
Поколение Z е технологично, но подготвено ли е за ерата на дигитализация
Близо 44% от зумърите признават, че имат само базови компютърни умения, което се оказва неочаквано предизвикателство за бъдещите им работодатели
Поколението Z е първото, което е израснало заобиколено от технологиите, с достъп до интернет и мобилни устройства и именно затова често се предполага, че то няма проблем да се справи с иновациите и цифровизацията на работното място.
Данните от множество проучвания обаче чертаят една доста по-различна картина за това какви са възможностите на родените между 1997 г. и 2012 г. или още наричани „зумери“ (Zoomers). Оказва се, че те не са чак толкова „навътре“ в технологиите и не се чувстват така комфортно с тях, както се очаква, а това все по-често води до проблеми на работното място, където те се затрудняват да използват инструментите и решенията, оформящи фирмената среда на 21-ви век.
Проучване на LaSalle Network, проведено сред 2500 завършващи университет през миналата година, показва, че 48% от анкетираните се чувстват не достатъчно опитни и способни в технологичен план.
Паралелно, според изследване на Dell, 37% от зумърите смятат, че образованието им не ги е подготвило адекватно с технологичните умения, от които ще имат нужда в своята работа. О тях 44% признават, че имат единствено базови компютърни умения, а един от десет посочват, че не са били обучавани на технологични или дигитални умения в училище.
Друго интересно наблюдение споделят и преподавателите на младежите – поколение Z не може да разбере концепцията за директории и папки с файлове, а съответно се затруднява и да я използва.
За по-опитните това звучи странно, но защо да се губи време да се намира нещо, вместо да се използва опцията за търсене, смятат родените в ерата на Google. Също така макар те да могат да се ориентират добре в дълбините на интернет и да използват приложения за редактиране на снимки на своя смартфон, те не успяват да работят ефективно с по-стари технологии като скенери или принтери.
Всичко това води и до явлението, известно като
„технологичен срам“
сред зумерите.
Един от всеки петима на възраст между 18 и 29 години посочва, че се чувства осъждан, когато се сблъска с технически проблем, показват данните от проучване на HP. За сравнение подобни емоции споделя един на 25 на възраст 40 или повече години.
Освен това 25% от представителите на първата възрастова група активно избягват да участват в срещи, ако смятат, че техническите им инструменти могат да доведат до смущения в работа, докато при втората този процент е само 6.
Проблемът се задълбочава и поради факта, че новото поколение по-трудно иска помощ и признава, че не разбира дадено решение – особено на фона на грешната представа, че е технологично грамотно по подразбиране.
С други думи, макар младите служители да са запознати с дигиталните среди и да използват активно социални платформи, това не се пренася директно и по отношение на професионалните инструменти.
Например, преди стартирането на първата работа е доста вероятно те да не са имали опит с платформи за виртуални срещи и комуникационни канали като Slack. Именно и затова е необходимо да се предвиди адекватно обучение, което да подготви новите таланти за едно ефективно сътрудничество на работното място.
Има ли адекватно обучение?
Добрата новина всъщност е, че представителите на поколение Z са наясно с липсата си на умения в технологичната сфера и търсят начини тя да бъде преодоляна.
36% планират да придобият нови цифрови умения, а 40% вярват, че технологичните умения са от съществено значение за бъдещата им кариера, разкриват данните на Dell.
Според проучването, 44% от зумерите смятат още, че бизнесът трябва да работи в по-тясно сътрудничество с публичния сектор, и по-специално с образователния, за да подпомогне обучението на младите, особено в областта на дигиталните умения.
И докато образователните институции се променят с по-бавни темпове, компаниите са тези, които могат на момента да окажат нужната подкрепа на своите по-млади служители. Например фирмите могат да положат усилия, за да насочат и адаптират предлаганите от тях обучителни курсове към зумерите и да им помогнат да се справят с недостига на технологични умения. А това е важна стъпка в правилната посока за подготвяне на кадрите – и то не само от поколение Z – за бъдещите технологични предизвикателства на работното място.
Девет от 10 позиции ще изискват дигитални умения занапред, предвиждат от Световния икономически форум. Затова е важно колкото се може повече хора да завършат образованието си с разбиране за това как технологиите се използват за трансформиране на почти всяка индустрия и работа.
Всъщност вече сме свидетели как се налага да се прилагат интелигентни машини и инструменти с изкуствен интелект при изпълняването на служебните задължение с цел постигане на по-голяма ефективност и оптимизация. Тази тенденция само ще се засилва през следващите години, а зумерите ще се окажат в центъра на тази трансформация.
