
ChatGPT зад бюрото: Кои професии са застрашени от изместване от AI
- ChatGPT е само на няколко месеца и вече предизвиква различни вълнения в света на бизнеса.
- Експертите казват, че ChatGPT и свързаният с него AI може да застраши някои работни места в определени сфери.
- Към списъка на застрашените от изкуствения интелект професии могат да се добавят счетоводители, учители, служители, които обслужват клиенти, онлайн търговци, работещи в банковата сфера и т.н. Вижте кои са останалите.
От пускането си през ноември миналата година софтуерът Chat PT, разработен от компанията OpenAI, се използва за писане на мотивационни писма, писане на художествено и нехудожествено съдържание по зададени параметри, дори генериране на компютърен код. Чатботът може да е с по-голям потенциал, отколкото някога хората са си представяли.
Служителите на Amazon, които са тествали ChatGPT, споделят, че софтуерът върши „много добра работа“ при отговор на въпроси за поддръжка на клиентска услуга, „страхотен“ е в изготвянето на документи за обучение и е „много силен“ в отговарянето на запитвания относно корпоративната стратегия. Потребителите на ChatGPT обаче откриват също, че ботът може да дава грешна информация по определени теми, да отговаря неправилно на проблеми с кодирането и да създава грешки в основната математика.
Експерти напомнят проучване на Оксфордския университет от 2013 г., което установява, че 47% от работните места в САЩ могат да бъдат заменени от AI през следващите 20 години. Сега обаче всички се питат дали заради технологичния напредък това няма да се случи по-скоро. Изданието Insider разговаря с множество експерти, за да състави списък с работни места, които са изложени на най-голям риск от заместване от AI.
Технологична индустрия
Кодирането и програмирането са търсени умения на сегашния пазар на труда, но е възможно ChatGPT и подобни AI инструменти да запълнят някои от празнините в близко бъдеще. Технически професии като специалисти по обработка на данни, софтуерни и уеб разработчици са „доста податливи“ на бързоразвиващите се AI технологии. Това е така, защото ChatGPT е добър в обработката на числа с относителна точност.
„Всъщност усъвършенствани технологии като ChatGPT могат да произвеждат код по-бързо от хората, което означава, че работата може да бъде свършена с по-малко служители“, казва пред Insider Марк Муро, старши сътрудник в института „Брукингс“, който изследва въздействието на изкуствения интелект върху работната сила в САЩ.
Работа в медии и реклама
Работата в медиите във всички области – включително тези в рекламата, копирайтинг, журналистика и всяка, която включва създаване на съдържание, може да бъде засегната от ChatGPT и продукти на AI. Специалистите констатират, че анализирането и интерпретирането на огромни количества информация е може би една от функциите, които се очаква да бъдат най-бързо развити в следващите години.
Икономистът Пол Кругман заяви в публикация на New York Times, че ChatGPT може да е в състояние да изпълнява задачи като докладване и писане „по-ефективно от хората“.
Медийната индустрия вече започва да експериментира със съдържание, генерирано от AI.
Сайтът за технически новини CNET използва инструмент, подобен на Chat GPT, за да пише десетки статии – въпреки че медията трябваше да направи редица корекции след публикуване. Медията BuzzFeed също обяви, че ще използва технология от създателя на ChatGPT, за да генерира съдържание.
Правна сфера
Юристите и правните асистенти са хора, които са отговорни са преглеждането и синтезирането на големи количества информация, правейки я достъпна във вид на справки или становища. Ето защо тези роли са податливи на автоматизацията, защото AI може бързо да структурира даден текст, без да има проблем с езиковата бариера например.
Все пак мнението на някои специалисти е, че AI няма да може напълно да автоматизира тези работни места, тъй като за тях се изисква известна степен на човешка преценка.
Анализатори
AI е добър в анализирането на данни и прогнозирането на резултатите. Ето защо анализаторите на пазарни проучвания може да са податливи на промяна, предизвикана от софтуера. Анализаторите за пазарни проучвания са отговорни за събирането на данни, идентифицирането на тенденции и тяхното внедрявване, за да може маркетингът да е ефективен.
Същото се отнася и за финансовите анализатори. ChatGPT има функцията да идентифицира тенденциите на пазара и да подчертае кои инвестиции биха били подходящи към настоящия момент. Изкуственият интелект е особено полезен в подобни ситуации, тъй като може да прави прогнози спрямо множество фактори, включително статистика, новини и т.н.
Графични дизайнери
В декемврийска публикация на Harvard Business Review трима професори посочват DALL-E - AI инструмент, който може да генерира изображения за секунди, като потенциален разрушител на индустрията на графичния дизайн.
„Повишаването на уменията на милиони хора в способността им да създават и манипулират изображения ще има дълбоко въздействие върху икономиката“, пише в статият - и че „тези скорошни постижения в AI със сигурност ще доведат до период на трудности и икономически препятствия за някои работни места, свързани пряко с обработката на кадри“.
AI сяда на твоето бюро?
Към списъка на застрашените от изкуствения интелект професии могат да се добавят също счетоводители, учители, служители, които обслужват клиенти, онлайн търговци, работещи в банковата сфера и т.н. Тук обаче трябва да си зададете въпроса дали софтуерът има потенциала да замести със стопроцентова ефективност хората на техните длъжности. Отговорът на експертите е точен и ясен – „не“, но към този момент.
Интересното е, че именно това признава и самият изкуствен интелект. Google тества чатбот, базиран на собствената технология за разговори на компанията - LaMDA. Проучванията са включвали на този софтуер да се дават същите задачи, каквито и на ChatGPT, показват вътрешни документи, до които CNBC са имали достъп. Една от заявките е била въпрос: „Дали ChatGPT и AlphaCode (инструмент за кодиране, дело на клон на Google) ще заменят програмистите?“. Отговорът на LaMDA е бил отрицателен. Обяснението било, че „програмирането е отборен спорт“ и докато чатботовете „могат да помогнат на програмистите да работят по-ефективно, те не могат да заменят креативността и артистичността, необходими за създаването на една нова програма". Сходен е бил и отговорът на ChatGPT на същия въпрос.