
Как учи поколението Z в перспективата на бъдещия работен пазар - II част
Родените между 1997 и 2010 г. хора са бъдещето на работната сила, те са закърмени с технологиите и очакват бъдещия им работодател да им предложи гъвкави условия, за да могат да реализират идеите си.
- Хората от поколение Z вярват в теорията за учене през целия живот като сигурна стратегия във времена на несигурност.
- Типично е да са тясно свързани с технологиите и несъвсем умели по отношение на ефективната комуникация.
- Те са изправени пред предизвикателство тогава, когато е необходимо да са съсредоточени за по-дълъг период, а резултатите от усилията им са отложени във времето.
- Поколение Z е в голяма степен визуално поколение, обучава се лесно чрез презентации, видеа, допълнителна информация към основната лекция.
- Поколение Z ще е сред основателите на професиите на бъдещето.
Те са израснали в интернет свят и не помнят времето преди него. Известни със своя търсещ адреналин и силно независим характер. Не обичат работата от 8 до 17 ч. на бюро. Те са поколение Z - родените в периода между 1997 и 2010 година, често наричани дигитални номади и ще представляват близо 27% от работещите в световен мащаб съвсем скоро.
Хората от тази генерация в момента са в училище, завършват своето средно образование или в университета, а немалка част вече навлизат на трудовия пазар.
Те са израснали в информационната ера, бързо адаптивни са и консумират цифрова информация удобно чрез електронни устройства. Имат нужда от гъвкавост, защото именно тя ги изгражда такива, каквито са. Очакват в организацията, от която са част, да имат достъп до адекватни технологии, защото те улесняват работата им.
Няма как да се отрече, че представителите на поколение Z се гордеят със своята индивидуалност и търсят организации, в които подходът към хората е персонализиран и разнообразието се цени.
Значително по-избирателни са, когато става въпрос за избора на бъдещия си работодател, като в същото време имат високо мнение за себе си, че са най-способните на пазара на труда.
Но това, което най-много отличава едно поколение от предишно, са моралните ценности, методите за учене и стратегиите за развитие, в които вярват представителите му. А хората, родени между 1997 и 2010 г., са истински последователи на теорията за ученето през целия живот. Единствената сигурна стратегия във времена на несигурност.
Но защо е толкова важно да се знае какви са поколение Z? Всъщност именно тези хора са в основата на създаването на новите професии, именно те ще моделират бъдещия пазар на труда и със своите умения ще развиват технологиите, върху които ще се гради новият свят. Разбира се, уменията за учене и поведението им в учебна среда могат да кажат много за техните характерни особености.
Технологично ориентирани в ученето
Проучвания върху доминантните характеристики на отделните поколения показват, че поколение Х (родените между 1965 - 1979 г.) се отличава с ефикасност и независимо мислене. Поколение Y (родените между 1980 - 1996 г.) са по-малко независими и по-социално ориентирани, а за поколение Z е типично да са много свързани с технологиите и несъвсем умели по отношение на ефективната комуникация.
Десислава Петрова, която работи към Soft Skills екипа на "Телерик Академия" е категорична, че представителите на тази генерация обичат да учат в социална среда, а ролята на преподавателя е по-важна като експерт и ментор, отколкото като лектор.
"Някои от водещите характеристики на поколение Z в учебна среда включват тенденцията да правят повече от едно нещо едновременно (multi-tasking), да са силно зависими от интернет, лесно да създават големи общности във виртуалното пространство, но същевременно понякога да срещат трудности в ефективната комуникация, справянето с конфликти и формирането на по-задълбочени отношения", споделя още Десислава Петрова.
Определено може да се каже, че тези хора са изправени пред предизвикателство тогава, когато е необходимо да са съсредоточени върху едно нещо за по-дълъг период и когато резултатите от ученето са отложени във времето и изискват продължителни усилия.
