
Смисълът на намирането на смисъл и мотивация на работното място
Все по-често служителите казват, че искат работата им да ги мотивира и да виждат приноса си към „общото благо”. Но какво всъщност означава „смислена“ и „мотивираща“ работа?
Днес повече от всякога работещият човек иска дейността му в организацията да бъде измерена в позитивен принос към обществото, да отговаря на ценностите, които притежава или просто защото, това, което прави, му се заплаща достатъчно, за да поддържа определен начина на живот. Каквато и да е конкретната причина, служителите са в търсене на мотивация и ангажираност в работата си.
Най-добрият начин компаниите да поддържат ангажираността на служителите си е да намерят креативен подход, чрез който да им покажат, че работата, която вършат, допринася за организационите цели. Различни изследвания показват, че служител, който е разговарял с доволен клиент дори за няколко минути, изпитва усещане за принос към „по-голяма цел“ и в резултат на това има мотивация да се представя по-добре в работата си. Ето защо мениджърите трябва да намерят разнообразни подходи, с които да мотивират хората си и да им покажат, че са ценни и това което правят има значение.
Мотивацията на екипа е в основата на успеха
Мотивацията се измерва в енергията, отдадеността и креативността, които те внасят в своята работа всеки ден. Служителите, които са ангажирани, са тези, които с вълнение поемат следващото ново предизвикателство. Нетърпеливи са да усвоят нови умения, да разширят познанията си и да поемат нови отговорности.
Този вид служител е мечта за всяка компанията, защото е по-продуктивен, полезен за бизнеса, напуска рядко и носи положителна енергия на целия екип. Ето защо толкова много работодатели инвестират време и ресурси, за да ангажират и мотивират служителите си - щастливият човек работи по-добре.
Ролята на корпоративната култура в ангажираността на служителя
В резултат на пандемията ангажираността на работното място стана по-важна за хората от всякога. Това беше катализаторът, който промени приоритетите на много служители, провокира ги да се замислят за целта на живота и ценностите им. Запитаха се - дали това, което правят, има смисъл и взеха решение да отделят повече време за нещата, които имат значение за тях. Пандемията провокира много хора да напуснат работодателите си в търсене на нови възможности.
Длъжен ли е обаче работодателят да предостави този смисъл в живота на служителите си? Краткият отговор на този въпрос е „Не“.
Как да мотивирате хората, с които работите
Всеки човек трябва сам да прецени как възприема работата си и дали открива в нея смисъл. Организациите могат да съдействат, като изградят корпоративна култура, която стимулира развитието на служителите си, цени личното им пространство и им дава възможност да намерят баланса между работа и личен живот.
За някои хора работата им е значима, когато им дава възможност да използват и развиват уменията им, съобразена е с тяхните таланти и интереси или ценностите им се припокриват с тези на компанията. Други откриват смисъл в това да са част от общност, да имат полезни социални контакти, които ги вдъхновяват и мотивират.
Мотивираният и ангажиран служител работи най-ефективно
Според проучване на института Brookings от 2022 година, взаимоотношенията са определящ фактор за ангажираността и мотивацията на работното място. Хората, които изпитват силно чувство за свързаност с ценностите на компанията и колегите си, намират по-голям смисъл в това, което правят и вероятно ще положат повече усилия, твърди изследването.
Ангажираният в работата си човек е по-малко вероятно да си измисли оправдание, за да не отиде на работа и много по-вероятно да вземе участие в обучения за подобряване на уменията си. Тези заключения, до които стига проучването, имат важно значение за работодателите, които искат да подобрят организационната си култура и усещането за благополучие на служителите си.
Задачата на експертите по управление на човешките ресурси е да поддържат процесите в компанията, така че хората да дават най-доброто от себе си и да могат да измерят приноса си към организационните цели.
Как компаниите могат да повишат мотивацията на служителите
Работата вече не е просто източник на доходи, тя осигурява идентичност и индивидуално самочувствие. Хората прекарват по-голямата част от живота си в дейности свързани с работата. Разбирането на кои фактори могат да я направят обогатяващо живота и достойно занимание помага за разработването на стратегии за подобряване на служителското преживяване, повишаване на организационната ефективност и увеличаване на гражданската ангажираност - особено във време, когато бъдещето на работата се променя постоянно.