
Създаваме дигитални близнаци на физическите офиси, Гуркан Папила, tbi bank
Гуркан Папила заема позицията старши вицепрезидент "Технологии" в tbi bank за всички пазари, на които банката оперира. Това са България, Румъния, Гърция, Германия и Литва.
Позицията е пряко подчинена на главния изпълнителен директор Питър Барон. Тя е нова за банката и Гуркан Папила е първият, който я заема. Целта на назначението е да пренесе дигиталното преживяване на клиентите и служителите на банката на следващо ниво.
Новият старши вицепрезидент "Технологии" има над 24 години професионален опит в различни сектори и е заемал позиции, сред които мениджър на ИТ операции в Citibank за Турция и Израел, директор на облачни услуги и сигурност в Turkcell, най-големият турски телекомуникационен оператор, както и директор "Информационни технологии и дигитална трансформация" в Eczacibasi, един от най-големите индустриални холдинги в Турция.
Гуркан Папила е носител на приза “Най-добър главен директор "Информационни технологии” в Турция" от IDC Turkey CIO Summit.
Старши вицепрезидентът в банката има диплома по иконометрия и количествена икономика от университета в Мармара, Турция, диплома по електронно инженерство от университета в Истанбул и професионални сертификати в областта на Digital Product management, Elements of AI, Digital Manufacturing & Design и ITIL Expert.
Банката предоставя финансиране и допълнителни внедрени услуги чрез широка мрежа от phigytal канали и платформи. Основните пазари на банката са България, Румъния, Гърция, като има дейност и в Германия и Литва. Phygital моделът съчетава широка офис мрежа и дигитално портфолио. Работи чрез различни дигитални канали, собствена мрежа от над 200 физически локации и доверени партньорства с близо 20 000 търговски обекта. Към септември 2022 г. tbi bank има клиентско портфолио от 2 милиона клиенти и е отпусналa близо 400 000 заеми.
© tbi bank
Гуркан Папила, старши вицепрезидент "Технологии" в tbi bank:
Създаваме дигитални близнаци на физическите ни офис пространства
Г-н Папила, какви технологични решения прилага tbi bank в тенденцията на променящата се роля на физическото пространство за работа и бизнес?
В tbi bank поддържаме хибриден начин на работа и внедрихме много технологични решения, за да създадем дигитални близнаци на нашите физически офис пространства и да сме сигурни, че всички служители работят ефективно и ефикасно, както са правили и преди. Технологии за виртуални срещи и сътрудничество, платформи за управление на проекти и задачи, облачна свързаност и услуги за сигурност са сред най-добрите практики, които сме приложили. Също така вярваме, че е важно да отделяме време за разговори лице в лице, особено когато става въпрос за т.нар. брейнсторминг или разрешаване на конфликти, където комуникацията е много повече от думи.
От какви принципи се ръководите при избора на технологични инструменти и как ги комуникирате сред служителите, за да постигнете целите на внедряване?
Има няколко принципа, по които може да се ръководи изборът на технологични инструменти за вътрешна употреба сред служителите, но първият приоритет е да се започне с разбирането на „нуждите на потребителите“. Освен това е важно да се включат служителите в процеса на подбор на инструменти и да се събере тяхната обратна връзка.
Избраната технология трябва да бъде съвместима с останалите системи и инструменти, които вече се използват в рамките на организацията и да бъде „мащабируема“, докато организацията расте и се развива. Това ще помогне да се гарантира, че инструментът остава полезен и ефективен във времето.
Решението също трябва да изпълнява напълно изискванията за сигурност за обработка на критични или чувствителни данни.
Последната точка в процеса е ефективност на разходите - трябва да се вземе предвид обща цена на притежание (total cost of ownership, TCO), включително поддръжката.
Целият успешен процес на внедряване включва три ключови компонента: комуникация, обучение и документация. В допълнение, ръководенето чрез примери винаги е забавно и има мултиплициращ ефект върху всяка инициатива, която се разпространява в организацията.
