
Служителите напускат заради ниска заплата и липса на развитие в компанията
Днес трансформацията на работната среда и дефинирането на новата ера в работния живот е предизвикателство за всички компании и техните служители. Икономическите катаклизми допълнително увеличават нарастващата несигурност в организациите.
Последното проучване на Adecco Group - Global Workforce of The Future Report 2022 хвърля светлина в тези динамични времена. Докладът разглежда пазара на труда през призмата на 34 200 респонденти от 25 държави и дефинира няколко ключови момента за новите нагласи на служителите и тяхното задържане в компанията:
- Заплатата е най-голямата мотивация в световен мащаб за смяна на работното място, но не и за задържането на служителите.
- Гъвкавата работна среда е все по-предпочитана от хората.
- Кариерното развитие и подобряване на уменията на служителите е ключов елемент за задържането на таланти в организациите.
- Менталното здраве и балансът между работа и личен живот остават приоритет.
Ирина Йончева, HR мениджър в Adecco България, коментира резултатите от доклада, като ясно определи нуждата от създаване на стратегии за задържане на служителите в ситуация на недостиг на кадри в световен мащаб.
„Заплащането все така остава ключово, особено за привличането на нови хора. Задържането им, обаче, се влияе много повече от тези модели на управление, които позволяват гъвкавост, автономия, баланс с личното време, поддържане на добро психично и физическо здраве. В контекста на дигитализиращия се живот и липсата на квалифицирани кадри, развитието на нови умения и компетенции продължава да е стратегически приоритет“, допълни още тя.
По-голямата заплата е водеща за смяна на работното място
Изследването определя инфлацията като основна причина за безпокойство при работещите. 61% от всички анкетирани се притесняват, че заплатата им няма да покрие нарастващите разходи за живот. Това ги подтиква да сменят работното място.
51% от анкетираните казват, че е по-вероятно да потърсят втора работа, а 35% признават, че са склонни или имат опит с работата в „сивия сектор“ - заплащане на ръка без трудов договор. Данните показват, че поколението на милениалите е най-склонно да направи и двете.
Какво искат кандидатите от своя работодател: развитие, пари и още нещо
Същевременно 61% от запитаните се чувстват уверени, че ако напуснат настоящата си работа, ще могат да намерят нова до 6 месеца, независимо от задаващата се рецесия. Въпреки променящата се макроикономическа среда, голяма част от работещите смятат, че държат властта над пазара на труда.
Гъвкавата работна среда става водещо изискване
Пандемията е катализаторът, който провокира хората да започнат все повече да изискват от работодателите си гъвкаво работно време. Според проучването това важи още по-силно за по-младите поколения - милениалите и Z. Те избягват работни места, които превземат живота им. Според проучването близо 50% от поколението Z вече работят на четиридневна работна седмица, в сравнение със само 18% от поколението на над 50-годишните.
Българите искат 20% увеличение на заплатите и гъвкаво работно време
Интересен е фактът, че хората, които търсят баланс между работа и личен живот са склонни да направят компромис със заплащането, за да работят за компания, която им предлага гъвкаво работно време. 32% от анкетираните работят на 4-дневна работна седмица, а от тях 51% казват, че са намалили заплатите си, за да постигнат по-добър баланс между личния и професионалния си живот.
Възможностите за кариерно развитие е ключово за задържането на таланти
Докладът представя една тревожна тенденция, а именно, че компаниите са изложени на риск да загубят своите таланти, тъй като по-голямата част от усилията им са насочени към развитието на умения и награждаването на мениджърите спрямо развитието на останалите служители. Респондентите, които не са на ръководни позиции, съобщават за по-ниско удовлетворение и предлагане на възможности.
За поколението Z меките умения са водещи пред дипломата
Според проучването 31% от служителите заявяват, че основната причина за напускане е липсата на кариерно развитие и възможности за повишаване на уменията им. Само 40% от хората, които не са на мениджърски позиции заявяват, че са доволни от своите перспективи за професионално развитие, в сравнение със 70% от мениджърите. Резултатите от доклада показват още, че 36% от не-мениджърите, в сравнение с 64% от мениджърите, са на мнение, че тяхната компания инвестира ефективно в развитието им.
77% от запитаните служители казват, че имат недостиг на умения. Това е особено важно за тези, които не са на ръководни позиции. Само 36% от не-мениджърите твърдят, че тяхната компания инвестира и оценява техните умения.
По-младите поколения усещат липсата на преквалификация най-силно - 86% от поколението Z и 84% от милениалите. Проучването дефинира нуждата от инвестиции в обучаването и преквалификацията на служители, които не са на ръководни позиции.
Борбата с “бърнаута” и търсенето на баланс между работа и личен живот
Близо 50% от анкетираните служители в проучването се тревожат за емоционалното изтощение на работното си място. Почти 4 от всеки 10 човека съобщават, че са изпитвали състояние на “бърнаут”(прегряване), а един от тези четирима е прекъснал работа през последните 12 месеца, поради тази причина.
Експертите от Adecco Group съветват компаниите да насърчават служителите си да се възползват от целия си годишен отпуск и да им позволяват да взимат не работен ден, за да се погрижат за менталното си здраве.
Следваканционната меланхолия може да засили ефекта на бърнаут
Резултатите от проучването подчертават ясната необходимост пред компаниите да се фокусират върху решения за задържане на талантите си. Почти 27% от запитаните служители казват, че възнамеряват да напуснат работата си през следващите 12 месеца, като от тях почти половината вече търсят активно.
Според експертите от Adecco Group тук се крие възможността за компаниите да се намесят и да противодействат на тенденцията, инвестирайки в стратегии за преквалификация и задържане, за да се предотврати масовото напускане.