Десислава Петрова, обучител в "Телерик Академия"
Според Мария Попова, журналист, доктор на науките и доцент по "Теория на журналистиката и медиите" във Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет, поколението Z е в голяма степен визуално поколение. Това изисква и самата класическа лекция да бъде допълнена от презентация, видеоклипове, лесен достъп до задължителната литература, но и предоставяне на допълнителна информация.
"Студентите очакват да имат възможност да дискутират част от проблемите, които изучават, да са ангажирани с подготовката на задачи, курсови работи, изработването на собствени материали. За тях е важно да могат да срещат и общуват с интересни и утвърдени личности, публични фигури, спрямо чието поведение и професионален пример да се съизмерват и израстват", обяснява доц. Попова.
доц. Мария Попова, ФЖМК на СУ "Св. Климент Охридски"
Личностите на влияние са изключително важни, защото те са постигнали онова, към което се стремят хората от генерация Z. Кариерният консултант и ментор Михаела Георгиева е категорична, че Z приемат съвети от онези, които имат реален опит и правят нещо, което те възприемат за смислено.
"Поколение Z търсят работа, в която да усещат, че това, което правят, има смисъл и техните мисия и ценности са в съзвучие с тези на компанията", сигурна е Георгиева.
"Защо учим това?"
Макар и закърмени с технологиите, генерация Z се нуждаят и от насоки, свързани с отсяването и синтеза на информация. За тях в основата най-често е въпросът "защо" - "Защо учим това?", "Защо по този начин?", "Защо е такава структурата".
Стивън Цветков, който се занимава с дизайн на обучения и изгражда програми, за да бъдат интересни, практически насочени и колкото се може по-персонализирани, обяснява този феномен с предпочитанието за прозрачност на процеса на обучение.
"Лекционният формат, в който лекторът сам говори няколко часа, води до по-ниска посещаемост на лекциите или по-ниска ангажираност."
Понеже Z предпочитат т.нар. flipped формат, вместо суха лекция, вземането на нов материал може да бъде под формата на модерирана дискусия, обсъждане на конкретен казус, брейнсторминг на решения за даден проблем", допълва Хаджиев, потвърждавайки теорията си с доказателства. Експертът дава пример с курсистите, които често търсят и конкретна обратна връзка - за тях не е достатъчно да знаят, че са изкарали 85 от 100 точки на изпита, искат да знаят защо - какво означават тези точки, какво са пропуснали, какъв е процесът на оценяване на теста, как могат да адресират пропуските.
Стивън Цветков е сигурен в успеха на геймификацията при курсистите от поколението - образователна стратегия, която представлява прилагането на игрови елементи и механики в неигрови ситуации.
"Тази техника създава усещането за прогрес и успех, а ако трябва да влезем в още детайли, ученето чрез преживяване води до по-бързо и качествено възприемане на материала и прилагането му в реална среда", обосновава се специалистът по Learning Experience Design.
Пример за прилагане на стратегията е заместване на текст с теория със задача, разделена на стъпки с ясни инструкции как всяка да се постигне, за да може "да ти мине през ръцете".
Стивън Цветков, създател на обучителни програми
Една по-различна стратегия
Ученето през целия живот (life-long learning) стъпва на естествено присъщото желание за растеж и едно постоянно изкачване, което e вродено в генерация Z. Теорията се гради на основните стълбове да не се оставяме на течението, а да се опитваме непрекъснато да използваме умението си да учим. Разбира се, тази склонност към учене през целия живот не е еднакво застъпена при всеки и зависи от самоинициативността, личната мотивация и проактивността на човек. Днес обаче тя е все по-важна заради динамиката на света, развитието на технологиите и възможностите, които сектори като софтуерния разкриват пред всеки - независимо от опита, който има до момента.
Очакванията са, че до 2025 година 85 млн. работни места ще бъдат повлияни от автоматизацията и дигитализацията, които навлизат във всеки аспект от живота. Почти всяка професия е в процес на промяна или ще навлезе в такъв етап. Търсенето на ръчни и базови умения намалява с 58%, докато технологичните умения (включително и програмиране) расте с 50%. В същото време с четвъртата индустриална революция могат да се появят 133 млн. нови работни места в резултат на дигитализацията - всички ученици, които днес започват обучението си, вероятно ще работят нови професии.
