
Във Великобритания започва експеримент с 4-дневната работна седмица
Пилотният проект е за 6 месеца и ще проследи как работата 32 часа на седмица се отразява на компаниите
Тридесет компании във Великобритания са се записали за участие в пилотен проект на кампанията Four Day Week и са се съгласили работното време на служителите им да бъде намалено от 40 на 32 часа. Експериментът ще започне през юни и ще продължи шест месеца, а през този период компаниите ще запазят възнагражденията и придобивките на служителите си непроменени, пише Bloomberg.
Работодателите запазват правото си да искат от служители да разпределят работните си часове в пет, а не в четири дни.
Имената на компаниите, които ще вземат участие, все още не са публично известни, но по информация на Световния икономически форум, сред тях e Canon Medical Research Europe, която ще включи 140 свои служители в проекта.
Според Джо Райл, директор на кампанията Four Day Week, преминаването към седмица с намалено работно време ще бъде печеливш ход за бизнеса и допълва в телефонно интервю за Bloomberg, че “производителността на служители се запазва, благосъстоянието им се подобрява, а доходите на компаниите остават непроменени”. В коментар за The Guardian той казва, че кампанията обмисля да увеличи броя на компаниите в проекта на Острова от 30 на 50 с оглед на позитивната нагласа на участниците.
През 2019 г. Microsoft Япония направи опит с 4-дневна работна седмица със служителите си и отчете 40% ръст на продуктивността и по-ниски разходи за бизнеса.
Пилотният проект на Острова е един от няколкото в световен мащаб, управлявани от 4 Day Week Global, която се застъпва за по-кратката работна седмица. Очаква се подобни програми да започнат в САЩ и Ирландия, като вече са планирани такива в Канада, Австралия и Нова Зеландия, каза Райл.
Освен с фокус върху производителността, изследователите ще измерват въздействието върху благосъстоянието на работниците и ще оценяват ефекта на програмата върху околната среда и равенството между половете, се казва в изявление на 4 Day Week Global.
Програмата ще помогне на компаниите да “отстъпят от измерването на това колко часа работят хората, а да наблегнат да това колко произвеждат”, обяснява Джо О’Конър, мениджър на пилотните програми за кампанията.
Още по темата: