
Идва ли краят на "корпоративното семейство"
Хибридната и дистанционната работа са част от "новото нормално", което провокира компаниите и работещите да преосмислят отношенията си. Моделите на работа, които се формираха по време на криза, се превръщат в следващата норма на бъдещето. Експертите в областта на човешките ресурси са изправени пред предизвикателството да навигират новите взаимоотношения между мениджъри и служители и да ги трансформират в работещи.
Текущите тенденции в бизнеса и технологиите показват, че начинът, по който работят служителите – къде, кога, защо и с кого – се променя и ще продължи да се променя през следващото десетилетие, като няма да има почти нищо общо с начините на работа, каквито ги помним.
Трансформацията в отношенията между компаниите и техните служители е сред темите на The Future of Work Summit: Creating Change на 27 октомври тази година. Конференцията на "Капитал" и "Кариери" събира по традиция визионери, лидери и HR професионалисти и цели да помогне на организациите да навлязат успешно в бъдещето на работни взаимоотношения.
Заявете места за вашия лидерски екип >>
Вижте темите и лекторите >>
Концепцията за “корпоративното семейство” издиша все повече, а борбата за нови таланти и квалифицирани кадри тепърва предстои. Работата от дистанция извади наяве и онези служители, които нямат нужните умения и желание за работа в изцяло дигитална среда. Процъфтяването на връзката между хората и работодателите им в бъдеще ще зависи от наличието на убедителна визия за това в каква посока трябва да поемат тези отношения.
Краят на корпоративното семейство
До преди няколко години много мениджъри описваха своята организационна култура като "усещане за семейство". Днес и двете страни не жалят техните отношения да бъдат определяни по този начин.
Днешните мениджъри са повече от ръководители, те са „треньори“
Компаниите си мислеха, че ще изградят по-голяма лоялност и всеотдайност в служителите, а хората от своя страна вярваха, че ще получат по-голяма сигурност и уважение. Това доведе до размиване на границите между работа и личен живот, разочаровани мениджъри, когато започват да губят таланти, поради нереални очаквания от двете страни.
Пандемията определено обтегна и подложи на изпитание взаимоотношенията на хората и работодателите им. Резултатът беше компресирана трансформация за няколко месеца, която иначе можеше да отнеме години.
Кризата доведе хората до едно „пробуждане“ и осъзнаване, което бързо посочи недостатъците на компаниите в опазване на здравето и работните им места.
Лидерите са претоварени - не виждат колко уморени са хората им
Компаниите искат продуктивни и високоефективни служители, с които работят добре. Хората искат баланс между работа и личния си живот. Каква обаче ще е промяната когато и двете страни преследват различни нужди?
Как биха изглеждали бъдещите отношения между работещи и работодатели
Четири възможни сценария за това как ще се променят ролите във времето предлага проучване на Deloitte, изнесено миналата година.
Работата като маниер
В този сценарий анализаторите очакват компаниите да нямат устойчива стратегия за управление на хората си. Те ще реагират на настроенията на служителите си и ще наблюдават действията на конкурентите си, за да се приспособят спрямо динамиката на пазара. Взаимоотношенията компании - работещи в този случай ще се определят като „реагиращи“.
Борба между таланти
Анализаторите предвиждат възможно бъдеще, в което висококвалифицирани служители се борят за ограничен брой позиции. Това може да доведе до „свръх предлагане” на таланти, което ще направи взаимоотношенията между компании и кадри "безразлични". С този случай работодателите ще гледат на хората като взаимнозаменяеми.
Мениджъри отвън vs. издигане на собствените таланти в компанията
Работата си е работа
Друг сценарий, който разглеждат авторите на проучването, е в който служителите и компанията възприемат кариерната и личната реализация като две отделни области на живота. В тази ситуация всяка страна зависи от другата, за да осъществи професионалните си нужди. Тези взаимоотношения се определят като "професионални", а очакванията и на двете страни са да намерят житейски смисъл извън работата.
Обща цел
В четвъртия бъдещ сценарий за взаимоотношенията на работодателите и служители общата цел ще е водеща. Анализаторите от консултантската компания предвиждат организациите и работещите за тях да имат споделена цел, която да е в основата на взаимоотношенията им - "колективни". В тях двете страни ще се държат като партньори.
Всеки от предвижданите сценарии в проучването дава възможност на специалистите в управлението на човешки ресурси да преосмислят досегашната корпоративна култура и да я адаптират към новите модели на работа. Служителите от своя страна, трябва да имат личната отговорност да работят върху себе си, да подобряват уменията си, за да могат да отговорят на динамично променящата се бизнес среда.