Кои са топ инструментите в тенденцията на дигитална трансформация в компаниите, без които бизнесът на бъдещето е немислим?
Дигиталната трансформация е интегрирането на цифровите технологии във всички области на бизнеса, които променят фундаментално начина, по който той работи и доставя стойност на клиентите. Има голямо разнообразие от инструменти и технологии, които могат да поддържат дигиталната трансформация, а конкретните инструменти, които са най-важни, ще зависят от специфичните нужди и цели на организацията. Въпреки това има някои общи инструменти и технологии.
Ако се използват разумно, облачните изчисления позволяват на бизнеса да се развива толкова бързо, колкото е необходимо, и на базата на предвидими разходи, независимо от локацията. Бизнесите трябва непрекъснато да оптимизират съществуващите процеси и да изследват несигурностите като нова възможност за растеж и поемане на приемливи рискове.
В тази област е неизбежно използването на решения за изкуствен интелект (AI) и машинно обучение (ML). Всички сме свикнали с конвенционалната роботизирана автоматизация на процеси (Robotic Process Automation, RPA), но когнитивната RPA (CRPA) ще промени начина на работа в близко бъдеще. Накратко, CRPA е RPA „на стероиди“, която използва технологии за изкуствен интелект като компютърно зрение, оптично разпознаване на знаци (OCR), разбиране на документи, обработка на естествен език (NLP), текстов анализ, за да намали човешката намеса или да имитира сложните човешки решения.
Познаването, разбирането и дори отгатването на нуждите и избора на клиентите и предлагането на смислена помощ в точното време е немислимо за всеки бъдещ бизнес, затова платформите, основани на данни за потребителите, ще водят пътя на растежа и ще бъдат основен източник на създаване на стойност за клиентите.
В тази сложна среда доверието, управлението на риска и сигурността трябва да се третират по напълно различен начин отпреди.
В процеса на дигитализация и автоматизация какво място остава отредено за човешкия фактор, без който не може?
Ролята на човешкия фактор може да варира в зависимост от конкретния контекст и целите на организацията. В някои случаи автоматизацията и дигитализацията могат да се използват за замяна на определени задачи или работни места, които могат да се изпълняват по-ефективно от машини. В много случаи обаче човешкият фактор остава важен компонент на бизнеса, дори в контекста на автоматизацията и дигитализацията.
Например, докато определени задачи като въвеждане на данни или прост анализ могат да бъдат автоматизирани, по-сложните задачи, които изискват критично мислене, креативност или емоционална интелигентност, все пак изискват човешко участие. Освен това може да са необходими супервайзъри на автоматизирани системи, както и за идентифициране и отстраняване на проблеми, когато възникнат.
В неотдавнашния си доклад за бъдещето на работните места Световният икономически форум изчисли, че изкуственият интелект ще замени около 85 милиона работни места до 2025 г. Същият доклад обаче заключава, че около 97 милиона нови работни места ще бъдат създадени в същия период от време, благодарение на AI.
Ние, като хора, ще останем важни във функции, които включват взаимодействие с клиенти, вземане на решения и стратегическо планиране, както и в задачи, които изискват човешки умения и способности като решаване на проблеми, креативност и комуникация.
Какви са първите ви професионални стъпки на позицията в София?
Първите ми професионални стъпки (в красивата София) бяха да се свържа с почти всички колеги от всички роли, позиции и функции в банката, за да разбера нашата организационна култура.
Имах голям късмет по отношение на времето, тъй като през първата седмица на работа се присъединих към годишната стратегическа среща на банката. Тогава усетих амбицията и безстрашния подход на екипа на банката за промяна на правилата на играта, за да се осигури стойност и гладко преживяване на клиентите.
В началото изследвах и се запознавах с бизнес очакванията и стратегиите на банката. Създадох близък контакт с всички мои технологични “воини”, за да разбера нашите силни страни и ценности. Срещнaх се и с всички ключови и стратегически технологични партньори, които допринасят за успеха на tbi.
Бих искал да се включа повече в технологичните и финансови общности в България, за да инвестирам времето и опита си и също така да се уча от тях.