
Софтуерът ChatGPT води след себе си революция в HR света
След като OpenAI, базираната в Сан Франциско, САЩ, компания разработчик на ChatGPТ, предложи безплатно ползване на бета версията му, за една седмица той се сдоби с 1 милион нови потребители. Това е рекорд в интереса към инструментите за търсене. И дори в момента на писане на тази статия сайтът му е претоварен от заявки.
HR стратезите, обаче, които експериментират с новия инструмент за търсене с изкуствен интелект, са на мнение, че специалистите в областта на човешки ресурси нямат представа какво “ще ги удари” и че трябва да се подготвят бързо, пише Уил Бънч за HRexecutive.
ChatGPT е по-различен от инструментите, базирани на AI, които HR-ите вече познават. Той е обучен да работи с широкообхватен набор от данни в различни области и да произвежда подробни, имитиращи човека отговори – както на прости, така и на по-сложни запитвания. Очакванията са следващите продукти, базирани на софтуера, да са още по-прецизни.
Тод Мичъм, главен изпълнителен директор на AMP Learning § Development и лектор по теми за допирните точки между човешките ресурси и технологиите, е прекарал часове в тестване на ChatGPT. Той споделя интересен опит.
Като задал насоки на ChatGPT, в рамките на около 15 минути успял
да доведе до завършен вид курс по лидерство,
който иначе би отнел на екипа му часове или дори дни.
„Все едно Индустриалната революция да влезе в dot-com ерата и да накара едно бебе да пътува с милион мили в час. Ще преобърне света на работата с главата надолу”, коментира Тод Мичъм.
Възможно е да звучи пресилено, но усещането за революционна промяна се споделя и от други пионери в света на HR технологиите, които проучват ChatGPT.
“Отвеждат ни на следващо ниво”, смята и Тим Сакет, президент на HRU Technical Resources, като има предвид бързия напредък на инструментите с изкуствен интелект в HR света изобщо.
Той също сравнява очаквания ефект от ChatGPT с резултатите от Индустриалната революция и предвижда, че новата платформа ще промени работата, каквато я познаваме.
Причината е, че способностите на ChatGPT да генерира завършени отговори и бързи есета имат потенциала да освободят HR-ите от писане по шаблон и рутинните дневни задачи, които поглъщат значителна част от работния ден.
Очакванията са,
всяка основна HR функция да бъде засегната
от новата технология. А това са:
Набиране на хора
Скоростта, с която инструментът чете и оценява съдържание, ще помогне на екипите за набиране на таланти по-бързо и безпристрастно да оценяват много кандидати за работа, да разпознават най-добрите от тях, които оценителите човеци биха пренебрегнали поради пристрастия или други фактори на влияние.
Формиране на обективно възнаграждение и аргументация
ChatGPT може да бъде използван заради своята прогностична способност, когато става въпрос за практиките на формиране на възнаграждения.
„В момента, в който някой увеличи заплата или предложи оферта, инструментът ще реагира: „Това ще причини проблеми със справедливостта на заплащане“, обяснява Тим Сакет.
Здраве и безопасност на служителите
Сценарии, в които ChatGPT дава оценка дали работещ има нужда от помощ за личните си проблеми, като анализира съдържанието на имейли или онлайн търсения на служителите и също така следи дали той не представлява опасност за себе си или колегите си.
Писане на длъжностни характеристики и актуализация
ChatGPT може незабавно да създава длъжностни характеристики или да пише организационни политики, които да бъдат актуализирани и разпространявани в реално време, когато законите и регулаторните правила, свързани с тях, се променят. И т.н.
Способността на инструмента да изпълнява дневните задачи на сътрудник в HR отдел вече предизвика прогнози, че организациите ще се изправят пред натиска да правят съкращения на хора в HR отделите, тъй като изкуственият интелект поема работата им.
Реалността в дългосрочен план може да се окаже по-сложна. Точно както интернет повлияя преди повече от двайсет години света, новата технология е в състояние
да създаде поне толкова нови работни места,
колкото ще бъдат премахнати под нейно влияние, ако и повече.
Щом компаниите въведат ChatGPT в стратегиите си за технологично развитие, ще възникнат нови фокусни цели, които да вземат предвид опита на работещите с изкуствен интелект, развитие на таланти за задачи с изкуствен интелект, придобиване на кариера в сферата на изкуствения интелект.
„Мисля, че ще търсите хора, които да са специалисти в това как работят с тази технология“, казва Тод Мичъм.
Най-непосредствената задача за професионалистите в областта на човешките ресурси, обаче, според него, е бързо да научат какво може да прави ChatGPT в управлението на хора – и какво не може, за да изпреварят своите ръководители в организациите, които неизбежно ще предявяват изисквания, доколкото технологията продължава да набира популярност.
„Ако сте лидер в областта на човешките ресурси и имате екип, казва той - трябва да определите нарочен екип от хора, чиято работа е да се потопят в разбирането и овладяването на тези инструменти – защото скоро всеки ден някой някъде ще създава нов AI инструмент въз основа на технологията."
ChatGPT (Chat generative pre-trained transformer) е сложен модел за машинно обучение, разработен да изпълнява задачи за генериране на естествен език (NLG) с висока степен на точност, така че моделът може да премине тест на Тюринг. ChatGPT е обучен да работи с огромни количества некатегоризирани данни, извлечени от интернет преди 2022 г. и усъвършенства изпълнението си за специфични езиково ориентирани задачи. Изграден е на основата на модел от големи езикови масиви (LLM), наречен GPT-3 (Generative Pre-trained Transformer 3). Големият езиков модел е вид дълбока невронна мрежа, която използва милиарди параметри и се обучава с петабайти данни. Разработен е от основаната от Илон Мъск изследователска компания OpenAI.
Задачи, които бета версията на ChatGPТ изпълнява:
- Предоставяне на отговори на въпроси
- Довършване на текст или фраза
- Писане на художествено и нехудожествено съдържание по зададени параметри
- Създаване на чатбот отговори, имитиращи човешки отговори
- Генериране на компютърен код
- Превод на текст от един език на друг
- Извършване на изчисления
- Резюмиране на текст
- Класифициране на текст в различни категории
- Анализиране на емоционалния фон в текста
- Генериране на текст, който обобщава данни в таблици и електронни таблици
- Отговор на въведения текст в разговорен стил