
Да, заплатата e най-важна за служителите при нарастваща инфлация
Рискът пред работодателите сега е, че, ако не подкрепят хората си в условия на финансова криза, ще имат разсеяни, стресирани и непродуктивни служители – и още по-лошо, те рискуват да загубят служители заради по-добре платени работни места
Напоследък служителите търсят повече подкрепа от работодателите - за проблеми, свързани с пандемията, за това откъде и как работят, за проблеми, свързани с войната в Украйна. Но сега един от най-големите проблеми пред тях е високата инфлация. И това е разбираемо: тя продължава да расте и през април достигна 14.4%, като очакванията на икономистите са за още по-високи стойности през тази година заради войната и високите енергийни цени.
Компаниите имат много притеснения по отношение на това как задържат хората. Има много голямо движение на пазара и компаниите, които остават неадекватни на ситуацията и не могат да адресират възнагражденията, срещат и ще срещат големи трудности - както при привличането, така и при задържането на хора. Възнагражденията сега нямат нищо общо с това, което бяха преди две години. На пазара има дефицит на кадри, особено сред специалистите по подбор в IT сферата и счетоводството. Наблюдаваме едно грандиозно надуване на балона - от една страна, просто няма такива кадри, а от друга - големите IT компании крадат тези, които са на пазара. Предизвикателството за по-малките компании е, че не могат да бъдат конкурентоспособни и не могат да си намерят хора.
- Милена Поповска, експерт “Бизнес развитие” в ManpowerGroup България
Обяви за работа
Покажи всичкиРискът пред работодателите сега е, че, ако не подкрепят хората си в условия на финансова криза, ще имат разсеяни, стресирани и непродуктивни служители – и още по-лошо, те рискуват да загубят служители заради по-добре платени работни места.
Възнаграждението обаче не единственото, което може да успокои работещите. Вижте няколко работещи практики:
Увеличение на заплатите и бонуси
Очевидният начин, по който работодателите могат да помогнат на служителите, е да им дават повече пари. И те го знаят. Според проучване на ManpowerGroup България от януари над 80% от работодателите към онзи момент са планирали увеличение на възнагражденията до юни месец, а близо 60% са отбелязали, че промените ще засегнат всички служители в организациите. Причината е да се запазят текущите таланти, тъй като една от основните причини за напускане е предлаганото по-високо възнаграждение на друго място. Но ръстът на инфлацията продължава да “изяжда” предвиденото от по-малките компании в началото на годината увеличение на заплатите.
Експертите зад океана, също като Поповска, отбелязват, че основното нещо, върху което трябва да се фокусират работодателите, които искат да задържат кадрите си, е увеличението на компенсациите. „Това не е единственото нещо, но е най-важното. И ако имате възможност, ако сте способни да повишавате заплатите, ще се справите по-добре по отношение на задържането на служителите си, отколкото организациите, които не го правят", казва Тони Гуадани, старши директор “HR практики” в Gartner, пред HR Executive.
Възможност за дистанционна работа
Предлагането на дистанционна работа, хибридни графици или гъвкавост във всякакъв вид може да помогне в борбата с нарастващите разходи за живот, тъй като може да позволи на служителите да контролират повече своите финанси, пътувания и работа. Служителите, които работят дистанционно, могат да спестят от пътуване до работното място, като не отделят пари за бензин или други транспортни разходи и могат по-лесно да приготвят храна и да се хранят у дома и да избягват редовни (и често скъпи) обяди или кафе паузи с колеги. Възможността за изцяло дистанционна работа също позволява на служителите да се преместят в градове с по-нисък стандарт на живот.
Възнаграждението не е единственият фактор. Работната среда също е много важна и това се вижда от нашите проучвания. Гъвкавото работно време е приоритет за служителите и те го имат предвид, когато вземат решение дали да напуснат даден работодател. Това е осбено важно, когато става въпрос за дефицитни кадри (както е с програмистите, рекрутърите и счетоводителите). Нашата компания въведе 4-дневна работна седмица и я въведовхме, след като видяхме от вътрешно проучване, че това е основен мотиватор за хората да останат при нас. И при нас големи компании крадат кадри, но това, което даваме като подкрепа, сигурност и гъвкавост, помага много, коментира Поповска.
Повече за въведената от ManpowerGroup Югоизточна Европа 4-дневна работна седмица четете тук.
Допълнителни придобивки, които могат да помогнат
Допълнителните придобивки, които компаниите предлагат, претърпяха голяма трансформация след пандемията. Значителен брой работодатели вече предлагат финансови уелнес придобивки за служителите – програми, които могат да помогнат на работниците да бюджетират, да заделят пари за спешни случаи или да се научат как да разпределят парите си. Според данни на Re:bennefit за периода ноември-януари 2022 г., сред най-търсените от служителите придобивки са допълнителното здравно осигуряване, карта за градски транспорт и ваучери за храна. Сега е моментът, в който компаниите трябва да промотират тези придобивки.
Инвестиция в други придобивки
Някои компании раздават ваучери за подаръци, хранителни стоки и гориво – подобно отношение гарантира на служителите, че се грижат за тях, докато инфлацията расте.
Други организации може да обмислят инвестиране в предимства като помощ за студентски заеми, бонуси за грижи за деца и възрастни или обезщетения за бременност – предложения, които могат директно да помогнат на портфейла на служителя. Тези инвестиции обикновено се изплащат като лоялност към организациите в дългосрочен план.
Времената са турболентни и несигурни. Да, финансовите притеснения засягат всички - и работещи, и работодатели, но докато на пазара има компании, които могат да предложат сигурност, но няма кадри, безспорно работодателите, които искат да задържат хората си, ще трябва да им помогнат финансово. И то навреме.