"Хората с по-голяма склонност към учене през целия живот са тези, които в тази среда се отличават с адаптивност, мотивация, устойчивост и висока емоционална интелигентност", обяснява Боян Хаджиев, ръководител на екип "Обучения за меки умения" в "Телерик".
Технологичните професии изискват повече непрестанно учене, но това вече се пренася и в по-традиционните сфери на работа, които се дигитализират. В резултат технологичните умения са все по-важни и единственият сигурен начин хората да бъдат готови за бъдещето е да не спират да се развиват.
Боян Хаджиев, обучител в "Телерик Академия"
Когнитивно нетърпеливи
Общата култура в днешно време е важна повече от всякога. Проблемът на поколение Z е, че представителите му вярват искрено във факта, че в интернет има всичко, на момента, когато потрябва. Затова и доц. д-р Попова обяснява на своите студенти нуждата от постоянно знание в редица области, което може във всяко едно време да влезе в употреба.
"На генерация Z им е нужна разнообразна литература, не само такава, която им доставя удоволствие. Новите професии вече изискват висока рефлексивност, но и умения за осмисляне и оценка на информациите", подчертава тя.
Трудното задържане на вниманието и концентрацията е може би генерален проблем за Z. Същевременно, те са добри в бързото търсене на информация в интернет, но не и непременно в нейното анализиране, синтезиране и отсяване. Поколение Z харесват социалното учене, но понякога им е трудно да се ориентират как да подходят ефективно при работа в група. Те демонстрират отворено съзнание и съпричастност, но понякога възприемат себе си и като критични към другите.
"Има свидетелства затова, че поколение Z искат да оставят следа в света около себе си, но това понякога може да породи неудовлетворение, имайки предвид, че те се затрудняват в това да полагат системни продължителни усилия вместо да търсят незабавно удовлетворяване на потребностите", казва Десислава Петрова.
Предпочитането на автономността и самостоятелната работа пред екипната работа и общите усилия също са слаба черта на поколението.
Кариерна посока в бъдещето
Когато става дума за кариерна посока поколението Z изпитва немалки трудности и това е така, защото тези хора изпитват несигурност. Затова и използват кариерни консултанти, менторски програми, тестове за кариерно ориентиране, курсове. Често се обръщат към търсачките, за да съберат информация от различни източници.
Михаела Георгиева, кариерен консултант
Михаела Георгиева отбелязва и друга отличителна черта, според която представителите на Z генерацията са склонни да използват комбинация от похвати, за да тестват какво работи за тях. Затова има вероятност да се лутат известно време из компании и сектори, преди да разберат кое е мястото, подходящо за тяхната реализация.
"Според статистиките хората от това поколение сменят работата си поне веднъж на период от време между 2 години и половина и 3 години. Повечето младежи, с които съм работила в кариерното консултиране, се чувстват прегорели заради работната си среда и напускат заради прекомерен стрес или липса на възможности за развитие. Представителите на поколението проучват различни позиции, кариерни пътеки и индустрии, в които могат да получат най-голяма възвращаемост на своята времева инвестиция", споделя консултантът.
И въпреки несигурността има основания да се съгласим с твърдението, че поколение Z ще са сред основателите на професиите на бъдещето. От една страна, действително е трудно да си представим бъдеще без технологии, а представителите на това поколение са закърмени с тях.
По-важното обаче е, че Z са силно ориентирани към принос, демонстрират ориентация към развиване на предприемаческа дейност, държат изключително много на гъвкавостта, ценят възможностите за учене и развитие, а освен това често имат широк набор от интереси и таланти, които могат да преплитат и използват по иновативен начин. Това означава, че можем да очакваме те да продължат да разчупват и трансформират представите ни за работа, работно време, работно място, условия на труд и типове професии.
Статията е част от кариерния навигатор "Моята кариера" и е със свободен достъп >>>