В допълнение, поколението Z смята, че ролята на технологиите е от основно значение за справянето също така с някои от най-големите предизвикателства, пред които сме изправени днес и с които ще се сблъскаме в бъдеще.
64% от анкетираните в световен мащаб заявяват, че според тях технологиите могат да помогнат за преодоляване на климатичната криза например. Ето защо не е изненадващо, че според данните от доклада на Dell за зумерите дигиталните работни места са от решаващо значение за бъдещето на работата.
Технологии… но не само
За да бъде успешно привличането и задържането на зумерите на работното място, компаниите трябва да предложат обаче нещо повече от адекватни обучителни програми, които да помагат на младите професионалисти да се развиват. През последните седем години завършилите студенти определят възможностите за кариерен растеж като един от най-търсените критерии в бъдещата си компания.
Освен това професионалното развитие не само е желано, но и се очаква да се случи бързо, тъй като 40% от анкетираните търсят повишение в рамките на първата си година на работа, ако не и по-рано, посочват резултатите от изследването на LaSalle Network.
Отделно данни разкриват, че при избор на компания за работа поколението Z поставя силен акцент също така върху фирмената култура и чувството на принадлежност, достъпа до придобивки и удобството на местоположението, предимствата и локацията.
„Въпреки че спецификите на компанията, като разпознаваема марка, силно ръководство или положителна мисия могат да привлекат кандидатите да обмислят дадена длъжност, предишните три фактора вероятно ще бъдат по-важни за това дали кандидатът ще приеме офертата или не“, посочват авторите на доклада.
Не на последно място, ключов аспект от работата е и възможността за дистанционно изпълняване на служебните задължения, макар че при зумерите се наблюдава
по-голямо желание за работа в офис
спрямо предишните поколения.
В изследването на LaSalle Network само 11% от завършилите университет през 2022 г. посочват, че искат да работят изцяло дистанционно.
От Dell пък установяват, че макар 29% да смятат гъвкавата работа и тази от разстояние за важни при избора на работодател, същият процент от тях ценят и работното време от девет до пет часа.
В тази връзка компаниите е добре да възприемат по-скоро гъвкави форми на работа, което на свой ред изисква както първокласни технологии, така и подходяща култура, която да гарантира, че служителите се чувстват приобщени и производителността се повишава.
Според данните на Световния икономически форум до 2025 г., представителите на поколение Z ще отговарят за
една трета от работната сила глобално.
Именно това ще наложи компаниите да привличат, управляват и задържат тези млади служители, както и да намерят какъв нов подход да приложат, за да подпомогнат развитието на техния потенциал.
И макар зумерите да имат пропуски в своите технологични умения, те притежават и една много силна страна – тъй като са израснали в непрекъснато променяща се и несигурна среда, те са силно адаптивни спрямо по-възрастните си колеги. В комбинация с интуитивния им подход към технологиите те могат бързо да усвояват новите умения, от които се нуждаят.
А ако трудно се справят при сблъсъка с по-стари решения, то тяхното навлизане сред служителите, може да даде нужния тласък на фирмите най-накрая да обновят своите системи и да преминат към по-модерни такива. И може би е крайно време скенерите и принтерите да останат в миналото…
Данните наистина показват, че поколение Z няма всички нужни технологични умения за работното място на новия век, но то е готово да се учи и променя, а именно това е един от най-успешните подходи за приспособяване към средата на непрекъсната дигитална трансформация, в която живеем днес.
3 неща, които да знаете за представителите на поколение Z
- Те са родени в ерата на смартфоните и са свикнали да използват множество устройства, като почти половината от тях прекарват по десет часа онлайн всеки ден. Резултатът обаче е, че имат много по-кратък период на концентрация и предпочитат да изпълняват няколко задачи едновременно.
- Те са креативни, иновативни и предприемчиви. 55% от представителите на поколението Z в световен мащаб искат да създадат свой собствен бизнес. Тъй като най-младите зумери са само на десет години, е много вероятно този брой да се увеличи.
- Те са изключително самостоятелни, изобретателни и прагматични. В интернет има много богата информация и съдържание, а те знаят как да я намерят бързо, така че не са готови да отстъпват само защото друг човек има повече опит.
- Те обичат да поемат инициатива, процъфтяват в гъвкава среда и поставят под въпрос статуквото, за да установят дали в действителност има по-добър начин. Ученето чрез сътрудничество е тяхна втора природа, а социалните медии им помагат да подобрят своите взаимоотношения.