- Умения, свързани с дизайна на обучения и прилагането на различни методики