
Кои умения ще са нужни за успешна кариера през 2023 г.
Бизнесът търси хора, които притежават добре развити комуникационни умения, имат добри междуличностни качества, могат да се изразяват писмено и притежават високо ниво на емоционална интелигентност и емпатия.
Ще е необходим и баланс от познания, свързани с различни технологични платформи, изкуствен интелект, софтуер и добра дигитална грамотност. Уменията, които преди са били приоритетни при интервютата за работа, като техническите (твърди) умения, вече не са толкова привлекателни за работодателите.
През 2023 година експертите по подбор ще търсят специфични поведенчески качества в кандидатите за работа, които имат потенциала да му помогнат да се впише по-бързо в корпоративната култура и да придобие нови умения, които да продължи да използва през цялата си кариера.
Специалистите по човешки ресурси ще бъдат най-впечатлени в днешната конкурентна работна среда, когато разпознаят в CV-то или на интервюто за работа следните умения:
Дигитална грамотност
Дигиталната грамотност е навсякъде и всеки човек притежава някакви познания за нея. В наши дни повечето професии използват много технологични инструменти и работодателите искат да знаят, че техните служители ще могат да се справят с тях.
Обикновено, дигиталната грамотност се определя като меко умение, тъй като е по-малко свързано с една конкретна платформа, а повече със способността за учене и адаптиране към новите технологии.
За работодателите е важно служителите и кандидатите за работа да притежават четири основни качества, с които да демонстрират дигиталните си умения:
- познания в съществуващите и най-използвани технологии или платформи;
- умения за ясна комуникация в онлайн среда;
- способност за презентиране на идеи в онлайн пространството;
- управление на екипи, чрез технологични инструменти.
Дигиталната грамотност се отнася до способността на човек да използва ИТ и цифрова технология за намиране, оценка, създаване и предаване на информация. Работодателите считат, че един кандидат притежава тези качества, ако той може да проведе задълбочено онлайн проучване, което след това да анализира и оцени, да може да създаде набор от различни дигитални документи и да използва ефективно цифрови комуникационни системи.
Разбирането на уеб браузърите, търсачките и електронната поща е очакване за цифрова грамотност, а не предимство. Днес тези умения се считат за доста основни.
Дистанционна комуникация и сътрудничество
В условия на хибриден и дистанционен модел на работа ефективната онлайн комуникация и способност за сътрудничество с членовете на екипа са умения които високо се ценят от бизнеса.
Опитът от последните няколко години показа, че това са необходими качества, които служителите във всяка компания трябва да овладеят. В онлайн среда се променя начина, по който се структурират инструкции и се комуникират идеи.
Там комуникацията трябва да е по-обстоятелствена, обяснителна и ясна, за да не се допускат грешки, които могат да навредят на доверието в екипа и ефективното изпълнение на задачите.
Колаборацията е тясно свързана с добрата онлайн комуникация. Работата с членове на екипа е най-добрият начин за постигане на резултати, а доброто виртуално сътрудничество включва умение за адаптиране на стила на общуване в дистанционна среда.
Емоционална интелигентност
Бъдещите работни места ще изискват както аналитични, така и социални умения, следователно хората с добре развита емоционална интелигентност ще са търсени. Всички професионалисти и кандидати за работа задължително трябва да развиват това меко умение, тъй като те могат по-лесно да:
- определят и разпознаят чувствата на колегите си;
- изграждат стабилни взаимоотношения, основани на разбирателство;
- са съпричастни, състрадателни и загрижени;
- насърчават позитивна и спокойна работна атмосфера.
Емоционалната интелигентност е умение, което всеки трябва да продължи да развива и в бъдеще. Това включва способността да се наблюдават собствените и чуждите чувства и емоции, да се прави разлика между тях и да се използва тази информация, за по-осъзнати решения и действия.
Служители с добре развити емоционални умения са по-склонни да бъдат доволни и ефективни в кариерата си, овладяват умствени навици, които насърчават собствената им продуктивност и мотивация.
Неразвита емоционална интелигентност, от друга страна, води до неспособност за контрол над емоционалния живот, водене на вътрешни битки, които саботират способността за целенасочено развитие и ясна мисъл.
Умения за адаптивност
Всички горепосочени умения могат да бъдат придобити само при наличието на способност за промяна.
Адаптивността е вид меко умение, което отразява способността на човек да реагира на променящата се среда. Уменията за адаптивност включват:
- критично мислене;
- устойчивост;
- нагласа за растеж;
- сътрудничество;
- приемане на обратната връзка.
Адаптивността е решаваща за успеха в предстоящото технологично бъдеще. Компаниите очакват служителите си да са гъвкави и да могат бързо да овладеят постоянните промени.
Бизнесът преминава през много сътресения и хората трябва да се адаптират бързо, като постоянно повишават уменията си, за да останат актуални и конкурентноспособни на пазара на труда.